شهرستانها

«مدح علی» مازندرانی ها در « مدح سیدعلی»

درمازندران رسم است که زوار وقتی به سفر زیارتی اهل بیت عصمت وطهارت (ع) می روند، «چاووشی» و«مدح علی» جهت استقبال می خوانند و در روز مبارک سفر حضرت آقا به سرزمین علویان در سال 1374 ، سنت چاووشی خوانی ومدح علی خوانی برای بیعت با فرزند رسول خدا توسط مازندرانی ها خوانده شد به خصوص کاروانهای روستایی دیدنی تر بود. البته تعجب ندارد چراکه اطاعت از ولی امر مسلمین در تاریخ مازندران به تعبیر مولایمان خامنه ای، همچون تاجی برسر می درخشد.
میثم معافی- درمازندران رسم است که زوار  وقتی به سفر زیارتی اهل بیت عصمت وطهارت (ع) می روند، «چاووشی» و«مدح علی» جهت استقبال  می خوانند و در روز مبارک سفر حضرت آقا به سرزمین علویان در سال 1374 ، سنت چاووشی خوانی  ومدح علی خوانی برای بیعت با فرزند رسول خدا توسط مازندرانی ها خوانده شد به خصوص کاروانهای روستایی  دیدنی تر بود.
البته تعجب ندارد چراکه اطاعت از ولی امر مسلمین در تاریخ مازندران به تعبیر مولایمان خامنه ای، همچون تاجی برسر می درخشد.
فلسفه سفرهای ولی امر،«تشریفاتی» و یا صرفا احساسی نیست، بلکه در عمق این واقعه شیرین، اهدافی مهم و محاسباتی  معقول نهفته است که می توان بخشی ازآن  از جمله ،دیدار «امام با امت» و زیارت «امت» از امام، تجلی مردم سالاری دینی و بروز عشق  و ارادت  امت به مولا، نظارت بر خدمات  وخادمان در خدمت به مردم توسط رهبری، پیشبرد اهداف نظام  به واسطه رهنمودها و پیامها و دستورات  خاص و عام را برشمرد.
یکی از اقدامات مقام عظمی ولایت درآن سالها در مازندران  این بود که به صورت سرزده ، به یک روستای دور افتاده به نام «اروست»  تشریف فرما شدند و این پیام عمیق را به مسئولان و دست اندرکاران  منتقل فرمودند که  یکی ازشاخص های مدیریت اسلامی  نداشتن «نگاه  طبقاتی» و محدودنگر  است، یعنی باید در «تقسیم نگاه» در حوزه مدیریت عادل بود و فقط به بخشی ازجامعه برخوردار شهری  توجه نداشت .
یکی از آفات مهم مدیریت در برخی از دولتهای  بعد از دفاع مقدس همین نگاه اشرافیت محور در حوزه مدیران و نگاه کلکسیونی و ویترینی در حوزه خدمات اجتماعی بود که این مسئله در مازندران  بعد از حضور ولی امرمسلمین در یک بخش قابل ملاحظه ای پاک شد.
اگر از موضوع فراگیر معضل اشتغال عبورکنیم که یک مشکل عمومی درسطح کشور است ، در خصوص رسیدگی و انتقال امکانات به مناطق محروم روستایی  در استان مازندران دست مریزاد دارد.-بهسازی وآسفالت  واحداث  پل در راههای روستایی وی یلاقی در حد مطلوب و قابل قبول قرار دارد و با توجه به اینکه به دلیل «اقلیم خاص» روستاها در استان متعدد هستند.
«محرومیت زدایی» و آبادانی روستاهای محروم وکم برخوردار ونابرخوردار یکی از آثار مهم  وخیر کثیر سفر مقام معظم رهبری در آن سالها بود وهست، حتی در سفر محدود ویک روزه حضرتش به استان برای شرکت درمراسم دانش آموختگی دانش آموختگان  نیروی دریایی نوشهر  که دوسال پیش صورت پذیرفت هم  ترسیم مصوبات سفر نشان می دهد که امام خامنه ای  به روستاها نگاه  خاصی دارند، چرا که از جمله نتایج ومصوبات این سفر محدود هم احداث راه ایمن و مناسب برای یک هزار وششصد خانوار مناطق روستایی دوشهر چالوس و نوشهر بوده است .«نفس گرم» رهبری چون خورشید گرمابخش مازندران علوی است هرچند ازآن واقعه  روح افزا، سالهای سال گذشت.
*معاون سیاسی استان مازندران            

https://shoma-weekly.ir/bF5WyS