زنان

مبانی ناب اسلام را دستمایه تفکرات اشتباه خود قرار ندهیم

دراسلام به هرمردی، اجازه داده شده که تا چهار همسر برای خود برگزیند اما قرآن این مسئله را با شروطی همراه می‌سازد که به بررسی آن می‌پردازیم. در ابتدای سوره مبارکه نساء، خداوند رعایت «عدالت» را یک شرط اساسی برای مسئله چند همسری قرار می‌دهد و تأکید می‌کند که ‌ای مسلمانان! اگر نمی‌توانید عدالت را رعایت کنید، تنها یک همسرداشته باشید‌؛ زیرا از ظلم و ستم در حق زنانتان جلوگیری می‌شود.
زینب افشار- «اما اگر میترسید که نتوانید میان همسران به عدالت رفتار کنید تنها یک همسر داشته باشید و یا از زنانی که مالک آنهایید، استفاده کنید، این کار از ظلم و ستم جلوگیری میکند.» (نساء آیه3)

«شما هرگز نمیتوانید (ازنظر محبت قلبی) در میان زنان، عدالت برقرار کنید، هرچند کوشش نمایید؛ ولی تمایل خود را بهکلی متوجه یک طرف نسازید که دیگری را بهصورت زنی که شوهر از دست داده، درآورید و اگر راه صلاح و پرهیزگاری پیش گیرید، خداوند آمرزنده ومهربان است.»

قانون چندهمسری درمیان آقایان شایع شده است، اما برای توجیه این مسئله به قوانین اسلام و مسئله تعدد زوجات پیامبر(ص) تأکید فراوانی دارند. اما ما به عنوان یک مسلمان آیا به آیههای قرآن و فلسفه تعدد زوجات رسول اکرم توجه کردهایم؟!  یا تنها با تکیه به ظواهر آیات و روایات مسئلهای به این مهمی را شایع میکنیم ودیدگاه دیگران را نسبت به اسلام و قوانین ناب آن خراب میکنیم!  

دراسلام به هرمردی، اجازه داده شده که تا چهار همسر برای خود برگزیند اما قرآن این مسئله را با شروطی همراه میسازد که به بررسی آن میپردازیم. در ابتدای سوره مبارکه نساء، خداوند رعایت «عدالت» را یک شرط اساسی برای مسئله چند همسری قرار میدهد و تأکید میکند که ای مسلمانان! اگر نمیتوانید عدالت را رعایت کنید، تنها یک همسرداشته باشید؛ زیرا از ظلم و ستم در حق زنانتان جلوگیری میشود.

عدهای از آقایان با مطالعه این آیه به سرعت موضع میگیرند و مدعی میشوند که ما میتوانیم عدالت را رعایت کنیم!  اما در ادامه این سوره خداوند آیه قبل را تکمیل میکند و میفرماید: ای انسانها شما هرگز نمیتوانید عدالت را بین زنانتان رعایت کنید حتی اگر بسیار کوشش کنید. این آیه از عدم توانایی انسانها و ضعیف بودن آنها سخن میگوید. بله، اگر با تهذیب نفس خود ایمان قلبی خود را به درجهای رساندیم که به جایگاه والای یکی از اصحاب پیامبرمان نزدیک شدیم، آنگاه میتوانیم مدعی به رعایت عدالت شویم چراکه رعایت عدالت یکی از مسائلی است که تنها با تربیت نفس و نیل به درجات عالی ایمان بهدست خواهد آمد.

 در روایات اسلامی، مطالبی درباره رعایت عدالت درمیان همسران نقل شده که عظمت این قانون را مشخص میکند، ازجمله اینکه حضرت علی (ع) درآن روزی که متعلق به یکی از دو همسرش بود، حتی وضوی خود را در خانه دیگری نمیگرفت. همچنین از پیامبر اسلام (ص) روایت شده است: «هرکس دو زن داشته باشد و در میان آن دو از لحاظ بودن در نزد آنان و تقسیم مال به عدالت رفتار نکند، در روز قیامت در حالی محشور خواهد شد که یک طرف بدن خود را به زمین میکشد تا سرانجام داخل آتش شود.»

چرا تا این اندازه به مسئله رعایت عدالت تأکید شده است؟ خداوند میفرماید:

« و از نشانههای او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و دربین شما مودت و رحمت قرارداد. » الروم/ آیه 21.

این آیه به نخستین سنگ زیربنای جامعه بشری یعنی واحد خانواده و رابطه روحی حاکم بر آن اشاره دارد. در این آیه هدف زندگی زناشویی بقای نسل شمرده نشده بلکه بهدستآوردن آرامش گفته شده است. آرامشی که از زندگی زناشویی بهدست میآید بهخاطر آن است که این دو جنس مکمل هم و مایه شکوفایی و نجات و پرورش یکدیگر هستند که این آرامش با رعایت عدالت بهدست می‌‌آید و پایههای اساسی زندگی بر رعایت عدالت همراه با آرامش بنا نهاده شده است، این آرامش منحصربه جنبه جسمانی نیست؛ بلکه جنبه روحانی آن مهمتر وقویتر است. مبانی و اصول یک زندگی موفق آنقدر ظریف و دشوار است که رعایت آن تنها با داشتن یک همسر غیرقابل پیشبینی است و این امر به مراتب با داشتن چند همسر مسئولیت و توجه و وقت بیشتری از مرد را به خود اختصاص میدهد!

مسئله بعدی تعدد زوجات پیامبرعظیمالشأن اسلام است که فلسفه عظیمی دارد. با توجه به آیات و روایات، ازدواج پیامبر با زنان متعدد برای حل یک سلسله مشکلات اجتماعی و سیاسی در زندگی بوده است. روشن است کسی که در سن 25 سالگی که عنفوان جوانی او بوده با حضرت خدیجه(س) ازدواج میکند و تا سن 53 سالگی درکنار تنها همسرشان سپری میکنند و بعد از رحلت این بانوی بزرگوار اسلام و در ده سال پایان عمرشان بود که براساس دستورات خداوند، ازدواج‌‌هایی صورت گرفت. فلسفه تعدد زوجات پیامبر بسیارگسترده و تأملپذیر است که باید بهطور مفصل در جای خود بررسی شود. با توجه به مبانی آن هرگونه توجیه اشتباهی توسط کلیه شبهه افکنان که در صدد خدشه وارد کردن در سیره ناب پیامبر بزرگ اسلام هستند
https://shoma-weekly.ir/AkGMyH