شهرستانها

مبارزه با اعتیاد برنامه دقیق و جدی لازم دارد

در مقابله با این پدیده شوم دولت باید به این استان توجه ویژه داشته باشد و مسئولین استانی را کمک کند تا بتوانند در امر مبارزه با مواد مخدر موفق باشند و هرچه دیرتر اقدام گردد آسیب و زیان آن به جامعه غیرقابل جبران خواهد بود.
غلام محمد طاهری گفت: استان سیستان و بلوچستان مرز مشترک آبی و خاکی نزدیک به 1300 کیلومتر با دو استان آلوده و مشکلدار و ناامن از دو کشور افغانستان و پاکستان که مرکز تولید و توزیع مواد مخدر است دارد و به دلیل مشکلات داخلی این دو کشور هیچ گونه تسلط و نظارتی بر مرزهایشان با ایران ندارند و محل عبور و مرور قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار است؛ لذا تمام مسئولیت حفظ و حراست از این مرزهای صعب العبور و پهناور با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: کار برای نیروهای فعال ایرانی در این مرزها سخت است؛ زیرا افغانستان و پاکستان مامن و پناهگاه امن برای اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر است؛ اما با توجه به تمام این مشکلات نیروهای جان برکف امنیتی و انتظامی و پاسداران انقلاب اسلامی همچنان مبارزه جدی با قاچاقچیان مواد مخدر را در دستور کارشان دارند.

طاهری اظهار کرد: انواع مواد مخدر بهراحتی در دسترس جوانان قرار گرفته و بهکاربردن شیوههای مختلف پخش و توزیع در جامعه ما جنبه سیاسی و بینالمللی پیدا کرده است.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان سیستان و بلوچستان هشدار داد: باید توجه داشت که اعتیاد دروازه ورود به انواع جرایم اجتماعی است اعتیاد بهعنوان زلزله خاموش، جامعه را تهدید میکند بهخصوص استان سیستان و بلوچستان را که در کانون تهدید دو کشورآلوده پاکستان و افغانستان قرار گرفته است.

طاهری در پاسخ به اینکه در مقابله با اعتیاد و مواد مخدر در استان و برای ریشهکنی آن چه راهکارهای مفیدی هست؟ گفت: در مقابله با این پدیده شوم دولت باید به این استان توجه ویژه داشته باشد و مسئولین استانی را کمک کند تا بتوانند در امر مبارزه با مواد مخدر موفق باشند و هرچه دیرتر اقدام گردد آسیب و زیان آن به جامعه غیرقابل جبران خواهد بود.

وی در این رابطه افزود: از اقداماتی که لازم است انجام شود عبارتاند از: اراده قوی مسئولین دولتی در ریشهکنی معضل مواد مخدر خیلی جدیتر از اینکه هست - انسداد هرچه سریعتر مرزها - برخورد جدی و قاطع با خردهفروشان و توزیعکنندگان سطح شهر - کار فرهنگی جدی - ایجاد مراکز ترک اعتیاد مجهز به همراه کادر مجرب روانکاوی – داشتن برنامه مناسب برای پس از ترک.

طاهری در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش بودجه اختصاصی، مسئولین استان میتوانند این معضل را در استان از میان بردارند یا اینکه عوامل دیگری هم باید دخیل باشد؟ اظهار داشت: افزایش بودجه اگر براساس برنامه تعریفشده برای حل معضل اعتیاد باشد و بجا هم هزینه شود و فرایند جلوگیری از اعتیاد و پس از اعتیاد کاملا دقیق اجرا شود مفید خواهد بود. لیکن عامل اصلی، اراده ملی و محلی است تا تصمیمی قاطع برای مبارزه جدی با مواد مخدر و اعتیاد گرفته شود و تصمیم خوب، اجرای خوبی هم لازم دارد. لذا باید از مردم برای مبارزه با مواد مخدر کمک گرفته شود و مردم را در امر مبارزه با این پدیده شوم دخیل نمایند.

وی در خاتمه بهترین عامل بازدارنده را ورزش دانست و افزود: ورزش و امکانات ورزشی در استان بسیار ضعیف است؛ ولی از همان امکانات موجود هم به دلایل گوناگون که یکی از آنها عدم برنامهریزی صحیح و مدیریت ضعیف است استفاده بهینه نشده و نمیشود؛ ولی اگر براساس نیاز میادین ورزشی و سالنهای ورزشی مناسب داشته باشیم به همراه مربیان مجرب و دلسوز که اوقات فراغت جوانان با ورزش در محیطی سالم بگذرد کمک بسیار بزرگی است که جوانان به طرف اعتیاد نروند؛ اما متاسفانه در امر ورزش فعالیت چشمگیری که برای مردم ملموس باشد مشاهده نشده و اگر هم هست کم است که به چشم نمیآید.

https://shoma-weekly.ir/PuaxT8