ورزش

لیگ قهرمانان آسیا در سال جام جهانی

قرعه کشی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۴ انجام شد و نمایندگان کشورمان حریفان خود را شناختند.
شاهین تهرانی- قرعه کشی رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۴ انجام شد و نمایندگان کشورمان حریفان خود را شناختند. در این مقال نگاهی داریم به اوضاع تیمهای ایرانی در گروههای چهارگانه غرب آسیا.

 

   گروه A – استقلال تهران

آبی پوشان تهران در گروه اول با تیمهای الریان قطر، الجزیره امارات و الشباب عربستان هم گروه شدهاند. الشباب در فصل جدید لیگ عربستان حال و روز خوشی ندارد و در هفت هفته اخیر تنها دو بار به پیروزی رسیده است، هر چند که هم اکنون در رتبه سوم جدول ردهبندی قرار دارد. الریان قطر هم مثل حریف عربستانی حال و روز خوبی ندارد و در پایان هفته دوازدهم با ۱۲ امتیاز در مکان یازدهم لیگ چهارده تیمی قطر جای گرفته است. جالب است که اوضاع الجزیره امارات هم به هیچ وجه خوب نیست، آنها هم در پایان هفته نهم رقابتهای لیگ کشورشان با سیزده امتیاز در رده هفتم است و در ده هفته اخیر فقط چهار پیروزی کسب کرده. با این اوضاع باید گفت که استقلال قاعدتاً نباید کار چندان دشواری برای صعود در پیش روی داشته باشد. استقلال در نخستین بازی روز سه شنبه ششم اسفند ماه در تهران به مصاف الشباب عربستان میرود.

 

   گروه B – فولاد خوزستان

فولاد خوزستان با الفاتح عربستان، بنیادکار ازبکستان و یک تیم دیگر از پلی آف هم گروه است. در این گروه غیر از بنیادکار والبته فولاد اهواز، تیم مهم دیگری قرارندارد. الفاتح در رده دوازدهم لیگ عربستان است و این نشان از ناآمادگی این تیم دارد. با این همه نباید از بنیادکار به راحتی گذشت. این تیم میتواند مدعی قهرمانی در گروه خود باشد و فولادیها اگر میخواهند با اقتدار به مرحله بعدی صعود کنند باید برنده دیدارهای خود با این حریف قدرتمند باشند. البته این به معنای دست کم گرفتن سایر حریفان نیست. بالاخص آنکه پس از مشخص شدن تیمهای پلی آف ممکن است تغییراتی هم در این گروه ایجاد شود.

 

   گروه C – تراکتورسازی تبریز

تراکتورسازی ایران در این گروه با تیمهای الاتحاد عربستان، العین امارات و یک تیم از پلی آف هم گروه شده است.

کار تراکتورسازان روی کاغذ چندان ساده نیست. العین امارات و الاتحاد عربستان تیمهای قدیمی و پرسابقهای هستندکه اگر چه هم اکنون در لیگ خودشان حال وروز خوشی ندارند، اما در ‌‌نهایت میتوانند همیشه خطرناک باشند. برگ برنده جلالی و شاگردانش حضور پرشور تماشاگران تبریزی است که قطعاً بر خلاف بازیهای اخیر لیگ، سکوهای استادیوم را لبریز از خود میسازند.

تراکتورسازان که بیشترین تعداد هوادار را در ورزشگاه تبریز دارد، اگر بتوانند امتیازهای خانگی را از آن خود کنند، برای صعود به مرحله بعدی کار دشواری در پیش روی ندارند اما پیروز شدن در برابر تیمهایی مثل الاتحاد عربستان و العین امارات حتی در تبریز هم کار سادهای نخواهد بود! مجید جلالی سرمربی تراکتورسازی از این فرصت به نحو احسن استفاده کند.

   گروه D- سپاهان اصفهان

طلاییپوشان اصفهان در گروه چهارم لیگ قهرمانان آسیا با تیمهای السد قطر، الهلال عربستان و الاهلی امارات هم گروه شدهاند.

سپاهان در حالی گام به این رقابتها میگذارد که اوضاعش شباهتی به سال قبل ندارد وجالب اینکه بر خلاف سپاهانیها، حریفان این تیم در لیگهای خودشان تیمهای موفقی محسوب میشوند. السد قطر که در دو فصل قبل قهرمان کشورش بوده، هم اکنون هم درصدر جدول لیگ ستارگان قطر جای دارد و الهلال عربستان جایگاه دوم جدول ردهبندی لیگ برتر این کشور را به خود اختصاص داده است. از شانس بد اصفهانیها، الاهلی امارات هم مقتدرانه صدر جدول لیگ این کشور را در اختیار خود گرفته و تا به حال هیچ شکستی راتجربه نکردهاند.

در مجموع باید گفت که سپاهان در قیاس با سایر تیمهای ایرانی در گروه سختتری قرار گرفته و کار دشوارتری در پیش روی دارد تجارب بالای سپاهان در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا مهمترین عامل موفقیت این تیم میباشد.

بر خلاف سپاهان این استقلال است که با قرار گرفتن در یک گروه ساده میتواند به راحتی راهی گروه بعد شود. البته فراموش نکنیم که بر اساس آخرین معجزات کنفدراسیون فوتبال آسیا، پس ازمشخص شدن نام تیمهای صعود کرده از مرحله پلی آف، ممکن است تغییراتی در گروهبندی انجام

شود تا دو تیم از یک کشور در یک گروه جای نگیرند! بنابر این امکان ایجاد تغییرات در این گروهبندی وجود دارد! گرچه امکانات کشورهای عربی با ما قابل مقایسه نیست و نباید هیچ حریفی را دست کم گرفت، اما‌‌ همان طور که تیم ملی کشورمان میتواند از گروه خود صعود کند و راهی جام جهانی شود، هیچ دلیلی برای ناکامی استقلال، تراکتورسازی، فولاد و سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا وجود ندارد.

 

https://shoma-weekly.ir/szlqBw