شهرستانها

مازندران از تدبیر اقتصادی دولت امید مأیوس است

میثم معافی در گفتگو با خبرنگار هفته‌نامه شما «گفت: مازندران مأیوس است، درحالی‌که دولت تدبیر و امید را در آغاز چهارمین سال حضورش همراهی می‌کند بابی توجهی به» اقتصاد مقاومتی وعدم رفع اساسی تولید و بازگشایی از گره‌های کور آن‌که خواسته و مطالبه اساسی مردم مازندران است و چشم به تدبیر دولت در سال پایانی دوخته‌اند اما اتفاق خاصی نیافتاد و نمی‌افتد.
معاون سیاسی مؤتلفه اسلامی استان مازندران گفت: استان مازندران از تدبیر اقتصادی دولت امید مأیوس است درحالیکه گرههای مردم و مطالبات بدون جواب مانده است.

میثم معافی در گفتگو با خبرنگار هفتهنامه شما «گفت: مازندران مأیوس است، درحالیکه دولت تدبیر و امید را در آغاز چهارمین سال حضورش همراهی میکند بابی توجهی به» اقتصاد مقاومتی وعدم رفع اساسی تولید و بازگشایی از گرههای کور آنکه خواسته و مطالبه اساسی مردم مازندران است و چشم به تدبیر دولت در سال پایانی دوختهاند اما اتفاق خاصی نیافتاد و نمیافتد.

وی افزود: مازندران مأیوس است چون بیش از 70 درصد کارخانهها استان تعطیل شد (700 کارخانه دارای بیش از 10 کارگر) و 30 درصد دیگر با ظرفیت کم در حال فعالیت هستند و این یعنی سونامی بیکاری، فروپاشی اقتصادی و حتی اخلاقی و فرهنگی خانواده در مازندران. معاون سیاسی مازندران ادامه داد: مازندران مأیوس است چون بر اساس قانون، درمان رایگان است اما جامعه کارگری که در فشار ناشی از بحران تولید، کمرخم کردهاند برای درمان هنوز هزینه پرداخت میکنند.

معافی یادآور شد: در استان ما که بخشی از مرکبات و بهویژه پرتقال شمال در اثر سرمای شدید پاییز و زمستان از بین رفته اما این بدان معنا نیست که کل محصول شمال کشور سرمازده شده و قابلاستفاده نباشد اما در سایه نبود حمایتهای لازم از باغداران توسط دولتمردان تدبیر وامید، دلالان محصولات باقیمانده را باقیمتهای حداقلی خریداری و انبار کرده و اکنونکه در آستانه سال جدید قرار داریم در حال عرضه آن بهصورت محدود به بازار هستند و در مقابل دلالان به مرکبات جنوب کشور رحم نکرده و آن را نیز به قیمتهای گزاف عرضه میکنند و در این میان باغداران باوجود زحمات فراوان و مصرفکنندگان متضرر میشوند و شدند.

این فعال سیاسی ادامه داد: برخی باغداران شمال کشور اعلام کردند که روستاها و مناطقی مانند منطقه «دنگسرک» از توابع شهرستان نکا در شمال کشور وجود دارد که مرکبات و بهویژه پرتقال تامسون تولیدی آنها پاسخگوی نیاز 10 استان کشوراست اما کسی از مسئولان دولتی و جهاد کشاورزی خبری از این محصولات نگرفته و به دلیل نبود حمایت محصولات بر روی درختان مانده و یا در انبارها از بین رفته و پوسیده میشوند.

وی ضمن اظهار تأسف عنوان کرد: درحالیکه همچنان مرکبات تولیدی در شهرهای مختلف شمال وجود دارد، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از واردات پرتقال و مرکبات از مصر و ترکیه خبر داده است. این در حالی است که به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، وزارت جهاد کشاورزی بهجای خرید و ذخیره بهموقع مرکبات، با واردات، تیر خلاص را به تولید داخل زده است. معافی افزود: فقط 30 درصد مرکبات مازندران آسیبدیده بنابراین نیازی به واردات مرکبات نبود و اینکه مرکبات امسال مازندران حدود 30 تا 40 درصد نسبت به پارسال افزایش تولید داشت که حدوداً به همین میزان خسارت دید. وی در ادامه گفت: نیاز داخل ما برای شب عید حدود 100 هزار تن است و این در حالی است که بخش خصوصی تا 200 هزار تن مرکبات را خریده است و در سردخانههای مازندران نگهداری میکند و دولت میتوانست بجای واردات، از این ذخیره استفاده کند.

معافی در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر میزان تولید مرکبات شمال کشور را 3 میلیون تن در نظر بگیریم و بر اساس سرمازدگی 30 درصد محصول را ازدستداده باشیم برابر میشود با حداکثر 900 هزار تن و این یعنی 2 میلیون و 100 هزار تن مرکبات در شمال سالم باقیمانده است حال در نظر بگیرید که در جنوب ایران 2 میلیون تن مرکبات تولید میشود و خوشبختانه نه سرما بهآن زده و نه هیچ عامل طبیعی و غیرطبیعی این میزان محصول را از بین برده بنابراین درمجموع حدود 4 میلیون و 100 هزار تن مرکبات در کل کشور تولیدشده است.

https://shoma-weekly.ir/D8V1tx