شهرستانها

مرحوم موذن زاده بیشترین لحظات عمر خود را صرف نشر معارف دینی کرد

کسی که روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود باشد نشان دهنده این است که پس از امور زندگی و روزمرگی اش بیشترین لحظات عمر خود را صرف نشر معارف دینی و اهل بیت عصمت و طهارت کرده است.
توحید مجیدی با گرامیداشت یاد وخاطره مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی و به مناسبت چهلمین روز درگذشت این مرجع تقلید گفت: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی از شخصیت های برجسته فقهی اردبیل بود که خدمات وی در دهه اول پس از پیروزی انقلاب بخصوص به عنوان رئیس دستگاه قضائی کشور برکسی پوشیده نیست.

وی یادآور شد: او در اردبیل هم فعالیتهای سیاسی خود را داشت از آن جمله بود که در زمان جنگ 6 روزه اعراب و "اسرائیل" ، در آن زمان شاه از اسرائیل حمایت و برضد اعراب خبر منتشر میکرد؛ ولی موسوی اردبیلی در منبرهای خود سخنرانی و نسبت به حمایت های شاه از اسرائیل مواضع خوبی اتخاذ می کرد.

دبیر حزب مؤتلفه استان اردبیل خاطرنشان کرد: یکی از اقدامهای ایشان این بود که در سال 1347 و آن خفقان حاکم برکشور به دلیل فشارهای حکومت محمدرضا پهلوی تصمیم مهاجرت به تهران گرفت و برای اینکه دولت وقت متوجه تصمیمش نشود به بهانه کمک به زلزلهزدگان مشهد از اردبیل خارج و به تهران آمد.

این فعال سیاسی در ادامه به خدمات فرهنگی، ولایی استاد سلیم موذن زاده اردبیلی و نیز به چهلمین روز درگذشت این ذاکر اهل بیت هم اشاره و گفت: کسی که روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامههای او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبانهای ترکی، فارسی و عربی موجود باشد نشان دهنده این است که پس از امور زندگی و روزمرگی اش بیشترین لحظات عمر خود را صرف نشر معارف دینی و اهل بیت عصمت و طهارت کرده است.

وی افزود: به گفته سال خوردگان، شیخ فرج پدربزرگ مرحوم سلیم موذن زاده ، از قدیمی ترین موذن های اثرگذار کشور است که صدای اذان وی را ساکنان روستاهای واقع درحاشیه سه فرسنگی شهر اردبیل سحرگاهان از بام مسجد زینال در مرکز شهر می شنیدهاند. و همچنین نقل شده شیخ عبدالکریم، فرزند شیخ فرج و پدر مرحوم سلیم هم بعد از پدرش جزء قلیل موذن ها درایران است که نوای اذان دلنشین او شهرت جهانی دارد. لذا مجموعه این مطالب نشان دهنده میزان عشق خانوادگی اینها نسبت به دین و مقدسات دینی است. مجیدی اضافه کرد: از خاطرات به یادماندنی و از افتخارات مردم اردبیل این است که استاد سلیم موذن زاده درسال 91 در همایش پیرغلامان حسینی در مصلی اردبیل علاوه بر زبان ترکی، فارسی وعربی به زبان انگلیسی هم مداحی کرد که باعث حیرت جامعه مداح و حضار آن جلسه شد.وی درخاتمه اذعان کرد: به نظر من باید صدای مرحوم سلیم موذن زاده جاودانه باشد زیرا بنا به اذعان خودش عنوان نوکری آستان اهل بیت علیهم السلام را داشت و می گفت حنجره من یک موهبت الهی و وقف سیدالشهدا (ع) است
https://shoma-weekly.ir/qC568O