اقتصاد

مسکن اجتماعی شکل دیگری از مسکن مهر برای اقشار کم‌درآمد

این طرح به‌دلیل آنکه وابستگی اندکی به منابع دولتی دارد و بیشتر متکی به منابع نهادهای حمایتی است، می‌تواند آثار مثبتی به همراه داشته و طرح موفقی در حوزه مسکن باشد.

حسین عطایی- سرانجام حداقل برای روی کاغذ وضعیت مسکن اقشار کمدرآمد یا‌‌ همان مسکن مهر مشخص شد. با تعیین تکلیف طرح مشترک وزارتخانههای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تأمین مسکن اقشار کمدرآمد تحت عنوان مسکن اجتماعی در شورای عالی رفاه، این طرح وارد مرحله اجرایی شد.

قرار است این طرح در سه شیوه تأمین مسکن اجارهای، مسکن ملکی و پرداخت کمک هزینه اجاره مسکن از طریق منابع مالی و در اختیار نهادهای حمایتی و اجتماعی اجرا شود. آنطور که حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده جزئیات مسکن اجتماعی در هیئت دولت اعلام میشود.

به گفته مظاهریان، کارهای کارشناسیشده در رابطه با طرح مسکن اجتماعی انجام شده و جزئیات این برنامه دولت یازدهم بهزودی اعلام میشود.

در طرح مشترک وزارت راه و شهرسازی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تأمین مسکن اقشار کمدرآمد بهویژه معلولان، مستمریبگیران، مددجویان تحت پوشش بهزیستی، کارگران و بازنشستگان برنامهریزی شده و از سوی وزیر راه و شهرسازی مبنای اصلی این کار استفاده از تجربیات موفق در دنیا و نیز بازگشت به فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر محرومیتزدایی و تأمین مسکن محرومان عنوان شده است.

نکته مهم در طرح مسکن اجتماعی، رفع اشکالات و نواقص طرح مسکن مهر در آن است و در این طرح متصدی اصلی و مباشر، نهادها و دستگاههای حمایتی هستند و دخالت دولت و وزارت راه و شهرسازی به حداقل رسیده است.

وظیفه پایش و ارزیابی پیشرفت طرح برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پیگیری و هماهنگی حسن انجام کار بهعهده وزارتخانههای راه وشهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

این طرح بهدلیل آنکه وابستگی اندکی به منابع دولتی دارد و بیشتر متکی به منابع نهادهای حمایتی است، میتواند آثار مثبتی به همراه داشته و طرح موفقی در حوزه مسکن باشد.

تأمین منابع برای اجرای برنامههای مختلف مسکن یکی از مشکلات اجرای آن است. دولت یازدهم کار خود را در حالی آغاز کرد که سقف تسهیلات ارائهشده مسکن در دولت قبل به بیشتر از بیست میلیون تومان نمیرسید.

این مبلغ وام که سالها پیش ثابت مانده بود، با توجه به افزایش قابل توجه نرخ خانه در سالهای گذشته عملاً هیچ کارایی نداشت و ازاینرو، اقبال چندانی به آن صورت نمیگرفت؛ این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی بارها در اغلب صحبتهای خود اعلام کرده این روند را در ارائه تسهیلات خانه نمیپسندد و اگر بناست دولت و بانکها برای خانهدارکردن مردم وامی در نظر بگیرند، مبلغ آن باید لااقل به نیمی از قیمت خانه برسد.

به دنبال این اظهارات و البته برنامههای ویژهای که دولت برای افزایش دوباره قدرت خرید مردم در بازار مسکن طراحی کرده بود، بحث برای افزایش مبلغ تسهیلات نیز شکلی جدیتر گرفت تا سرانجام طرح افزایش تسهیلات نوسازی بافتهای فرسوده بهعنوان یکی از اصلیترین محورهای مدنظر وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسید و در جریان آن ساکنان بافت فرسوده در کلانشهرها میتوانند برای نوسازی خانههایشان ۵۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. در کنار این طرح؛ اما یکی از برنامههای دولت افزایش مبلغ تسهیلات خرید خانه به هشتاد میلیون تومان است.

https://shoma-weekly.ir/5QBbqN