تا به سراغ ملیحه رضایی، مدرس حوزه و دانشگاه و مسئول حوزه 9 خواهران حزب موتلفه اسلامی برویم و از نظر وی در خصوص اهمیت حضور زن در بطن این خانواده مطلع شویم:
تعریف شما از بانوی نمونه مسلمان و جایگاه او چیست؟
بانوی نمونه مسلمان زنی است که با برخورداری کامل از دانش مفید و هدایتگر، اندیشه، تعقل، معنویت اخلاق و خداشناسی، ادب خانوادگی و اجتماعی و توانایی های جسمی و روحی بتواند همسری شایسته برای شوهر و مادری خوب و وظیفه شناس برای فرزندان باشد تا بتواند در جامعه شئونات و خصایص زن مسلمان را حفظ کند و در مجموع باید بتواند نقشی را که پذیرفته به درستی ایفا کند. سعادت و سلامت جامعه در گرو داشتن خانواده هایی سالم است و این زنان هستند که می توانند با ایجاد انس و الفت فضای فکری، فرهنگی، دینی، سیاسی و اجتماعی را هدایت کنند و به همین علت است که معتقدیم زنان رهبران اولیه هدایت فکری و اعتقادی جامعه هستند.
بانوی نمونه مسلمان برای تأثیرگذاری در محیط پیرامون خود باید از چه ویژگی هایی بهره مند باشد؟
ویژگی های فردی بانوی نمونه در خانواده ایمان و عمل صالح است که موجب پاکدامنی و تقوا می شود اما ویژگی های اجتماعی این زن، رعایت حقوق همسر، رازداری در زندگی، وفاداری به خانواده، چشم پوشی و بخشش و پاکدامنی و امانت داری در غیاب همسر است که رعایت همه این موارد در کنار هم به همراه احترام متقابل باعث می شود خانواده از فضای آرامی برخوردار شود.
سوال این روزهایی بسیاری از افراد جامعه بحث اشتغال زنان است، به نظر شما آیا گرایش زنان به این مقوله مسأله ای کاملا منفی تلقی می شود؟
مسأله اشتغال زنان در بیرون از محیط خانه در جوامع امروزی امری اجتناب ناپذیر است و به علت نیازهای جامعه در برخی از رشته های خاص حتی بعضا ضروری به نظر می رسد با تغییراتی که در ساختار جامعه و بر اثر تحولات زندگی بشر روی داده زن خانه دار در عین مسئولیت های متعارف خود، بیش از پیش مجبور به کار در خارج از منزل شده است ولی باید بدانیم این فعالیت ها و اشتغال در بیرون از منزل یک سری پیامدهای مثبت و منفی در پی دارد، مشارکت زنان از جنبه مثبت در بیرون از منزل به زنان کمک می کند تا از تحصیلات و تخصص خود در بیرون از منزل بهره ببرند و مشکلات اقتصادی خانواده را کم کنند.
اشتغال زنان خصوصا در بخش های فرهنگی باعث افزایش آگاهی زنان شده و آنها را در تربیت فرزندان هدایت می کند اما این اشتغال معایبی را نیز دارد این حضور در بیرون از منزل وقت و انرژی بسیاری را از آنها می گیرد و باعث کاهش رسیدگی به همسر و فرزندان می شود و موجبات نارضایتی و اختلاف در خانواده را پدید می آورد ولی باید بدانیم رضایت همسر و مختل نشدن امور زندگی شرط اصلی است و مسئولیت اصلی زن مدیریت خانواده است ودر نتیجه زنان باید به مشاغلی روی بیاورند که وقت کمتری را از آنان بگیرد و انتظارات جامعه را از حیث مادر و همسر خوب بودن برآورده می کند.
حضور آموزش محور مادر در خانواده چه تأثیری بر این نهاد کوچک اما موثر اجتماعی دارد؟
البته جایگاه مادر در بحث آموزش بسیار مهم است و به دلیل جنبه همه گستر تربیتی مادر که تمام امور فردی و اجتماعی را دربر می گیرد یک مادر در خانه می تواند از توانایی های وجودی که خداوند از لحاظ عاطفی و ارزشی در او به ودیعه گذاشته است، نهایت استفاده را بکند و در این امور بر روی فرزندان و همسر تأثیر گذار باشد و به نوعی آن ها را در برابر آسیب های احتمالی مصون کند.
جایگاه عوامل بیرونی نظیر رسانه های بیگانه در بحث تربیت خانواده و تأثیر بر شخصیت زن کجاست؟
نیاز روزافزون بشر سبب رشد کمی و کیفی رسانه ها شده که ماهواره و اینترنت از این جمله هستند و از رسانه های قدرتمند ارتباط جمعی به حساب می آیند، همانطور که ماهواره و اینترنت می توانند در هوشیار کردن، اطلاع رسانی در حوزه پژوهش، سیاست و غیره نقش مهمی را داشته باشند، برنامه های تخریبی را نیز می توانند درپی داشته باشند. همانگونه که اعتیاد به مواد مخدر ویران گر بنیادهای خانوادگی و اجتماعی است، استفاده و اعتیاد به برنامه های مخرب ماهواره و اینترنت نیز می تواند ارزش های خانوادگی و اجتماعی را به شدت تخریب کند به نظر بنده انتخاب نوع پوشش و سبک آرایش بدون تأثیر از برنامه های ماهواره ای نیست و به جرأت می توان گفت یکی از اهداف عمده برنامه ریزان ماهواره نشانه گیری حریم خانواده ها است و باعث فاصله گرفتن خانواده ها از یکدیگر شده است و علاوه بر آن باعث از بین رفتن حجاب های اخلاقی و دینی در بسیاری از مسائل به ویژه در زمینه های جنسی و خشونت می شود و مطابق تحقیقات، بلوغ زودرس را هم در بین نوجوانان ایجاد کرده است و در مجموع باید گفت این نوع بدافزارها موجب ترویج فرهنگ غربی در جامعه شده است.
البته باید موارد خاص مثبت استفاده از اینترنت و ماهواره را از نظر دور نداشت اما مطابق استفتائی که از مراجع اعظام شده است مراجعی مانند آیت الله مکارم برای استفاده از ماهواره حرمت قائل شده است، زیرا استفاده در برخی از موارد مثبت نیز کم کم اعتیاد آور بوده و باعث می شود نا به هنجاری هایی در خانواده و جامعه ایجاد شود ولی در هر حال اینترنت در دنیای فعلی جز لاینفک زندگی شده است و باید با آموزش درست به خانواده ها آن ها را در استفاده صحیح از آن راهنمایی کند.
آیا خانواده های ما از این آسیب ها در امان مانده اند؟
متأسفانه اکنون در برخی از خانواده های ما در اجتماع احساس می شود نقش رسانه ها بسیار موثر بوده و مربیان ما که شامل والدین یعنی پدر و مادر می شوند، نتوانسته اند خانواده را دربرابر این آسیب ها محفوظ نگه دارند البته باید یادآوری کنیم که این مسأله نسبت به همه خانواده ها قابل تعمیم نیست، ولی وقتی نمونه هایی را در جامعه می بینیم احساس می کنیم مربیان ما نتوانسته اند آن نقش اصلی خود را که شریعت مقدس برایشان درنظر گرفته ایفا کنند و در نتیجه رسانه های بیگانه و برنامه ریزان غربی از یک سری مربیان خانواده ها پیشتر افتاده اند.
باتوجه به اهمیت جایگاه مادر در تمام امور خانواده یک زن چطور می تواند به مقابله با این حجم گسترده از فعالیت های تخریبی دشمن بر علیه این نهاد مقدس بپردازد؟
حضور زن و مادر در خانواده برای مقابله با این مسأله بسیار مهم است، اما این امر هم مشروط به داشتن همکار و یاور است در حال حاضر با نگاه به وضعیت موجود، متوجه می شویم متأسفانه نقش تربیتی مادران ما بسیار سخت شده است و به اعتقاد بنده اگر مادر بخواهد به تنهایی در این مسیر در مقاطعی که کودک به سن حضور در جامعه می رسد گام بردارد، موفق نخواهد شد و وظیفه تربیتی مادر با شرایطی که گفته شد در دوره فعلی بسیار سخت شده است و برای کم کردن این فشار جامعه، مدرسه، دانشگاه و رسانه باید او را یاری کنند و خود مادر نیز با مطالعه دقیق و بالا بردن آگاهی ها و تفکر و تعمق می تواند از عهده وظایف اصلی خود در قالب زندگی، خانواده و جامعه اسلامی به خوبی بربیاید.
جبهه منفعلانه یا طلبکارانه
آبان 76 ؛ ورزشگاه آزادی که عادت کرده بود همیشه خیل کثیر علاقمندان به فوتبال را در خود جای دهد، به یک باره ترک عادت کرد و پذیرای جمع کثیری از زنان شد که این بار البته به اشتیاق دیدار امام شان به آنجا آمده بودند در این اجتماع، رهبر انقلاب مباحث متعالی را در حوزه زنان و به اقتضای آنکه در آن سال میلاد کوثر با آبان ماه مصادف شده بیان نمودند و در حقیقت بحث آن روز ایشان هشداری بر یک خطر جدی در این حوزه و البته پادزهری برای مقابله با این خطر به حساب می آمد.
روی صحبت آقا با تمام ما بود و سربازان طرف خطاب این هشدار هم ما بودیم. آن روز امام خامنه ای ماهیت جریانی را که به نام دفاع از حقوق زنان در جامعه علم شده بود تا جرقه های ابتدایی ترویج سبک زندگی غربی را بزند، کاملا افشا نمود و این درست در زمانی است که دولت اصلاحات روی کار آمده و این هشدار را می شود در حکم یک تهدید جدی به حساب آورد، آنجا که آقا می فرمایند: «متأسفانه امروز من مى بینم بعضى از مقالاتى که به عنوان دفاع از زن نوشته مى شود و بعضى از سخنانى که به عنوان احقاق حقوق بانوان بر زبان جارى مى گردد، کاملاً از موضع انفعال است؛ چون غربیها این طور گفته اند، چون اروپاییها این گونه نوشته اند، چون به ما این طور نسبت داده اند. اگر ما هم در مقام دفاع حرفى بزنیم و راهى را بپیماییم، این کاملاً منحرف کننده و اغواکننده است. ما باید ببینیم حقایقى که در عالم وجود دارد - که بیشترین این حقایق هم در تعالیم اسلامى نهفته است - چیست؟»
به هرحال آنچه امام خامنه ای در آن سال و سال های بعد فرمودن،د چندی قبل نیز در قالب تشکیل جبهه طلبکارانه در حوزه زنان در برابر غرب به جامعه گوشزد کرده اند البته ابزار اصلی این جبهه قطعا بازگشت به آموزه های دین مبین اسلام نسبت به زن است و به دلیل اصالتی که این آموزه ها دارد، سلاحی بسیار محکم در برابر تفکراتی نظیر تساوی زن و مرد و فمنیسم است و این ابزار به انضمام یادآوری وضعیت رقت بار زن غربی که قربانی این تفکرات است می تواند جامعه ایرانی را از آسیب اندیشه های وارداتی ایمن کند و به دلیل عمق بصیرت سیاسی مردم از جریانات گوناگون نظیر اصلاحات و تفکرات غرب محوری که در پوستین های رنگی دیگر می روند تا مدتی بر سرکار باشند و آسیب برسانند پاسخ و لبیکی واقعی به مطالبه رهبر انقلاب در این حوزه داده شود.