ورزش

لیگ برتر ایران باید «14» یا «16» تیمی شود

علی درخشان
در فوتبالی مثل فوتبال ما که دارای زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای مناسبی نیست، نمی‌توان به دو مقوله کیفیت و کمیت همزمان فکر کرد! فوتبال‌های ناقصی مثل فوتبال ما (که سخت می‌کوشند تا کلاغ بودن‌شان را انکار کنند و به سبک کبک ها قدم بردارند!) یا باید به فکر کیفیت فوتبال و ارتقاء سطح کیفی آن باشند و یا در فکر گسترش جغرافیای لیگ و شریک کردن استانهای بیشتر در این بازار مکاره باشند. حفظ هر دوی این فاکتورها در کنار هم عملاً غیر ممکن بوده و طبیعی است که حرکت به سوی یکی از آنها در واقع دور شدن از دیگری است.
به بیان دیگر اگر به دنبال گسترش جغرافیای لیگ هستیم، در واقع باید پیه بی کیفیت شدن و پایین‌تر رفتن سطح فنی فوتبال‌مان را به خود بمالیم و اگر می‌خواهیم فوتبالی با کیفیت داشته باشیم که در سطح آسیا و سپس جهان حرفهایی برای گفتن داشته باشد – رویایی که متخصصانی چون کی روش اذعان دارند برای تحقق آن از لحاظ استعدادی و نژادی هیچ چیزی کم نداریم! – باید جغرافیای لیگ را بسیار محدودتر از اینها کنیم. خصوصاً در سالهای آغازین طرح، حال که هدف فوتبال ما صعود به جام جهانی و درخشش در آن است (به کیفیت متمایل شده‌ایم) باید ابزار لازم آن هم در اختیار مجریان قرار بگیرد و یکی از مهمترین این ابزار کم شدن تعداد تیم‌های لیگ است.
16 تیمی شدن لیگ برتر – گزینه‌ای که در نظرسنجی فوتبالی‌ترین برنامه صدا و سیما صاحب بیشترین رأی شد!  به معنای حذف 60 بازیکن بی‌کیفیت‌تر از کل لیگ برتر است و این به خودی خود یعنی کوتاه‌تر شدن دست دلالانی که از حضور بازیکنان بی‌کیفیت در لیگ ایران کیسه می‌اندوزند و به قیمت نابود شدن کیفیت فوتبال کشورمان ثروت جمع می‌کنند!
در لیگ 16 تیمی، در قیاس با لیگ جاری، دو تیم ضعیف مجبور به حضور در دسته پایین‌تر هستند و تبعاً تیمهایی در لیگ می‌مانند که از امکانات مالی و سخت‌افزاری استانداردتری برخوردار باشند. نگاهی به لیگ‌های حرفه‌ای کشورهای صاحب فوتبال هم نشان می‌دهد که آنها هم لیگ خود را با تعداد تیم‌های کمتری آغاز کرده و سپس اندک اندک همگام با کامل شدن زیر ساخت‌ها بر آنها افزوده‌اند. این الگو باید از سوی ما هم به اجرا در بیاید.
کمتر شدن تعداد تیم‌ها تبعاً تعداد بازی‌های برگزار شده در طول فصل را هم کاهش می‌دهد و به تبع آن زمین‌های چمن به ستوه آمده از بازیهای فراوان، نفسی می‌کشند. باور کنید که ما از هیچ نظر، توان برگزاری یک لیگ حرفه‌ای 18 تیمی را نداریم!
شاهد این مدعا کارلوس کی روش است که در جمع سردبیران ورزشی کشورمان از همه تقاضا می‌کند که دست به دست هم بدهیم تا تعداد تیم‌های حاضر در لیگ ایران را کاهش دهیم. این دیگر نظر یک کارشناس شناخته شده است. کسی که میلیاردها از پول این ملت صرف آوردنش به ایران شده است!

 

https://shoma-weekly.ir/FIwcoo