اندیشه

معیار انتخاب بهترین اسم برای فرزندان

در خصوص نامگذاری فرزند نیز توصیه شده که دقت به خرج داده شود زیرا چه بسا نام نیکو در رفتار فرد تأثیر مثبت داشته باشد. نام نیک موجب سرور فرزند و نام ناخوشایند باعث نگرانى و دغدغه خاطر او مى‏گردد. امام باقر (ع) بهترین اسامی برای نامگذاری فرزندان را بیان نموده و معیار مناسب و دقیقی را برای خانواده های متدین معین کردند: «أصدقُ الأسماء ما سُمّىَ بِالعُبودِیَّه و أفضَلُها أسماء الأنبیاء؛ صادق ترین‏ نامها، نامهایى است که بندگى خداوند را تداعى نماید و بهترین ‏آنها نامهاى پیامبران است.»
حجت الاسلام حسین صفرزاده- اساسی ترین بُعد زندگی انسان تربیت است که بدون آن نه تنها به سعادت اخروی نخواهد رسید که از چشیدن سعادت دنیا نیز محروم خواهد شد. از طرفی بهترین اسوه و الگو برای تمامی ابعاد زندگی اهل بیت عصمت و طهارت هستند. لذا بر آن شدیم تا به برخی نکات ساده اما مهم از سیره و بیانات حضرت باقر العلوم (ع) در خصوص تربیت فرزند اشاره نماییم.

آداب هنگام تولد

یکی از امتیازات مهم دین اسلام کامل و همه جانبه بودن آن است. به گونه ای که از ابتدای تولد نوزاد تا هنگام وفات آموزه های شرع راهنمای او خواهد بود.

از آداب هنگام تولد نوزاد گفتن اذان در گوش اوست. در این رابطه امام باقر (ع) می فرمایند: «شایسته است کام نوزاد با آب فرات بازگردد و در گوشش اقامه گفته شود.» (1)

از سوی دیگر سنت مهم دیگری که در روایات فراوانی به آن توصیه اکید شده عقیقه است. امام باقر (ع) می فرمایند: «هرگاه براى شما فرزندى به دنیا آمد در روز هفتم اگر پسر است گوسفند نر و اگر دختر است گوسفند ماده برایش ‏عقیقه کنید و از گوشت آن به قابله بدهید و در روز هفتم او را نامگذارى کنید.» (2)

بهترین نام ها را انتخاب کنید

در خصوص نامگذاری فرزند نیز توصیه شده که دقت به خرج داده شود زیرا چه بسا نام نیکو در رفتار فرد تأثیر مثبت داشته باشد. نام نیک موجب سرور فرزند و نام ناخوشایند باعث نگرانى و دغدغه خاطر او مى‏گردد. امام باقر (ع) بهترین اسامی برای نامگذاری فرزندان را بیان نموده و معیار مناسب و دقیقی را برای خانواده های متدین معین کردند: «أصدقُ الأسماء ما سُمّىَ بِالعُبودِیَّه و أفضَلُها أسماء الأنبیاء؛ صادق ترین‏ نامها، نامهایى است که بندگى خداوند را تداعى نماید و بهترین ‏آنها نامهاى پیامبران است.» (3)

اثر عجیب شیر مادر در انتقال
خصلت های مثبت و منفی!

در اینکه نقش مادر در تربیت فرزند انکار ناشدنی و نخستین و مهمترین نقش است شکی وجود ندارد. لکن این نقش در دوران های مختلف سنی فرزند کم و زیاد می شود. تا جایی که در برخی مراحل حتی نقش پدر برجسته تر خواهد شد. برای مثال در دوران جنینی و شیرخوارگی قطعا نقش مادر بسیار مهمتر است. اما از دوران نوجوانی به بعد به تدریج نقش پدران حائز اهمیت زیادی خواهد شد. در خصوص مرحله شیرخوارگی باید گفت که مادر در این دوران مستقیما اثرگذار است و اوج رابطه مادر و فرزند به شمار می رود. هرچند خود شیر مادر علاوه بر نقش تربیتی و عاطفی در تغذیه و رشد و بهداشت جسمی نوزاد اثر فوق العاده ای دارد. حتی برخی ویژگی ها از طریق همین شیر مادر است که به فرزند منتقل می شود.

در این رابطه امام باقر (ع) می فرمایند:

«لا تسترضعوا الحمقاء فإن اللبن یعدى و إنّ الغلام ینزع إلى اللبن یعنى الى الظئر فى الرعونه و الحمق‏؛ زنان نادان را دایه فرزندانتان قرار ندهید زیرا از طریق شیر حماقت و کودنى به آنها منتقل مى‏شود.» (4)

همچنین فرمودند: «دایه‏هاى زیبا براى‏ فرزندانتان انتخاب کنید و از دایه هاى زشت رو بپرهیزید زیرا چه بسا شیر انتقال‏دهنده (زشتى و زیبایى) باشد.» (5) و نیز در حدیث‏ دیگرى فرمودند: «بر شما باد به انتخاب دایه ‏هاى نظیف و زیبا زیرا شیر انتقال‏ دهنده (زیبایى) است.» (6) این روایات در حقیقت نشان از اثر مستقیم شیر مادر در انتقال خصلت های اخلاقی مثبت و منفی به نوزاد می شود. به همین سبب است که به مادران توصیه می شود در این دوران از لحاظ اخلاقی مراعات بیشتری بنمایند و حتی المقدور با وضو به نوزاد شیر بدهند و رابطه عبادی خود را با خداوند منّان در این دوران بیشتر از قبل تقویت نمایند.

پاسخ زیبای فرزند خردسال امام

یکی از نیازهای مهم و ضروری کودک محبت والدین است. بدون این محبت رشد عقلانی و عاطفی کودک به درستی انجام نمی پذیرد و چه بسا در سنین جوانی و بعد از آن اثر آن مشخص گردد. این‏ نیاز براى کودک به شکل هاى گوناگون قابل پاسخگویى است که‏ مى‏توان به بوسیدن کودک، در آغوش گرفتن، گفتن جملات زیبا و محبت ‏آمیز، خریدن هدیه و اسباب بازى و... اشاره کرد. این مسئله به وضوح در سیره امام باقر (ع) مشاهده می شود و آن حضرت در فرصت هاى مناسب از طریق در آغوش گرفتن و بیان جملات محبت‏ آمیز، محبت ‏خود را به کودک خردسالش امام صادق (ع) نشان مى‏دادند. محمد بن مسلم ‏از مشایخ اصحاب آن حضرت نقل مى‏کند که من در خدمت امام بودم. در این هنگام فرزند خردسال شان جعفر (ع) وارد شد و در دستش عصایى بود که با آن بازى مى‏کرد. امام ‏باقر (ع) او را به گرمى در آغوش گرفت و به سینه خود فشرد و خطاب ‏به او فرمود: «پدر و مادرم به فدایت ‏باد (با این چوب) کار لهو انجام مده و بازى مکن، سپس فرمود: «اى محمد، پس از من او امام توست. از او پیروى کن و از دانش او استفاده نما، به خدا سوگند او همان صادقى است که رسول
خدا (ص) او را توصیف نمود که شیعیان او در دنیا و آخرت پیروزند و دشمنانش در زمان هر پیامبرى ملعون ‏هستند.» در این هنگام جعفر (ع) خندید و صورتش قرمز گردید، آنگاه امام باقر (ع) به من فرمود: از او سؤال کن
. من از او پرسیدم اى پسر رسول خدا، خنده از کدام عضو بدن نشئت مى‏گیرد؟ امام جعفر (ع) فرمود: اى محمد، عقل از قلب، اندوه از کبد و نفس از ریه و خنده از طحال نشئت مى‏گیرد. وقتى این پاسخ را از او شنیدم از جایم برخاستم و او را بوسیدم.» (7)

اهمیت و نحوه نصیحت فرزندان

اسماعیل بن خالد نقل مى‏کند که از امام باقر (ع) شنیدم که‏ فرمود: پدرم ابو جعفر (ع) ما (فرزندان) را جمع مى‏نمود و به ما مى ‏فرمود: اى فرزندان از تعرض نسبت به حقوق دیگران بپرهیزید، بر مشکلات و سختی ها صبر پیشه کنید و اگر خویشان شما را به کارى‏که ضررش براى شما بیش از نفعش باشد دعوت کردند اجابت نکنید.» (8)

همچنین سفیان ثورى نقل مى‏کند که امام صادق (ع) را ملاقات کردم واز او خواستم مرا نصحیت کند... آن حضرت فرمود: اى سفیان! پدرم‏مرا به سه چیز سفارش و از سه چیز برحذر داشت، از جمله آن‏سفارشات این بود که فرزندم، هر که با رفیق بد همراه شود سالم‏ نمى ‏ماند و هر که در محل هاى اتهام برود مورد اتهام قرار مى‏گیردو هر که بر زبان خود کنترل نداشته باشد پشیمان مى‏شود.» (9)

آرامش در خانه

امام باقر (ع) در زمینه اهمیت‏ خوش رفتارى در کانون خانواده‏ فرموده است: «... من حسن بره باهله زید فى عمره‏» (10) هر کس ‏احساس و ملاطفتش را نسبت به خانواده‏ اش نیکو گرداند عمرش طولانى‏ مى‏گردد.

همچنین در حدیث دیگرى از آن حضرت، کامل شدن اسلام و ایمان، آمرزش‏ گناهان و رضایت‏ خداوند متعال در روز قیامت را از آثار خوش رفتارى با خانواده برشمرده ‏اند. «اربع من کن فیه کمل‏اسلامه ... و حسن الخلق مع الاهل و الناس‏» (11)

عدم غفلت از تربیت در بُعد معنوی

ابن قداح از امام صادق (ع) نقل‏ می کند که فرمود: «پدرم بسیار یاد خدا مى‏نمود، همراه‏ او راه مى‏رفتم او را در حال ذکر مى‏دیدم با او غذا مى‏خوردم اورا در حال یاد خداوند مى‏دیدم، با مردم سخن مى‏گفت و این کار اورا از یاد خدا غافل نمى‏کرد. من مشاهده مى‏کردم که زبان او مدام‏در حال گفتن ذکر لا اله الا الله بود. پدرم ما را جمع مى‏نمود و به ذکر و یاد خدا امر مى‏فرمود و این کار تا طلوع خورشید ادامه داشت، هر کدام از ما که قرائت قرآن آموخته بود به‏خواندن قرآن و هر کدام که قرآن نیاموخته بود به گفتن ذکر امر مى‏نمودند.» (12)همچنین امام صادق(ع) فرمود: «هرگاه مسئله ‏اى پدرم را محزون مى‏کرد ایشان زنان و فرزندان را جمع مى‏نمود. آنگاه خوددعا مى‏کردند و آنها آمین مى‏گفتند.» (13)

پی نوشت ها در دفتر نشریه

https://shoma-weekly.ir/8IePI6