شهرستانها

مدیریت قوی می‌تواند بحران آب همدان را کاهش دهد

وضعیت آب در استان همدان بحرانی است و ذخایر برف ارتفاعات کاهش یافته و استان همدان نیز جزء ۱۱ استان دارای بحران تنش آبی است.
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان همدان گفت: وضعیت آب در استان همدان بحرانی است و ذخایر برف ارتفاعات کاهش یافته و استان همدان نیز جزء ۱۱ استان دارای بحران تنش آبی است.

محمود الفت با اشاره به علل بحران موجود افزود: امسال نسبتبه سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش بارندگی داریم و از طرف دیگر برداشت بیرویه از ذخایر آبهای زیر زمینی که ۸۵ درصد آب شرب استان از همین منابع زیرزمینی بوده، خود عامل پیدایش این بحران شده است. اینکه قسمتهایی از دشتهای استان تبدیل به بیابان خشک شده است، بودن ۲۷ فروچاله و همینطور نتیجه برداشتهای غیر اصولی است. البته وضعیت روستاها بحرانیتر از شهر است؛ به طوری که گاهی با تانکر آبرسانی میشود این در حالی است که ۴۲ درصد جمعیت استان همدان روستانشین هستند.

الفت خاطرنشان کرد: بهعنوان نمونه، منطقه قهاوند و نیز قسمتی از کبودرآهنگ بهرغم گذشته سر سبز و پر رونقی که داشتهاند در حال حاضر بهعنوان منطقه خشک از آنها یاد میشود. از طرفی، سطح چاهها یک متر پایین آمده است.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان همدان به مشکلسازبودن نیروگاه برق همدان اشاره کرد و یادآور شد: بهرغم کمی نزولات آسمانی از طرف دیگر نیروگاه برق ۱۰۰۰ مگاواتی هم برای خنککردن دستگاههای خود چاههای منطقه را خشک کرده که ۱۰ برابر چاههای مجاز و غیر مجاز استان مصرف دارد و به همین دلیل پس از اعتراضات، قسمتی از نیروگاه در حال حاضر تعطیل و قرار شد آب فاضلاب تصفیه شده، جهت حل مشکل، به نیروگاه منتقل و طی فرایندی سوخت نیروگاه از «تر به خشک» تبدیل شود که به نظر میرسد به این زودی این اتفاق نخواهد افتاد. البته همدان از جهت آبهای روسطحی تقریبا غنی است؛ ولی چون مدیریت نمیشود قسمتی از آن از بین رفته و تبدیل به فاضلاب شده است و قسمتی دیگر از استان خارج شده و کمی هم به منظور شرب استفاده میشود.

الفت تصریح کرد: درحال حاضر کشت دوم محصولات کشاورزی در همدان ممنوع شده است و اکنون باید تغییر الگوی کشت از کاشت محصولاتی که کمتر به آن نیاز دارند و در برابر کم آبی مقاوماند، اعمال شود و حتی الامکان چاههای غیر قانونی بسته شوند و از آبیاری تحت فشار نیز باید بهره گرفت. گفته شده که اگر ۱۰ درصد آب کشاورزی صرفهجویی شود، معادل دو سال مصرف آب شرب استان است.

وی افزود: از آنجا که دغدغه حال و آینده، دغدغه آب است لذا باید تا حد امکان مصارف آب را خود مردم مدیریت کنند تا دچار بیآبی یا جیرهبندی نشوند. نکته مهم این است که مسئله بحران آب فقط با همایش و سمینار برطرف نمیشود؛ بلکه به عمل نیاز مبرم هست و در ‌‌نهایت اینکه علاوه بر همت مردم، یک مدیریت مطلوب از جانب دولتمردان را میطلبد تا این معضل فراگیر را به فرصتی مطلوب تبدیل کرد.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی همدان در خاتمه به جایگاه گردشگری استان همدان اشاره و عنوان کرد: مدتی است که همدان جایگاه گردشگری خود را بازیافته و تعداد گردشگرانی که همدان را برای سیاحت و اسکان تعطیلات انتخاب میکنند بیشتر شده است؛ اما جای تاسف است که مسئولین مربوطه نتوانستند آنگونهای که بایسته است پاسخگو باشند. از طرفی افزایش مسافرین میتواند نوید بخش رونق اقتصاد بومی باشد.

https://shoma-weekly.ir/ZS82dc