شهرستانها

ماموستا شیخ الاسلام منادی وحدت

ماموستا شیخ الاسلام منادی وحدت در غرب ایران و از طلایه‌داران اتحاد اسلامی در میان جماعت اهل سنت کردستان بود که علاوه بر منشأ خدمات و برکات بسیار در آن منطقه، بر اثر شیفتگی و دلبستگی خود به انقلاب اسلامی حلقه رابط میان نظام و مردم آن سامان، در عرصه‌های گوناگون، دینی فرهنگی و اجتماعی و سیاسی به حساب می‌آمد.
شهید بزرگوار ماموستا محمد شیخ الاسلام سوم فروردین ماه سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در خانواده مذهبی در یکی از روستاهای شهرستان بانه از توابع استان کردستان چشم به جهان گشود. او تحت تعالیم پدرش قرار گرفت و در فضایی پرورش یافت که ۱۳نسل پیش از او در راستای رسالت و آموزههای دینی به فعالیت مشغول بودند.

وی در محضر علمای بزرگ کردستان به تحصیل علوم اسلامی پرداخت تا اینکه در سال ۱۳۳۶ از سوی عالم و استاد بزرگ منطقه، ملاباقر، مجاز به تدریس و بهعنوان مفتی اعظم مذهب شافعیه در منطقه شناخته شد.

شیخ الاسلام شش سال در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، حدود ۲۰ سال در دانشکده الهیات دانشگاه تهران و ۱۰ سال در دانشگاههای آزاد اسلامی واحدهای سنندج و سقز و سایر دانشگاههای استان به تربیت طلاب علوم دینی و دانشجویان مشغول بود.

او در فلسفه، فقه، اصول، تفسیر و سایر علوم اسلامی تبحر و مهارت خاصی داشت؛ به طوری که در انجمنهای علمی علوم اسلامی عضو فعالی بود.

وی علاوه بر فعالیتهای دینی و فرهنگی، در دورههای سوم و چهارم بهعنوان نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و همچنین در شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان عضو فعالیت داشت.

سرانجام فعالیتهای علمی، دینی و فرهنگی ماموستا شیخ الاسلام و تلاشهای خستگیناپذیرش در راه اعتلای وحدت کلمه و دین اسلام باعث شد تا هدف کینهتوزان و دشمنان اسلام قرار گیرد و در ۲۷ رمضان (شب قدر) سال ۱۳۸۸ بعد از اقامه نماز مغرب در مقابل مسجد سید قطب سنندج که بیش از ۳۰ سال امام جماعت آن مسجد را به عهده داشت، به دست عوامل مزدور به فیض شهادت نائل آمد.

ماموستا شیخ الاسلام منادی وحدت در غرب ایران و از طلایهداران اتحاد اسلامی در میان جماعت اهل سنت کردستان بود که علاوه بر منشأ خدمات و برکات بسیار در آن منطقه، بر اثر شیفتگی و دلبستگی خود به انقلاب اسلامی حلقه رابط میان نظام و مردم آن سامان، در عرصههای گوناگون، دینی فرهنگی و اجتماعی و سیاسی به حساب میآمد.

فرزند ایشان پس از شهادت پدر اظهار داشت: «پدرم علاقه و ارادت بسیاری به مقام معظم رهبری داشت میگفت: دلم میخواهد بنشینم و برای مظلومیت مقام معظم رهبری گریه کنم.»

مقام معظم رهبری ضمن عرض تسلیت شهادت ایشان در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، به این مهم تصریح فرمودند که من نقش این برادر خوبمان را در کردستان، هم از دور میدانستم، هم از نزدیک رفتم مشاهده کردم. ایشان عامل وحدت بودند، عامل گسترش فکر انقلاب اسلامی، معتقد به مبانی نظام بود، کاملا صادقانه و جدی...

در دیدارهایی که مسئولین حزب مؤتلفه کردستان با مرحوم شیخالاسلام داشتند. ایشان میفرمودند که من از سال ۱۳۴۲ که جمعیت مؤتلفه تشکیل شد از دور با آن آشنایی داشتم و همیشه در تصورم میآمد که این تشکیل سیاسی، مذهبی میتواند یار و یاور خوبی برای امام خمینی (ره) باشد. در چندین سفری که مرحوم حاج آقا عسکراولادی به کردستان داشتند همیشه سعی میکردند با ایشان حتما در منزلشان دیدار کنند.

در سفری که جناب آقای حبیبی دبیر کل محترم به مناسب عید مبعث سال ۱۳۸۸ به سنندج داشتند در جلسه اصولگرایان ابتدا ماموستا عالی شهید دیگر رمضان ۱۳۸۸ سخنرانی فرمودند و از مبعث بهعنوان متمم اخلاق و عامل وحدت بین دینداران خدایی بحث نمودند.

پس از پایان این جلسه جناب آقای حبیبی دبیرکل برای دیدار مرحوم شیخالاسلام به منزل ایشان مشرف شدند و در این دیدار بیشترین بحث راجعبه اسلام و وحدت بود. مرحوم شیخالاسلام به جناب آقای حبیبی پیشنهاد نمودند بعد از ماه مبارک رمضان جلسات منظمی با هم بگذارند هم در تهران و هم در سنندج و فقط راجعبه اسلام و محوریت آن در جهان اسلام و مسلمانان بحث کنند. متاسفانه با این عملکرد کورکورانه منافقان و خاصمان اسلام و قرآن این برنامه ابتر ماند.

خدایش بیامرزد.

* دبیر حزب مؤتلفه اسلامی کردستان

https://shoma-weekly.ir/9JUPjQ