ورزش

مصطفی کارخانه:این موفقیت ها به دلیل توجه به تیم پایه و تجربه ولاسکو است

با درخشش شاگردان ولاسکو و تنها با پیروزی یک ست در بازی امروز مقابل ژاپن و راه یابی به لیگ جهانی انقلابی، در رشته ورزشی والیبال در ایران به وجود می آید.
این روزها ورزشی به نام والیبال سر زبان ها افتاده است.با درخشش شاگردان ولاسکو و تنها با پیروزی یک ست در بازی امروز مقابل ژاپن و راه یابی به لیگ جهانی انقلابی، در رشته ورزشی والیبال در ایران به وجود می آید.با توجه به این موفقیت فرصتی به دست آمد تا با مصطفی کارخانه مربی سابق تیم ملی گفتگویی انجام دهیم و دلایل پیروزی و پیشرف را جویا شویم.
شاهد پیشرفتی هستیم که در والیبال ایران اتفاق افتاده است، این اوضاع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

والیبال سال‌هاست که برنامه‌ریزی‌هایش را شروع و هزینه کرده است که امروز نتیجه‌اش را بگیرد. کارها واقعاً اصولی بوده و در این زمینه کارهای متعددی انجام شده است از جمله توجه به تیم‌های پایه و برنامه‌ریزی اصولی، ارتباط با تیم‌های بزرگ دنیا، الگوبرداری شیوه‌های نوین، تکنولوژی نوین سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و صبوری کردن و حوصله به خرج دادن. والیبال ورزش سختی است و فراگیری و اجرای تکنیک‌هایش دشوار و برای اینها باید هزینه می‌شد که شده است. باید سختی‌هایی تحمل می‌شد که شد و کارهای زیربنایی که می‌بایست انجام می‌شد، انجام شد. از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استفاده شد و همه این عوامل دست به دست هم دادند که امروز والیبال به جایگاه بالایی رسیده است. به نظر من زیرساخت‌ها و معیارها درست بوده و امروز هم سکان دست آقای ولاسکو افتاده است. همان‌طور که گفتم در گذشته کارهای زیادی انجام شد و حالا آقای ولاسکو دارد از نتایج آنها به‌خوبی استفاده می‌کند. فدراسیون والیبال واقعاً دارد روی یک برنامه و چهارچوب خوب حرکت می‌کند. در واقع برنامه‌ریزی‌های قبلی مثل بذری است که پاشیده شده است و حالا دارد به بار می‌نشیند.

شما حضور ولاسکو را مؤثرتر می‌دانید یا کارهای مربیان قبلی را؟
آقای ولاسکو یک سال است که آمده است. مربیان قبلی خیلی زحمت کشیدند. فدراسیون خیلی زحمت کشید و همه چیز را مهیا کردند. در این میان فدراسیون به این نتیجه رسید که به یک مربی تراز اول دنیا نیاز دارد و انتخاب هم درست بود. آقای ولاسکو اسم و آوازه بزرگی دارد و توانسته است تأثیرگذار باشد. از حالا به بعد تیم والبیال نیاز به یک آدم تأثیرگذار داشت که تجربه بین‌المللی و قابلیت‌های بالایی داشته و مورد قبول دنیا هم باشد. در هر صورت مربیان وطنی خیلی زحمت کشیدند. این همه قهرمانی در سطح جوانان و نوجوانان در گذشته و توجه به تیم‌های پایه باعث شد که الان همان‌ها بازیکنان تیم ملی بزرگسالان شدند. در واقع جوانان آن موقع باتجربه شدند و استفاده از این تجربه‌ها را یک مربی باتجربه‌تر از مربیان وطنی می‌خواست که آقای ولاسکو آمده و انتخاب درستی هم هست. ایشان همواره الگوی خود من در مربی‌گری بوده است و این را قبول دارم و حتی قبلاً می‌گفتم برویم امثال آقای ولاسکو را بیاوریم. آقای ولاسکو نشان داد که تأثیرگذار است.

در صحبت‌هایتان فرمودید هزینه‌هایی که برای والیبال لازم بوده انجام شده است. آیا واقعاً این‌گونه است و واقعاً مبلغی را که باید در والیبال هزینه می‌کردیم، کرده‌ایم؟
نه، همه این هزینه‌ها پولی نیست. یک بخش آن اردوهای بین‌المللی خوب و بازی با تیم‌های خوب دنیا بود. برای بازیکنانمان هزینه کردیم و برای آنها حوصله به خرج دادیم، در هر صورت آنها آن موقع جوان بودند. با وجود این خیلی‌ها انتقاد کردند جوان‌گرایی زود است، به هر حال این کار صورت گرفت و الحمدلله جواب داد و توانمندی بازیکنان بالا رفته است و به بازیکنان خوبی تبدیل شده‌اند.

یعنی شما سطح بازیکنان را نسبت به زمان‌های قبل بهتر می‌بینید؟
بله، تجربه پیدا کرده‌اند. الان حمزه زرینی، علیرضا نادی و موسوی عراقی ـ‌در عین جوانی‌اش‌ـ اوج تجربه‌اند. بازی‌های تدارکاتی زیاد انجام شده است و زیاد حوصله به خرج دادیم تا اینها الان باتجربه شدند و دارند از قابلیت‌ها و مهارت‌های بالایشان به‌خوبی بهره می‌برند.

الان تبی افتاده است که بازیکنان فوتبال را با رشته‌های دیگر مقایسه می‌کنند که آنها مبالغ میلیاردی دریافت می‌کنند و بازیکنان والیبال که این‌قدر پیشرفت کرده‌اند قطعاً این رقم‌ها را دریافت نمی‌کنند. نظر شما چیست؟
به نظر من هر رشته‌ای که واقعاً دارد کار می‌کند و زحمت می‌کشد و برای مملکتش افتخار کسب می‌کند و ظرفیت‌های بالایی دارد باید هم حمایت مالی شود و هم معنوی. به رشته خاصی کاری ندارم، اما معتقدم والیبال ظرفیت بالایی دارد و لیاقت و شایستگی این حمایت را دارد و سازمان ورزش و مسئولین ما باید نگاه ویژه و عمیقی به والیبال داشته باشند. والیبال می‌تواند کارهای بزرگی را انجام بدهد و آینده درخشانی پیش رو دارد. ما مجموعه خوبی داریم، شامل فدراسیون، بازیکنان، کادر فنی و مربیان و همگی دارند زحمت می‌کشند و سازندگی می‌کنند. یک بخش این موفقیت را مدیون باشگاه‌های خوبمان هستیم. این باشگاه‌ها هستند که به بازیکن پول می‌دهند و دغدغه‌اش را برطرف می‌کنند. نباید اینها را نادیده بگیریم. به هر حال فضای خوبی در والیبال حاکم است و باید حمایت و تشویق شوند.

پیش‌بینی‌تان را از بازی امروز می‌فرمایید؟
پریروز گفتم، ما مقابل مصر شانس پنجاه درصدی داشتیم، اما وقتی آنها را بردیم، احتمال برد ما از ژاپن 90 به 10 بود، یعنی 90% شانس برد داشتیم و در بازی جمعه 90% بر 10% غالب شد. الان هم رفتن ما به لیگ جهانی قطعی است و شک نکنید. از هم‌اکنون می‌توانیم خودمان را در لیگ جهانی ببینیم. البته قشنگ است که بچه‌ها این مسابقه را با پیروزی پشت سر بگذارند. حتی 3ـ0 هم ببازیم، بازی قبل را با پوئن‌های خوبی بردیم و آنها نمی‌توانند به ما برسند، ولی قطعاً ارزشمندتر است که با پیروزی به لیگ جهانی برویم و حضور ما در لیگ جهانی باعث می‌شود توانمندی‌های ما بیشتر شود و اعتبار جهانی پیدا کنیم و اعتماد به نفسمان بالا می‌رود و بازیکنان والیبال ما در جامعه برای جوانان ما الگو می‌شوند. پس همه باید دعا کنیم که والیبال ما به لیگ جهانی برود. به نفع جامعه ورزش و جامعه والیبال است.
اگر صلاح می‌دانید در باره والیبال نشسته که دیشب مدال نقره گرفتند، صحبتی بفرمایید.
والیبال نشسته ما همیشه جزو تیم‌های مطرح است و یک طرف ورزش برد و یک طرف آن هم باخت است. به نظر من آقای رضایی از مربیان فهیم والیبال نشسته است و واقعاً در این چند سال توانسته است، تحولات اساسی‌ای به وجود بیاورد. والیبال نشسته ما یا قهرمان جهان بوده است یا قهرمان پارالمپیک.

آیا دیشب بازی را دیدید؟
بله.

سطح بازی‌مان نسبت به دوره‌های قبل پایین نیامده بود؟
تغییر و تحولاتی صورت گرفته است و بازیکنانی جا به جا شده‌‌اند. در ژاپن هم تغییر و تحولاتی شده بود که در نهایت به نفع تیم ما تمام شد. نائب قهرمانی پارالمپیک مقام باارزشی است. به نظر من آقای رضایی سرمربی این تیم و همکارانشان خیلی زحمت کشیدند.
خیلی متشکرم.
خواهش می‌کنم.
خدانگهدار.
خداحافظ.  
           


https://shoma-weekly.ir/eWm5Lo