اقتصاد

مرکز معاملات ارزی به جای بورس ارز

هفته گذشته شاهد افتتاح مرکز معاملات ارزی برای اولین بار در کشور بودیم . ما همچنانکه در مورد عواقب تاسیس بورس ارز یعنی افزایش قیمت ارز سخن گفته شده بود تاسیس این مرکز هم در روز های آغازین به افزایش قیمت ارز منجر گردید.
به گزارش سرویس اقتصاد و توسعه در حالی که در هفته گذشته همه رسانه ها خبر از منتفی شدن موضوع تاسیس بورس ارز حداقل در کوتاه مدت می دادند، و البته چنین هم شد روز دو شنبه هفته گذشته شاهد افتتاح مرکز معاملات ارزی برای اولین بار در کشور بودیم این مرکز محلی برای انجام معاملات ارز  غیر دولتی و اصطلاحا محلی برای رسمیت یافتن بازار غیر رسمی ارز کشور است.
اما همچنانکه در مورد عواقب تاسیس بورس ارز یعنی افزایش قیمت ارز سخن گفته شده بود تاسیس این مرکز هم در روز های آغازین به افزایش قیمت ارز منجر گردید.
سخنگوی مرکز معاملات ارزی در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت دلار در بازار غیررسمی امروز برخلاف انتظار افزایش یافت، گفت: امروز نقطه آغازین طرح مرکز مبادلات ارز بوده است و بازار ارز با گذشت زمان متعادل می‌شود.
صمد کریمی در واکنش به این سؤال که در اولین روز آغاز به کار مرکز معاملات ارزی شاهد افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی بر خلاف انتظار هستیم گفت: باید توجه داشته باشید که امروز نقطه آغازین این طرح بوده است و با گذشت زمان و با تأمین نیاز متقاضیان واقعی ارز قیمت‌ها متعادل می‌شود.
گفتنی است تماس‌های زیادی از سوی صادرکنندگان غیرنفتی وجود داشته است که خواستار همکاری  با این مرکز بوده اند و این نشان دهنده نیاز جدی کشور برای مرجعی رسمی برای عرضه ارز غیر دولتی می باشد.
تحلیلگران بر این باورند  با اجرای این طرح مدیریت عرضه ارز و مدیریت تقاضای ارز به طور توامان صورت می‌گیرد و براساس اولویت‌های وزارت صنعت کالاهای مورد نیاز وارد کشور می‌شوند و پیش‌بینی می کنند که با افزایش عرضه ارز در این مرکز قیمت‌ها متعادل می‌شود.
در طول هفته گذشته این مرکز به صورت جدی مورد توجه همه تحلیلگران اقتصادی بوده و می توان گفت یکی از مهمترین وقایع در حوزه ارز در اقتصاد ایران طی 50 سال گذشته محسوب می گردد به گونه ای که  به صورت روزانه عملکرد این مرکز مورد تحلیل کارشناسان مرکز قرار می‌گیرد.
کارشناسان بر این باورند که با تاسیس این مرکز می توان تا حد زیادی تحرکات مشکوک در بازار ارز را رصد کرد و از اقدامات دلال ها و احتکار کنندگان ارز جلوگیری نمود همچنین وجود یک مرکز جامع برای عرضه و تقاضای ارز به صورت نظارت شده می تواند هم نیاز بازار کشور برای تامین ارز را به خوبی پاسخ دهد و هم از سردرگمی جویندگان ارز غیر دولتی بکاهد.
کارشناسان از دیگر فواید تاسیس این مرکز کمک به شکل گیری تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز و تعیین قیمت واقعی ارز در بازار عرضه و تقاضا اشاره می کنند. باید دید این مرکز در ادامه فعالیتهای خود چه سرنوشتی خواهد یافت و علیرغم جلوگیری از سودجویی جریانات خاص باز هم خواهد توانست علیرغم فشار ها به فعالیت خود ادامه دهد.

https://shoma-weekly.ir/ubmw4x