ورزش

لیگ سیزدهم و جام‌جهانی برزیل

لیگ سیزدهم فوتبال ایران در حالی آغاز می‌شود که همه می‌دانیم تیم ملی فوتبال کشورمان در پایان این لیگ باید راهی برزیل دیار قهوه و فوتبال شود تا در جام جهانی 2014 شرکت کند.
شاهین تهرانی - لیگ سیزدهم فوتبال ایران در حالی آغاز می‌شود که همه می‌دانیم تیم ملی فوتبال کشورمان در پایان این لیگ باید راهی برزیل دیار قهوه و فوتبال شود تا در جام جهانی 2014 شرکت کند.
حضور در جام جهانی که منتهای آرزوی ایرانیان فوتبال دوست است، تا حد زیادی روی نحوه برگزاری لیگ سطح اول فوتبال ایران هم تأثیرگذاشت. تقلیل تیم‌ها از 18 به 16 تیم و به تبع آن، کم شدن چهار بازی ازتعداد بازیهای هر تیم، فقط یکی از این تبعات است.
فوتبال ایران تمام این هزینه‌ها را می‌پردازد تا بتواند در زمانی مناسب، تیم ملی را در اختیار سرمربی کاربلد و توانایی قرار دهد که حالا بالای سر فوتبال ماست. کارلوس کی‌روشی که در مصاحبه‌های اخیرش نشان داده کمی تا قسمتی عصبانی است و زیاد از شرایط موجودراضی به‌نظر نمی‌رسد!
اما یک‌سویه نیز نمی‌توان به قاضی رفت. برخی از خواسته‌های کی روش از پایه غلط است و کارشناسان فوتبال به هیچ وجه آن را تأیید نمی‌کنند. برای مثال مگر ممکن است که لیگ را تعطیل کرد؟ رأی دادن به تعطیلی لیگ به معنای نازایی لیگ است! یعنی اینکه کی روش اطمینان دارد که از دل این لیگ هیچ بازیکن خوب و کارایی بیرون نمی‌آید که بتواند در جام جهانی به فوتبال ایران کمک کند.
لیگ در فوتبال ایران، بالاخص در سالی که منتهی به جام جهانی است، نقشی حیاتی ایفا می‌کند. اگر لیگ بتواند فوتبال را در ایران شاداب نگه دارد و ملی پوشان رادر سطح بالای مسابقات حفظ کند، مهمترین وظیفه‌اش را به انجام رسانده است و البته اگر در این میان پدیده و ستاره‌ای تاره رخ عیان کند دیگر نورعلی‌نور است! برگزاری لیگ برتر یک فرصت، ظرفیت و پتانسیل بالقوه‌ای برای فوتبال کشورمان است و این امکان رابه کی‌روش و دستیارانش می‌دهدکه از آن برای منافع ملی استفاده کند.
به بیان دیگر نه تنها تعطیلی لیگ هیچ کمکی به فوتبال ملی ما نمی‌کند بلکه حتی می‌تواند منجر به افت سطح آمادگی بازیکنان ملی پوش ما هم بشود! حتی اگر قبول کنیم که نمی‌توانیم به زایشی تازه در این لیگ امید بست، باید اذعان کنیم که بودن آن به مراتب بهتر از نبودن آن است. پس همه باید کمک کنیم تا در یک برنامه‌ریزی مناسب و وقفه‌های کمتر، لیگی کم‌تنش داشته باشیم.
از جامعه فوتبال، از کی‌روش گرفته تا ساده‌ترین هوادار، توقع داریم که با حفظ اتحاد و بالا بردن سطح تلاش، راه تیم ملی در عمل نتیجه بدهد و یک تیم ملی قوی ازدل لیگ بیرون بیاید. بنابر این باید بهای کافی و لازم را به آن داد تا لیگ به مدد تیم ملی بیاید و کمک کننده جام جهانی 2014 برزیل باشد.

https://shoma-weekly.ir/RoXZZg