اقتصاد

لزوم اصلاح نظام توزیع برای کنترل تورم

یحیی آل اسحاق در رابطه با راهکارهای مهار و کنترل نرخ تورم گفت:اینکه در کشور تورم داریم و تورم نرخ بالایی دارد و این تورم به طبقات متوسط به پایین جامعه فشار زیادی وارد می کند برکسی پوشیده نیست
وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به وجود ذینفعانی که با اختلال در نظام تامین و توزیع به تورم دامن می زنند، گفت: مسئولان به جای پاسخ گویی، مشکلات را به یکدیگر پاس می دهند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند.به گزارش خبرگزاری فارس، به روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت ها در اقتصاد «تورم» گفته می شود و برای اندازه گیری این شاخص اقتصادی معمولا در بازه های زمانی هفتگی، ماهانه و سالانه قیمت انواع کالاهای مصرفی و خدمات در سراسر کشور اندازه گیری می شود.

افزایش آثار تورمی بر روی طبقات متوسط به پایین

یحیی آل اسحاق در رابطه با راهکارهای مهار و کنترل نرخ تورم گفت:اینکه در کشور تورم داریم و تورم نرخ بالایی دارد و این تورم به طبقات متوسط به پایین جامعه فشار زیادی وارد می کند برکسی پوشیده نیست. ضمن اینکه تورمی که بانک مرکزی به صورت استاندارد محاسبه می کند از میانگین قیمت ۳۰۰ قلم کالا محاسبه می شود و با محاسبه آن نرخ رشد تورم اعلام می شود. درحالی که اگر غرض از محاسبه رشد نرخ تورم تعیین فشار اقتصادی وارده به مردم است باید گفت که ۷۰ درصد از هزینه های مربوط به طبقات متوسط و پایین جامعه مربوط به معیشت، مواد غذایی، اجاره مسکن، هزینه آموزش، هزینه پوشاک و بهداشت است که نرخ تورم این اقلام قطعا از متوسط نرخ تورم بالاتر است بنابراین آثار تورمی بر روی طبقات متوسط به پایین به مراتب از طبقات متوسط به بالای جامعه بیشتر است.

وی افزود: قدرت خرید مردم، وضعیت تولید ناخالص داخلی، وضعیت نقدینگی ، وضعیت واردات و صادرات و توزیع کالای کشور مجموعا عواملی است که برآیند آن فشار بر اقتصاد جامعه می شود. لذا به نظر میرسد برای تجزیه وتحلیل تورم باید یک مقدار حیطه را از تورم بالاتر ببریم.

لزوم اصلاح نظام توزیع

این کارشناس اقتصادی در مورد لزوم اصلاح نظام توزیع برای کنترل تورم ادامه داد:راهکارهای متعددی وجود دارد ازجمله این که باید نظام توزیع را اصلاح کرد. یکی از مشکلات ما در نظام توزیع این است که کالاهای اساسی موردنیاز مردم با قیمت تمام شده به دست مصرف کننده نمی رسد لذا باید در کوتاه مدت این بخش را اصلاح و به صورت دقیق نظارت کرد تا کالاهای اساسی ازجمله شکر، برنج، روغن و گوشت با قیمت بیشتری نسبت به قیمت تمام شده به مردم تحمیل نشود.در حال حاضر اگر این کالاها با ارز نیمایی وارد کشور می شوند قیمت عرضه و قیمت مصرف کننده آن تطابق چندانی با ارز نیمایی ندارد. بنابراین نکته اصلی در این بخش اصلاح نظام توزیع است تا کالاهای اساسی موردنیاز مردم با سود مناسبی نسبت به قیمت تمام شده به دست مصرف کننده برسد
https://shoma-weekly.ir/3HXwjA