زنان

مردواره شدن ممنوع

مستند دنیا در جنگ مستندی است با محتوای جنگ های بزرگ در جهان که از شبکه مستند سیما پخش می شود. در یکی از بخش های این مستند تصاویری از ژاپن در حال جنگ پخش شد که در آن نقش پررنگ زنان ژاپنی در جنگ از خانه داری تا ورود به عرصه رقابت مردانه نبرد به تصویر کشیده‌شد.

نیلوفر دهقان - مستند دنیا در جنگ مستندی است با محتوای جنگ های بزرگ در جهان  که از شبکه مستند سیما پخش می شود. در یکی از بخش های این مستند تصاویری از ژاپن در حال جنگ پخش شد که در آن نقش پررنگ زنان ژاپنی در جنگ  از خانه داری تا ورود به عرصه رقابت مردانه نبرد به تصویر کشیدهشد.

در این برنامه ما شاهد زنانی در کشور چشم بادامی ها بودیم که هر چند وضعیت فیزیکی و روحیشان با مردان از زمین تا آسمان تفاوت داشت اما تن به کارهایی می دادند که آنها را هزار فرسخ از حقیقت زنانه شان دور می کرد.

البته ژاپن تنها کشور شرقی نبود که درگیر این واقعه شد. موج مردواره شدن زن از غرب آغاز شد؛ زن غربی برای اینکه هرچه بیشتر و بهتر در خدمت جامعه بی رحم و مردانه عصر جدید باشد از خانه به محیط بیرون کشیده شد و ما در غرب شاهد حضور زنانی در کارخانه هایی هستیم که کار در آنها هیچ سنخیتی با ماهیت موجودی به نام زن ندارد و این زنان تنها به دلیل تأمین خواست حاکمیتشان مجبورند تن به کارهای مردانه بدهند.

به عبارت بهتر در حقیقت غرب اولین خاستگاه تجربه مردواره شدن زنان است و در این جامعه زنان از احساس پاک مادری و همسری محروم می مانند.

دادن کنترل ماشین های سنگین صنعتی به زن را میتوان بزرگترین خیانت غرب به این موجود دانست که در کنار التذاذ جنسی مردان از آنها روح و جسم زن را به بردگی نوین وادار می کند البته می توان گفت بهترین تعبیر برای این سیر تأسف بار در حوزه زنان همان اصطلاح مقام معظم رهبری است که بارها و موکداً از آن تحت عنوان جاهلیت مدرن یاد می شود و اکنون نه تنها غرب بلکه شرق نیز آن را باور کرده و به خود قبولانده است که باید برای پیشرفت از زن به عنوان یک ابزار استفاده کرد و این نقشه شوم را تحت عنوان تساوی زن و مرد و با اعطای نقش های مردانه به زنان تکمیل نموده و به بیان رهبر معظم انقلاب، مردواره کردن زن، یکی از دو محور اصلی نگاه غربی به زن است. واضح است که بسیاری از مشاغل با شرایط جسمی و روحی مردان سازگارتر و برای آنان مناسبتر است.

 اما در جهان امروز تلاش شده زنان به چنین کارهایی نیز وارد شوند و حتی این مسئله را برای خود افتخار به شمار آورند. البته به نظر میرسد این نوع نگاه به زن و ترویج آن با شعار تساوی زن و مرد و آزادی زنان، با مقاصدی خاص اتفاق افتاده است. متأسفانه در کشور ما نیز این تفکر تاحدی رسوخ کرده و در برخی موارد تحت تأثیر این طرز فکر، تلقیهای نادرستی از حضور زنان در جامعه به وجود آمده است.

ورود زنان و دختران به رشته های تحصیلی دانشگاهی که هویت مردانه در آنها حرف اول را می زند بخشی از این فرآیند در کشور ما است ضمن اینکه بعضاً مباهات و افتخار به تعداد کمی زنانی که در پست های اجرایی سنگین مشغول به فعالیت هستند هم بر این مقوله دامن می زند البته در این بین مقام معظم رهبری منشوری کامل و دقیق فراروی ما قرار می دهند و با توصیه به معرفی زنان اندیشمند، نویسنده و روشنفکر و مانند آن تلاش می کنند تا جامعه را به سمت نگاه اسلام محور به مقوله زن سوق دهند و هر چند مسایل اقتصادی و تلاش برای کسب درآمد، به همراه رسوخ رگههایی از نگاه غربی به زنان و حقوق آنان، موجب شده است تا موجی از تقاضای اشتغال زنان در جامعه حتی برای مشاغل مرتبط با تواناییهای مردان به وجود آید اما توجه به هویت اسلامی زن در خانواده سبب رشد شخصیت زن مسلمان شود به هرحال توجه به این امر و دقت در ظرایف آن موجب میشود تا از افتادن در دام نگاههای غربی به مسئله و گرفتار شدن به مشکلاتی که غرب هم اینک با آنها مواجه است، مصون بمانیم  و وظیفه نظام اسلامی است که گفتمان مترقی اسلام درباره زن را به صورت فعال در جهان مطرح کرده و تلاش نماید تا آن را جانشین گفتمان تحقیرآمیز غرب درباره زنان کند. البته باید در نظر داشت این گفتمان مطابق فرمایش امام خامنه ای باید طلبکارانه در قبال گفتمان غرب مطرح شود.


https://shoma-weekly.ir/heceJu