ورزش

لیگ «16» تیمی در انتظار فوتبال ایران

در حال حاضر فوتبال ما کشش لیگ 18 تیمی را ندارد


سعید سعیدزاده - یکی از بحث‌های این روزهای فوتبال کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر کشور است. چون در حال حاضر فوتبال ما کشش لیگ 18 تیمی را ندارد و این موضوعی است که بسیاری از کارشناسان، مربیان و دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات با آن موافق هستند.
در گذشته لیگ برتر 16 تیمی بود اما کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال با مسئولیت محسن صفایی فراهانی خیلی راحت و غیرکارشناسانه لیگ برتر را 18 تیمی کرد!
کاهش تعداد لیگ برتر نکته‌ای است که «کارلوس کی روش» سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران روی آن نظر مثبت دارد. این مربی سرشناس و کاربلد بارها بر لزوم کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر برای بالا رفتن کیفیت لیگ و نیز کمک به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی تیم ملی ایران تاکید کرده بود که البته این سخنان به جایی نرسید! چون رئیس سابق سازمان لیگ برتر مخالفت خود را با کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر اعلام و اجازه نمی‌داد تا این اتفاق به وقوع بپیوندد! اما مسئول کنونی سازمان لیگ برتر از برنامه‌های خود برای کاستن از تعداد تیم‌های لیگ برتر سخن گفته است. در حقیقت به دلیل این که فوتبال ایران با مشکل کمبود ورزشگاه‌های استاندارد و مجهز روبرو است، امکانات زیرساختی موجود نمی‌تواند، پاسخگوی رقابت 18 تیم شرکت کننده در لیگ برتر باشد. تنها با کاهش دو تیم از لیگ برتر حدود 50 بازیکن که هر کدام با عملکرد ضعیف خود کیفیت این لیگ را پایین آورده‌اند، به لیگ دسته اول نقل و مکان می‌کنند. مربیان و مدیران باشگاهها مجبور خواهند بود، نفراتی را جذب کنند که هر کدام در بالا بردن سطح کیفی این مسابقات تاثیرگذار خواهند بود و از طرفی ترافیک مسابقات کیفیت زمین چمن ورزشگاه‌ها را از بین می‌برد و روی کیفیت بازی‌ها اثر منفی خواهد داشت.
از سویی با نگاهی به کشورهای پیشرفته فوتبال در آسیا درخواهیم یافت که کشورهای ژاپن و کره جنوبی نیز در آغاز لیگ حرفه‌ای خود از تعداد تیم‌های لیگ برتر خود کاسته و به کیفیت آن به جای کمیت فکر کرده بودند.
به هر حال آن چه که مسلم است اکثریت مربیان و کارشناسان به صراحت اعلام کرده‌اند که 18 تیم برای لیگ برتر ایران زیاد است و لیگ برتر ما باید 16 و 14 تیمی شود. بنابر این ضرورت ایجاب می‌کند حال که فرصت چندانی تا پایان لیگ برتر امسال نداریم، در پایان این فصل یک بازنگری بزرگ توسط کارشناسان و خبرگان فوتبال در آئین‌نامه مسابقات لیگ برتر به عمل آید تا عالی‌ترین سطح مسابقات فوتبال کشورمان متحول شود. در گذشته لیگ برتر ایران 16 تیمی بود، اما کمیته انتقالی با مسئولیت محسن صفایی فراهانی بدون تفکر و غیرکارشناسانه بر تعداد تیم‌های لیگ برتر افزود و آن را 18 تیمی کرد!
آن چه که مسلم است، اکثریت مربیان و کارشناسان به صراحت اعلام کرده‌اند به دلیل کمبود ورزشگاههای استاندارد و مجهز و امکانات زیرساختی 18 تیم برای لیگ برتر کشور زیاد است و لیگ برتر ما باید 14 و یا 16 تیمی شود.
«کارلوس کی روش» سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران بارها بر لزوم کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر برای بالا رفتن کیفیت بازیها و نیز کمک به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی تیم ملی ایران تاکید کرده بود


https://shoma-weekly.ir/xQnUO5