شهرستانها

لزوم تجهیز و توجه ویژه به مدارس آذربایجان شرقی

کریم ایرانی- « در آستانه فصل سرما با برنامه ریزی صورت گرفته در هیچ مدرسه ای شاهد قطعی آب، برق و گاز نخواهیم بود».

« تمام تلاش ما پوشش تحصیلی
100 درصدی است.»

«اجرایی شدن نظام جامع برنامه ریزی از ستاد تا کف.»

اینها بخش هایی برگزیده شده از سخنان جعفر پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در سیزدهمین جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش استان بود. خبری مسرت بخش از بنیادی ترین نهاد علمی کشور که بحق تحقق ارزشها و آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همهجانبه در تمام ابعاد این نهاد معظم بوده و احراز عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساختهای تعالی پیشرفت همهجانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقاء سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصههای مختلف است.

اما آنچه که موجب نگارش این مطلب شد نگاه به موضوعات مطروحه فوق از زاویه ای دیگر بود و آن اینکه به طور حتم و با وجود قریب به 8000 مدرسه در سراسر استان آذربایجان شرقی و از طرفی پراکندگی جغرافیایی استان از مرکز استان تا دور افتاده ترین نقاط روستایی و کوهستانی نواقصی در ایجاد و تجهیز مدارس از نظر امکانات رفاهی و تحصیلی امری اجتناب ناپذیر می باشد لکن شروع کار با جدیت و توام با دلسوزی میتواند راهگشای حل همه مسائل گردد.

در این راستا آنچه که اهمیت ویژه ای پیدا می کند وجود سند چشم انداز و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بسیار جامع و کامل و با ریزبینی موشکافانه ای کلیه موارد مرتبط با نظام آموزش و پرورش را همراه با راهکارهای عملیاتی مشخص کرده است. به زعم نگارنده اهداف و راهبردهای کلان و اهداف عملیاتی و راهکارهای آنها که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است ارکان مدیریتی این سیستم را بی نیاز از هر گونه تصمیم سازی و تصمیم گیری کرده و مسیر ادامه آموزش و پرورش را در کوچکترین مقیاس های نه تنها استانی بلکه شهرستانی نیز مشخص کرده است.

با در نظر گرفتن موارد فوق و اینکه بطور حتم مسئولان رده بالای استانی آموزش و پرورش پیگیر راهکارهای عملیاتی کردن منویات اسناد بالادستی می باشند و از طرفی با در نظر داشتن اینکه رفع تمام مشکلات و مسائل مبتلا به در حوزه آموزش و پرورش مستلزم تلاش بیشتر دست اندرکاران آن حوزه همراه با توجه ویژه دولت محترم در تخصیص اعتبارات لازم می باشد و همچنین نواقصی که در گوشه و کنار و در این تعداد از مدارس علیرغم شرایط خوب ایجاد شده وجود دارد، ضمن تشکر از اقدامات مدیریت آموزش و پرورش استان و دعای خیر برای موفقیت در ادامه این راه ، مطالبی نیز به عنوان پیشنهاد ارائه می گردد:

توجه بیش از پیش به مدارس مناطق محروم در مقایسه با مناطق شهری خصوصا مناطق دور افتاده روستایی و عشایری.

توسعه مدارس شبانه روزی در مناطق محروم خصوصا در حوزه مدارس دخترانه با توجه به شرایط منطقه ای و محرومیت از تحصیل.

اولویتبخشی به تخصیص منابع جهت ادامه تحصیل و حمایت مادی و معنوی دانشآموزان مناطق محروم .

اولویت بخشی به تجهیز مدارس مناطق محروم.

و در خاتمه امیدوار است با تلاشهای انجام یافته و استمرار این تلاشها ان شاالله در آینده و از همین فصل سرما که در پیش است دیگر هیچ خبر ناگواری از مشکلات و مصائب دانش اموزان و اولیائشان که ناشی از نبود امکانات مناسب باشد نبوده و شاهد هیچ فرزند محروم از تحصیل از فرزندان و آینده سازان این کشور عزیز نباشیم.، و لهذا ضروری است در این راستا بازهم رجوعی داشته باشیم به آموزه های دینی و قانون اساسی پیشرفته و اسناد بالا دستی مورد تایید مقام معظم رهبری تا اینکه بتوانیم به نقطه مطلوب واصل شویم.

https://shoma-weekly.ir/28Yphj