اقتصاد

مأموریتی برای همه

بازار ما را محصولات چینی و غیرچینی پرکرده است. برخی از اجناس داخلی ما با کمک‌های بانکی هم فروش نمی‌روند یعنی حتی وقتی وام‌ هم می‌دهیم مردم به دلیل کیفیت پایین برخی از محصولات به سراغ آن‌ها نمی‌روند.
دکتر یحیی آل اسحاق- اقتصاد مقاومتی الگویی کامل است که تمام افراد با تفکرهای گوناگون آن را قبول دارند. ما علاوه بر اینکه الگوی کاملی مانند اقتصاد مقاومتی داریم، امکانات مناسب اجرای آن را هم در اختیار داریم، هم نیروی انسانی کافی در کشور داریم، هم بازار مناسب داریم اما چرا تغییری احساس نمیشود به این دلیل است که ما اقدام و عمل نداریم.

موفقیت اقتصاد مقاومتی جزء ضرورتهای اساسی امروز نظام است و هر کسی با هر تفکری اگر نسبت به ایران دلسوز باشد میداند که مهمترین کاری که باید امسال انجام بدهد پیاده کردن اقتصاد مقاومتی در تمام سطوح است.

ما ظرفیتها و منابع بسیاری داریم که میتوانیم با استفاده از آنها چالشهای گوناگون اقتصاد را مرتفع کنیم. ما در حوزه اقتصاد مشکلات جدی داریم که به چند نمونه از آنها اشاره میکنم هرچند پیش از این هم بارها این مشکلات گفته شدهاند.

یکی از مهمترین مشکلات کشور ما، بیکاری حدود 7 تا 8 میلیون نفر است که حدود 50 درصد آنها فارغ التحصیلان دانشگاهها هستند، درآمدهای مردم و با هزینههایی که دارند بسیار متفاوت است، رکود بر جامعه حاکم است و کالاهایی که تولیدکنندگان ما تولید کردهاند در انبارها خاک میخورند ولی بازار ندارند، نظام بانکی ما مشکلات جدی دارد.

ما اهداف بزرگی داریم که از جمله آنها این است که میخواهیم حرف اول را در منطقه بزنیم؛ از طرفی دشمنان ما میخواهند تا با ایجاد موانع مختلف از پیشرفت ایران جلوگیری کنند. در این شرایط حل مشکل اقتصاد مقاومتی جزء ضرورتهای اولیه است و هرکسی فکر کند که از راهی غیر از این میتوان به اقتصاد کشور سامان بخشید، دچار اشتباه شده است.

البته یک سری افراد ذینفع در این مسائل وجود دارد که باقی ماندن کشور در شرایط موجود برای آنها حکم حیات را دارد و این افراد در حوزههای مختلف مثل بخش خصوصی، بخش دولتی و... وجود دارند. اینکه یک نفری سه هزار میلیارد را از کشور خارج میکند یا یک عدهای 20 میلیارد دلار جنس قاچاق وارد کشور میکنند یا روابط پولی و بانکی به نفع یک عدهای است، نشان از قدرت این افراد ذینفع دارد که باقی ماندن کشور در شرایط رکود برای آنها حکم حیات را دارد.

در گام اول برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید این ذینفعها شناسایی شوند و با آنها برخوردهای قضائی مناسب صورت بگیرد. اقتصاد یک امری است که با واقعیتها کار دارد و جنس اقتصاد با لفاظی سازگار نیست فلذا در گام دوم باید واقعیتهای اقتصادی را قبول کنیم و با برنامهریزی مناسب به این برنامه اقتصادی عمل کنیم نه اینکه فقط درباره آن صحبت کنیم.

پیشنهاد من این است که اقتصاد مقاومتی در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود و یک خطوط قرمزی برای آن ترسیم شود تا هیچکس حق عبور از خطوط قرمز اقتصاد مقاومتی را نداشته باشد و اگر از این خطوط قرمز عبور کرد با آن برخورد صورت بگیرد.

همدلی بین قوا از الزامات اجرای اقتصاد مقاومتی است؛ مجلسی که برنامه ششم را مینویسد و دولتی که آن را ارئه میدهد باید در جای جای برنامه ششم اقتصاد مقاومتی را در نظر بگیرد و بعد نظارت کند که این برنامهها اجرا شوند.

قوه قضائیه اگر میخواهد اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد و اجرایی شود باید با آن عوامل بازدارندهای که پیش از این به آن اشاره کردیم با قوت برخورد کند کما اینکه در چند وقت اخیر به خوبی این کار را دربارهی برخی از افراد انجام داده است.

واحدهای تولیدی باید جنسی را تولید کنند که از نظر قیمت، کیفیت، طرح و موضوعات گوناگون توان رقابت با کالاهای مشابه خارجی را داشته باشد، آنگاه ما خواهیم دید که مردم ما چطور نسبت به خرید محصولات داخلی غیرت نشان میدهند.

علت واردات یک میلیارد و 300 میلیون دلاری خودرو در سال گذشته، که ما در این اوضاع بیپولی یک میلیارد و 300 میلیون دلار این است که کارخانههای ما یک پراید تولید میکند که بیشترین تلفات را در ایام عید میدهد یا یک ماشینی تولید میکنیم که دوبرابر خودروهای همسطح خودش بنزین مصرف میکند.

بازار ما را محصولات چینی و غیرچینی پرکرده است. برخی از اجناس داخلی ما با کمکهای بانکی هم فروش نمیروند یعنی حتی وقتی وام هم میدهیم مردم به دلیل کیفیت پایین برخی از محصولات به سراغ آنها نمیروند.

https://shoma-weekly.ir/gJFXBu