شهرستانها

مقابله با بدحجابی با ارائه الگوهای جایگزین و جذاب ممکن است

احمدعلی مقدم گفت: حجاب آن گونه که بعضی ها پنداشته اند صرفایک تکلیف شخصی نیست بلکه افزون برآن یک مسئله عاطفی،روانی،خانوادگی واجتماعی است .
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان افزود: حجاب پوشش بیرونی انسان وعفاف پوشش درونی اوست و اسلام نیز حجاب را بر زنان واجب کرده است، عفاف وحجاب دو عاملی هستند که باعث سلامت جامعه می شوند وچنانچه این نباشد مشکلات زیادی به دنبال داشته و به همان نسبت هم اثرات مخرب درجامعه خواهد داشت، رعایت عفاف وحجاب موجب امنیت جامعه وسلامت اخلاقی آن میشود.

   وی ادامه داد: بر خلاف القائات برخی افراد حجاب اسلامی به مفهوم حبس و مهمل گذاشتن توانایی ها و استعداد زنان نیست بلکه بانوان بارعایت این اصل استوار و مترقی قرآنی ، باوقار دینی ، امنیت روانی واطمینان خاطردرجامعه حضور می یابند و در عرصه هایی که توانایی های لازم رادارند مشارکت می کنند، بنابراین هرگز نه تنها حجاب موقعیت وشخصیت زن را تنزل نمیدهد بلکه کرامت های انسانی او را افزایش داده و حتی با این عمل انسانی و دینی به استحکام بنیان خانواده نیزکمک میکند.

 

مقدم عدم آگاهی را یکی از دلایل بی توجهی به حجاب دانست و افزود: من معتقدم افراد بدحجاب وبی حجاب اشخاصی هستندکه یا عفاف برای آنها اهمیت ندارد و به آن پی نبرده اند یا این که این افراد حجاب رانشانه عفاف نمی دانند و بین حفاظت از درون و حفظ ظاهر ارتباطی قائل نمی شوند، ولی تحقیقات نشان داده اکثریت جامعه ما براین باورند که حیا و عفت، قدر و منزلت زن رابالا می برد و همه مردم به زنان با حجاب و حیاء نگرشی محترمانه دارند و متقابلا زنان بی عفت و بی حجاب را اندک ارزشی هم قائل نیستند. 

 

وی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب فقط مختص به زنان نیست بلکه رعایت آن بر مردان هم لازم و ضروری است افزود: ما اگر بخواهیم فوایدحجاب رادرابعاد مختلف فردی، خانوادگی واجتماعی بیان کنیم، باید در بعد فردی رشد و تعالی خود انسان را بیان کرد، طبیعی است بانوانی که دستورات الهی را تمکین نموده و حجاب خودرامراعات میکنند، رشد معنوی یافته و به سوی خداوند تقرب می جویند ویکی دیگر از فواید آن ایجاد آرامش روانی بین تک تک افراد جامعه است .

 

دبیر حزب موتلفه استان کرمان امنیت فردی و اجتماعی را یکی دیگر از آثار بارز رعایت عفاف وحجاب درجامعه عنوان نمود و افزود:  عوامل گوناگون در اجتماع و خانواده باعث می شود تا فرد نسبت به این گوهر گرانبها بیگانه باشد که عبارتند از:

مادران بی تفاوت، محیط ناسالم چه در خانواده و چه در اجتماع، مشکلات و کمبودهای روحی روانی، ضعف های اعتقادی، اثر پذیری های تقلیدی، بیگانگی با فرهنگ خودی و مبهوت فرهنگ غرب شدن.

 

مقدم همچنین تاکید کرد: علی رغم وجود دستگاههای فرهنگی متعدد و اختصاص میلیاردها تومان بودجه جز سکوت، بی برنامگی و انفعال شاهدکوچکترین فعالیت موثری در این حوزه نیستیم. نهاد خانواده هم به عنوان تاثیرگذارترین عنصر برروی این ناهنجاری بامقصر دانستن ارگانهای دولتی از زیرباراین مسئولیت شانه خالی می کند.

 

مقدم در پایان  یکی ازمهمترین ریشه های ترویج بی حجابی و بدحجابی را خلاء فرهنگی درجامعه دانست و افزود: تازمانی که در برابرتبلیغات گسترده و لجام گسیخته لباسهای غربی درفضای ماهواره واینترنت الگویی مناسب ارائه نشود، همین روال ادامه خواهد داشت، الگوهایی که علاوه بر ترویج حیا حس جذابیت را هم برای آنها به ارمغان بیاورد.     

 

https://shoma-weekly.ir/V6o3DU