ورزش

مقصر خودم هستم

متاسفانه با سهل انگاری خودم دچار مشکل شدم و برای درمان خود به جای این که سراغ پزشک فدراسیون پزشکی ورزشی بروم تحت درمان پزشک غیر ورزشی قرار گرفتم و همین امر باعث شد که دوپینگی شوم.در دوپینگ فقط خودم مقصر بودم و فدراسیون در این خصوص نقشی نداشت چرا که یک ورزشکار حرفه‌ای باید مراقب همه چیز باشد.
گروه ورزشی- در جریان رقابت های قهرمانی جهان که نزدیک به دو سال پیش در لهستان برگزار شد شاهو ناصری پاروزن ملی پوش ایران که در بازی های آسیایی گوانگجو به مدال طلا نیز رسیده بود با نتیجه مثبت آزمایش دوپینگش مواجه شد که او را دو سال محروم کرد. ناصری از امیدهای نخست کسب سهمیه المپیک در رقابت های قهرمانی آسیا به میزبانی ایران بود که این رقابت ها را از دست داد. او پس از طی کردن دوران محرومیتش حالا به تیم ملی برگشته و تلاش می‌کند تا به روزهای خوب گذشته‌اش بازگردد.

گفتگو : علیرضا حاجی میرزابابا

محرومیتی موجب شد دو سال ازمسابقات دور باشی؟

اگر به مدت ۲ سال از حضور در میادین بین‌المللی محروم شدم مقصر خودم هستم چرا که فدراسیون تلاش خود را برای رفع محرومیت به کار گرفت و توانست این زمان را از ۴ سال به ۲ سال تقلیل دهد.

یعنی معتقدی کسی مقصر نیست و این محرومیت را خودت برای خودت رقم زدی؟

متاسفانه با سهل انگاری خودم دچار مشکل شدم و برای درمان خود به جای این که سراغ پزشک فدراسیون پزشکی ورزشی بروم تحت درمان پزشک غیر ورزشی قرار گرفتم و همین امر باعث شد که دوپینگی شوم.در دوپینگ فقط خودم مقصر بودم و فدراسیون در این خصوص نقشی نداشت چرا که یک ورزشکار حرفه‌ای باید مراقب همه چیز باشد.

در طول این دو سال تمرین هم کردی؟

خوشحالم در این مدت که محروم بودم تمرین‌های قایقرانی را کنار نگذاشتم و حالا منتظرهستم تا در بازی‌های آسیایی کره جنوبی و المپیک برزیل جبران فرصت ازدست رفته را بکنم.

با توجه به محرومیتی که نصیبت شد از روزهای اوج فاصله گرفته ای؟

هر روز سه تا چهار جلسه در دریاچه آزادی تمرین می‌کنم که میانگین زمانی آن بیش از 5 ساعت می‌شود. فکر نمی‌کنم فاصله‌ای با روزهای مسابقه داشته باشم .رکوردهایی که می‌زنم آن چنان تفاوتی با حد نصاب‌های جهانی ندارد و با ادامه تمرینات به طور مستمر می‌توانم به رکوردهای مورد نظرمربیان برسم.

بلاتکلیفی قایقرانان برای اردوی خارج از کشور تیم ملی بحثی است که این روزها ورد زبان همه کارشناسان است، در این باره چه می گویی؟

مربیان به بازیکنان تیم ملی گفته‌اند که قراراست پس از اردوهای داخل کشوربه اردوی آماده‌سازی درخارج از ایران برویم. متاسفانه هنوز نام کشور و زمان اعزام تیم مشخص نشده است و بایستی صبرکنیم و ببینیم سرمربی تیم ملی دراین باره چه تصمیمی می‌گیرد. تا آنجا که من و سایر ملی‌پوشان می‌دانیم مسئولان فدراسیون درحال رایزنی هستند تا کشور موردنظر و روادید سفر به آن کشور را برای بازیکنان تیم ملی تهیه کنند.

با مشخص نشدن زمان و مکان اردوی بعدی تیم ملی بازیکنان بی انگیزه می شوند و مسابقات را جدی نمی‌گیرند؟

چه کاری می‌توان انجام داد. مربی تیم ملی به ما گفت که تمرینات خود را تا زمانی که بگویند که به کدام اردو خواهید رفت قطع نکنید و سعی کنید از فرم ایده‌‌آل خود خارج نشوید. اما وقتی مشخص نیست درآینده قراراست دقیقا چه اتفاقی رخ دهد ناخواسته بازیکنان 100 درصد تمرین نمی‌کنند و خیلی جدی کار نمی‌کنند.

قراربود یک روانشناس به اردوی تیم ملی اضافه شود، این مهم محقق شد؟

خیلی وقت است که چنین حرفی زده شده اما تاکنون این وعده عملی نشده است. به ما گفتند یک روانشناس بالای سر تیم می‌آید و می‌توانید با استفاده از راهنمایی‌های او در تمرینات و مسابقه‌هایی که پیش رو دارید موفق‌تر ازگذشته باشید. الان در تمام کشورهای موفق در ورزش قایقرانی روانشناسان به خوبی توانستند ملی‌پوشان کشورشان را از لحاظ روحی آماده مسابقات کنند.

پاروزنان تیم ملی درمورد اینکه بخشی از پاداش‌های آنها صرف کارهای دیگری می‌شود، گلایه هایی داشتند؟

اگر چنین صحبتی مطرح شده از سوی من نبوده است و بچه‌های دیگر گفتند. اگر از قول من چنین حرفی نوشته شده است آن را تکذیب می‌کنم. من هیچ مصاحبه و اظهارنظری در این باره نکرده‌ام.

درمورد بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی و شانس کسب مدال خودت در این مسابقات برایمان بگو؟

پیش بینی پیش از شروع مسابقات را هیچ وقت دوست نداشته‌ام و به نظرم باعث کم شدن هیجان و جذابیت بازی‌ها می‌شود. هیچ فایده‌ای هم ندارد که پیش بینی کنیم ممکن است چه اتفاقی در مسابقاتی که پیش رو داریم بیافتد. تنها حرفی که می‌توان در مورد بازی‌های اینچئون زد این است که ما در این مسابقات همه توان خود را خواهیم گذاشت تا بتوانیم برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم.

رقبایت در اینچئون چه کسانی هستند؟

حریفان بسیار قوی دارم و این بازی‌ها کمتر از رقابت‌های المپیک نیست. نفراتی که قراراست با آنها رقابت کنم از کشورهای ژاپن، ازبکستان،قزاقستان و چین هستند. همه آنها در مقاطع مختلف نفرات اول جهان و المپیک بودند و کار سختی برای غلبه بر آنها دارم. ولی همان‌طور که گفتم با همه توان دراین بازی‌ها شرکت می‌کنم.

حرف آخر؟

امیدوارم به عنوان نماینده ایران و یکی از ملی‌پوشان قایقرانی بتوانم جبران اتفاقات گذشته را بکنم و این بار در اینچئون طلا بگیرم. همه تلاش خود را خواهم کرد تا اتفاقات شیرینی را برای ورزش قایقرانی کشور رقم بزنم.

https://shoma-weekly.ir/Nw0D2u