شهرستانها

مفهوم گم شده وحدت

همه نیروهای وفادار به «گفتمان انقلاب اسلامی» باید این را بدانند که رمز پیروزی در شرایط حاضر وحدت و دوری از اصطکاک درون جبهه ای است. این وحدت امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است چرا که بدون آن امکان تحقق آرمان‌های انقلاب و منویات امام خمینی(ره) و امام خامنه ای (مدظله العالی) متصور نیست. برای این هدف مهم‌ترین شاهراه رسیدن به وحدت، نشستن دور یک میز و گفتگو است.

کریم ایرانی- کمتر از نه ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا مانده است و گروههای اصولگرا تلاش برای رسیدن به وحدت را بایستی افزایش دهند.

همه نیروهای وفادار به «گفتمان انقلاب اسلامی» باید این را بدانند که رمز پیروزی در شرایط حاضر وحدت و دوری از اصطکاک درون جبهه ای است. این وحدت امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است چرا که بدون آن امکان تحقق آرمانهای انقلاب و منویات امام خمینی(ره) و امام خامنه ای (مدظله العالی) متصور نیست. برای این هدف مهمترین شاهراه رسیدن به وحدت، نشستن دور یک میز و گفتگو است.

حالا باید دید در انتخاباتهای آتی باز هم مانند سال 92 لیستهای متکثر و تحمیل گفتمان ها زمینه شکست انتخاباتی آنها را فراهم خواهد آورد وبازی برده را به حریف واگذار خواهد کرد یا اینکه این بار اصولگرایان با قرار گرفتن در کنار یکدیگر و با در نظر گرفتن سلیقه انتخاباتی بدنه اجتماعی حامی خود می‌‌توانند از حفظ اکثریت موجود دفاع کنند.

ضمن امید به اینکه جریان اصولگرایی با اصلاح این رفتار به یک بازیابی سیستماتیک که مورد توافق بزرگان و دلسوزان جریان اصولگرایی بوده و مبتنی بر آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی باشد، فضا را برای شکوفایی هر چه بیشتر این جبهه فکری و سیاسی در آینده فراهم کنند. که تذکر چند نکته به نظر ضروری می آید:

استفاده از دیالوگ برای چاره جویی در مسائل و مشکلات بین انسانها و نیز برای حل معضلات و مشکلات اجتماعی موضوعی بسیار قدیمی است که از دیرباز مورد استفاده بوده و هست. این امر امروزه برای همه شفاف و روشن شده است که زبان گویای هر فرد می تواند به گونه های مختلف کار خود را به انجام برساند و هرگونه از آن امکانات و محدودیتهایی را با خود به همراه دارد .

از طرفی جبهه انقلابی و اصولگرایی علاوه بر معانی و مفاهیم مشترک مجموعه بسیار بزرگی از مفاهیم و معانی ناهمگون نامنسجم و نامشترک دارد که اگر برای انسجام و همگونی کاری نشود و روشی در پیش گرفته نشود در جایگاه خود درجا خواهد زد و چون فرسودگی و پیری از قوانین مسلم حاکم بر ما در گذر زمان است عملا رو به افول و نزول خواهد گذاشت.

بطور خلاصه آنکه دیالوگ(گفتگو) در روشهای علمی شامل اصول و روشهایی است که از طریق آن اذهان برانگیخته شده و ره آورد این برانگیختگی قدرت تفکر و خلق تنوع آراء بوده و نظرات جدید و راه گشایی را به بار خواهد آورد و دست یابی جدیدی از بینش مشترک جمعی ارمغان آن خواهد بود.

مطالعات انجام گرفته نشان می دهد که درصد بسیار بالایی از گفتگو های انسان امروز یا فرصتی برای مبادله اطلاعات یا عرصه ای برای به کرسی نشاندن نظرات خود بوده است و برای شناسایی مسایل و مشکلات فیمابین و یافتن راه حلها و گشودن بابهای رشد و ارتقاء استفاده نمی شود و در نتیجه مشکلات و مسایل لا ینحل باقی می مانند و فاجعه آمیز تر آن که روی هم انباشته می شوند که انباشت آنها خود مشکلی عمیق تر را به بار می آورد. با توجه به آنچه بیان شد دیالوگ یکی از محوری ترین نیازهای امروز محسوب می شود که تعامل فکری از مجادله و مباحثه به با هم اندیشیدن را به سطح نوینی متحول خواهد کرد و درک جمعی را از موضوعات گسترشی جهش وار خواهد داد.

مطالب فوق مقدمه ای برای تفکر در زمینه گفتگو حول محور وحدت بود که نیاز امروز جبهه اصولگرایی با هر سلیقه ای، هست با اینکه موضوع دیالوگ و آموزش استفاده از آن دارای پیچیدگی های خاص خود است و نیاز به تبیین جزئیات آن دارد.

*معاون سیاسی آذربایجان شرقی

https://shoma-weekly.ir/8thtBF