ورزش

مزاح ماندگار امام خمینی با قهرمان جهان

هر کدام از ورزشکاران ملی ما سرگذشتی برای خود دارند و اگر به زندگی خصوصی آنها نگاهی بیندازیم مسائل زیادی وجود دارد که مردم از آنها بی خبرند اما در این میان زندگی محمد نصیری، قهرمان سابق وزنه‌برداری کشورمان که پس از دوره قهرمانی سال‌ها در کانادا زندگی کرد و چند سالی است به کشورمان بازگشته است وجه تمایزهای دارد، آن هم به این دلیل که او یک بچه پرورشگاهی است و از پرورشگاه راه رسیدن به سکوی قهرمانی جهان را طی کرده است.
گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- آقای نصیری با وجود اینکه چند سالی است به کشور بازگشته‌اید اما کمتر در میدان‌های وزنه‌برداری دیده می‌شوید؛ علتش چیست؟

ما الان کنار ورزش هستیم و در متن حضور نداریم، فدراسیون وزنه‌برداری هم کار خود را می‌کند و من از اینکه با آنها کار نمی‌کنم خیالم راحت است.

چرا؟

خدا را شکر ما را قبول ندارند و دوست ندارند ما کار کنیم. دلیلش را هم نمی‌دانم، شاید با هم اختلاف سلیقه داریم. من هم از این بابت خیالم راحت است چون دیگر نمی‌روم جوابگو آقایان در خصوص مسائل مختلف باشم. افراد زیادی هستند که کار می‌کنند با ما اختلاف دارند و نمی‌خواهند باشیم.

شما ورزشکاری بودید که در پرورشگاه بزرگ شدید و به قهرمانی جهان رسیدید و بعد هم برای زندگی به کشور کانادا رفتید؟

این سرنوشت من بود، بعد از خداحافظی از دنیای ورزش حرفه‌ای به کانادا رفتم.

چطور سر از پرورشگاه در آوردید؟

سرنوشت برای من طوری رقم خورد که پدر و مادرم را در کودکی از دست دادم و به پرورشگاه واگذار شدم

خواست خداوند این بود که از آنجا به ورزش وزنه‌برداری کشیده شوم و تا تیم ملی پیش بروم و برای مملکتم افتخارآفرینی کنم. ثابت کردم همه که نباید پولدار باشند که ورزشکار ملی شوند، کسانی هم هستند که هیچ کس را ندارند اما موفقیت‌هایی را در حوزه های مختلف کسب می‌کنند. قسمت من هم این بود که به ورزش کشیده شوم.

چگونه به ورزش کشیده شدید؟

به ورزش علاقه داشتم حتی قبل از اینکه وزنه بزنم ژیمناستیک‌کار بودم. آن زمان ورزش سنگین را دوست داشتم اما هیچ وقت فکر نمی‌کردم روزی به سمت وزنه‌برداری بروم، ولی سرنوشت باعث شد به سمت این رشته بروم و شبانه‌روز و با عشق کار کنم تا همان محمد نصیری شوم که می‌شناسید.

خیلی‌های دیگر که مثل شما از دوران کودکی پدر و مادری بالای سرشان نبود به راه های خلاف کشیده می‌شوند و به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند شما چطور به سمت خلاف نرفتید؟

خدا را شکر در آن زمان من در اجتماع نبودم، ضمن اینکه آن زمان مثل الان معتاد زیاد نبود. خدا هم دوستم داشت و خودم هم به غیر ورزش به چیز دیگری فکر نمی‌کردم به همین دلیل ورزش را ادامه دادم و به راه خلاف کشیده نشدم.

نگفتید چه شد برای زندگی به کشور کانادا رفتی؟

کانادا رفتنم قسمت بود، دخترم در زمان جنگ ایران و عراق ماشینش چپ می‌کند و دستش آسیب جدی می‌بیند و ما مجبور می‌شویم برای درمان او را به کانادا ببریم.پس از این اتفاق در آنجا ماندنی شدم. البته دخترم درمان شد و او الان همسر و فرزند دارد.

کی دوباره به ایران برگشتید؟

سال 2006 به ایران برگشتم، الان هم در حال رفت و آمد به کانادا هستم.

در زمانی که شما وزنه‌برداری کار می‌کردید به دوران پیش از انقلاب بر می‌گردد شرایط آن زمان وزنه‌برداری با الان چه فرقی کرده است؟

آن زمان وزنه‌برداری جزو تک رشته‌های مدال‌آور در میدان‌های بین‌المللی به ویژه المپیک برای کشورمان بود. وزنه‌برداری و کشتی از المپیک لندن در سال 1948 تا الان مدال‌آور بودند اما خدا شکر اکنون رشته‌های دیگری هم در المپیک مدال‌آوری می‌کنند.

در زمان شما هم وزنه‌برداران سنگین‌وزن ایرانی حرف اول را در جهان می‌زد؟

الان بیشتر سنگین‌وزن‌ها روی بورس هستند، آن زمان 52،62 و 65 کیلو گرم موفق‌تر بودند و من هم سبک‌وزن بودم البته تیم کاملی داشتیم و حتی در سنگین‌وزن ورزشکاران خوبی حضور داشتند و 4 دوره در مسابقات المپیک هم شرکت کردیم.

شما اوایل انقلاب پیش حضرت‌ امام(ره) هم رفتید از آن ملاقات برایمان بگویید؟

اولین ورزشکارانی که به ملاقات امام (ره) رفتند وزنه‌برداران بودند. امام به بنده گفتند نصیری تو که قهرمان جهان هستی چرا این قدر کوچک هستی اشاره امام(ره) به قد کوتاه من بود. این جمله امام با گذشت چندین و چند سال هنوز ماندگار است و در خاطره‌ها باقی مانده است.

اوضاع کنونی وزنه‌برداری کشورمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

چه بگویم؟ تا المپیک اخیر وزنه‌برداری اوضاع خوبی داشت، از آن بعد را نمی‌دانم اوضاع چگونه شده است. به هر حال ملی‌پوشانی که می‌خواهند قهرمان شوند باید زحمت بکشند تا به هدف خود برسند. برای قهرمان ملی شدن باید خیلی چیزها گذشت ورزشکارن حرفه‌ای از بسیاری از خوش‌گذرانی‌ها و حتی خانواده‌های خود می‌گذرند تا بتوانند به هدفشان برسند.

الان بحث انتخاب سرمربی تیم ملی وزنه برداری مطرح است شما چه نظری دارید؟

در این باره باید برسی های لازم صورت بگیرد و پس از آن با جمع‌بندی اهالی فن یک نفر را که دارای سابقه خوبی است، به عنوان سرمربی جدید انتخاب کنند. سرمربی جدید هم باید بداند در چه جایگاهی مهمی قرار دارد و از تمامی ظرفیت‌های موجود در وزنه‌برداری استفاده کند تا در مسابقات پیش رو به ویژه بازی‌های آسیایی و المپیک نتایج لازم را کسب کند.

با رفتن کوروش باقری زمینه بازگشت وزنه‌برداران المپیکی که مدتی را دور از تیم ملی بودند مهیا می‌شود نظر شما در این باره چیست؟

مطمئناً مدال‌آوران المپیکی قدرت تیم ملی را چند برابر افزایش می‌دهند و این باعث می‌شود تیم ملی قدرتمندی را در میدان‌های بین‌المللی داشته باشیم و چه بسا اگر همین ورزشکاران المپیکی در مسابقات جهانی حضور داشتند به جای مقام سومی جهان، با اقتدار اول می‌شدیم اما متأسفانه این شانس بزرگ به راحتی و فقط به دلیل لج بازی برخی افراد از دست رفت.

شما کارنامه کوروش باقری را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کوروش باقری روی هم رفته بد کار نکرد، اما یکسری حاشیه‌هایی دنبالش بود که باید سعی می‌کرد این حاشیه‌ها را از خودش دور کند اما او این کار را نکرد و در نهایت هم از همین ناحیه ضربه خورد.

https://shoma-weekly.ir/ZaOVEz