اقتصاد

معاون وزارت دست از لجبازی بردارد

اگر معاون مالیاتی آقای عسگری دست از لجبازی بردارد امکان دارد. به نظر من در کارش حتماً دارد لجبازی می‌کند و سعی‌اش بر این است که فقط حرف خودش را به کرسی بنشاند، نه این که به حق عمل کند.

امیر حسین زاده - موضوع مالیات و مالیات بر ارزش افزوده این روز ها مشکلاتی را برای کسبه و اهل بازار ایجاد کرده است. مطلب اصلی که کسبه عنوان می کنند، آن است که قانون مالیات درست و کامل اجرا نشده و نمی شود. مالیات بر ارزش افزوده با این قانون چند بار پرداخت می شود. حالا همگان چشم امید به وزارت اقتصاد و دارایی دولت تدبیر و امید دارند. با احمد کریمی اصفهانی در این زمینه گفتگو کرده ایم.

***

شنیدهایم کسبه بازار و اصناف به مالیات و مالیات بر ارزش افزوده معترضاند علت این اعتراض چیست؟

همان طور که میدانید در دنیا بخشی از بودجه از مالیات تأمین میشود. اصناف اعتراضی به اصل موضوع ندارند، ما هم معترض نیستیم، چون بالاخره باید حق و حقوق دولت گرفته شود، ولی نسبت به مکانیسمی که انجام میشود بحث داریم. در مورد مالیات بر ارزش افزوده قرار شد طوری اعمال شود که آخرین مصرفکننده آن را بپردازد، البته طبیعی است هر کسی که بیشتر کالا تهیه میکند و امکانات بیشتری دارد در مقایسه با مازاد مصرفی که نسبت به عامه مردم دارد باید مالیات بیشتری بپردازد. این قانون خوبی است که مجلس تصویب کرده است، منتهی وزارت اقتصاد و دارایی باید تمام بستر را در این زمینه به صورتی آماده میکرد که مصرفکننده پرداخت کند، از طرفی نمیشود مالیاتهای متعدد گرفت. یک مالیات بر ارزش افزوده هست و مازاد بر این به صورت مالیاتهای مختلف و کلانی دریافت میشود، گذشته از این توافقاتی را که با مسئولین اصناف و مجامع داشتند، رعایت و به آنها عمل نکردند، در صورتی که ملزم بودند به این توافقها عمل کنند. به خیلیها که قرار بود رسماً برگه قطعی تسویه حساب مالیاتشان صادر شود، چیزی ندادند و به شکلهای مختلف دریافتهایی دارند. از آن طرف اطلاعاتی را به دست آوردیم که خیلیها میبایست مالیاتهای کلانی را بپردازند و شاید یکی از آنها مطابق با هزار تا از اصناف باشد، ولی با توجه به ارتباطی که مرکز مالیاتی با معاونت مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد، شاهد هستیم تخفیفهایی داده میشود، بعضاً بخششهایی صورت میگیرد که البته در ظاهر نیست و پنهانی انجام میشود. اینها مسائلی است که وقتی مردم میشنوند ناراحت میشوند. برخی از افراد دردهای ناحقی را کشیدهاند که اصلاً توانایی پرداخت مالیاتهایی که برایشان تعیین شده است ندارند، در برخی قسمتها افراد مستمریبگیر بودند و برای اینها مالیات تعیین کرده بودند. در صورتی که اگر زندگی کسی تأمین باشد مستمریبگیر نخواهد بود.

در باره مکانیسم دریافت مالیات و این که تعهد میدهند و به قراردادهایی که بین مجامع آنها و اتحادیه و وزارت اقتصاد و دارایی بسته میشود عمل نمیکنند، اصناف حرف دارند. البته گهگاه کسانی که باید مالیاتهای کلان را بپردازند با ارتباطی که با وزارت اقتصاد و دارایی و مالیاتبگیرها دارند حق و حقوق دولت را نمیپردازند. خیلیها که نباید مالیاتی را بپردازند، به دلیل این که با آنها کنار بیایند با اینها کنار نمیآیند و به این بنده خداها ظلم میشود. در مجموع اگر اینها به صورت حق دریافت شود هیچ حرفی برای دارایی نیست. مثلاً به صنفهای طلا و آهن در مورد مسائل مختلف واقعاً ظلم شده است، ولی مسئول مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی به صورت عوامفریبانه دائماً تکرار میکند قانون است و باید بپردازند، بعضیها میخواهند از قانون فرار کنند، میانگین را میگوید یا اصناف و کارمندان دولت را با هم مقایسه میکند. این مقایسهها درست نیستند. وقتی صحبت از کارمندها میکند، کارمندها که مالیاتی نمیپردازند. دولت مازاد بر حقوقشان چیزی را اضافه میکند، بعد هم به صورت اتوماتیک مالیات را برمیدارد، اگر قرار شود روزی مالیات از جیبشان برود آن موقع این مقایسه میتواند درست باشد، ولی این مقایسه هرگز درست نیست.

منظورتان از این که میفرمایید دولت اضافه میکند، چیست؟

وقتی حقوقها را بالا میبرد حساب مالیاتها را هم کرده است، لذا مالیاتش را برمیدارد و هیچ زمانی هم به این صورت نبوده است که کارمند مالیات بپردازد، بلکه قبل از این که حقوق بگیرد دولت مالیات را برمیدارد، چه کارمند رضایت داشته چه رضایت نداشته باشد.

اشاره کردید مالیات بر ارزش افزوده چند بار گرفته میشود.

بله، مکرر هست، چون مکانیسم صحیحی وجود ندارد.

چگونه باید آن را اصلاح کرد؟

باید تمام ابزار را به کار بگیرد و قبل از این که مالیات را معین کند، سیستم را طوری تنظیم کند که فقط مصرفکننده بپردازد، نه واردکننده مواد، تولیدکننده، خریدار عمده و خریدار جزء. در صورتی که باید مابهالتفاوت آن را بگیرد، نه این که از هر دستی مالیات دریافت کند. مثلاً در مورد طلا چهار پنج دست که میگردد اصل خود طلا مستهلک میشود.

به نظر میرسد بازار یک مقدار ملتهب است، پیشنهادتان برای آرام کردن بازار چیست؟

بهترین راه این است که دولت به قراردادهایی که بسته است عمل کند، اگر وعده‌‌ای داده است که خلاصه برگ قطعی صادر کند، موظف به صدور این برگ است و به متمم کشیدن و اذیت کردن فایدهای ندارد.

شنیدهایم صحبت از تعطیلی و این ها بوده.

اصلاً بازار به فکر این ها نبوده است. فقط صنف آهن بود، آن هم نه در بازار، بلکه در شمسآباد.

یعنی در بازار تهران چنین بحثی مطرح نیست.

خیر. فعلاً نیست، البته دولت باید به تعهداتی که کرده است عمل کند.

چه توصیهای دارید؟

همیشه یکی از وظایف جامعه انجمنهای اسلامی همین مطلب است. به هیچ عنوان بستن را علاج کار نمیدانیم، باید مذاکره کرد. باید وزارت اقتصاد و دارایی و دستگاههای نظارتی و امنیتی ما مراقب باشند، چون بعضی از اینها اصلاً خودشان مسبب خیلی از این مسائل هستند و طوری عمل کنند که برای نظام و انقلاب غائله درست کنند.

فکر میکنید وزارت اقتصاد و دارایی و توابعش میتوانند موضوع مالیات و مالیات بر ارزش افزوده را مدیریت و این مشکل را حل کنند؟

صریح عرض میکنم، اگر معاون مالیاتی آقای عسگری دست از لجبازی بردارد امکان دارد. به نظر من در کارش حتماً دارد لجبازی میکند و سعیاش بر این است که فقط حرف خودش را به کرسی بنشاند، نه این که به حق عمل کند.

https://shoma-weekly.ir/IypWWy