شهرستانها

لزوم احیای معروف ها در ادارات

امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند: « شما و ما موظفیم جهان در تمام اموری که مربوط به دستگاه های اجرایی است امر به معروف کنیم و اگر اشخاصی پیدا شوند که خلاف می کنند معرفی کنیم».

سیدموسی بلادیان- این روزها که ایام ماه محرم است در همه نقاط ایران مراسم عزاداری برپا است و دستجات سینهزنی و زنجیرزنی و مجالس عزاداری فراوان برقرار و غالباً مردم سیاه پوش هستند و فریاد یا حسین همه جا به گوش می رسد عزاداری آقا اباعبدالله حسین(ع) اکنون عالم گیر شده و هر سال باشکوه تر از سال های قبل در جریان است و این نشان از آن می دهد که رمز پایداری حرکت حسینی نشات گرفته از اراده خداست آری سرور آزادگان همه چیز خود را برای خدا در طبق اخلاص گذاشت و ذات اقدس الهی هم مقامی به او داد که بندگان با اخلاص و حتی فرشتگان خدا هم به وجودش افتخار می کنند و خود را مرید او می دانند اهداف آقا حسین بن علی که در تاریخ بشریت بی همتاست بسیار مقدس و الهی بود.

در زیارت آن بزرگوار می گوییم: اشهد انک قد اقمت الصلاه وآتیت الزکات و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر یعنی ای حسین ابن علی ما به تو سلام می گوییم که وارث همه پیامبران هستید و شهادت میدهیم که تو برای اقامه نماز ، پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر شهادت در راه خدا را استقبال کردی

امر به معروف و نهی از منکر از برنامه های بنیادی و اصول مستحکم آیین حیات بخش اسلام است که به عنوان نیروی معنوی عظیمی معرفت ایمان روشن و متینی در میان همگان پدید آورده و تحقق ارزشهای الهی و انسانی را میسر می سازد. پیامبران الهی، ائمه اطهار شهدای معظم در اجرای عملی امر به معروف و نهی از منکر حتی از بذل جان خود نیز دریغ نکردهاند.

امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین فرائض اسلام است که سایر فرائض به وسیله آن دو اقامه و از ضروریات دین شمرده می شود.

امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند: « شما و ما موظفیم جهان در تمام اموری که مربوط به دستگاه های اجرایی است امر به معروف کنیم و اگر اشخاصی پیدا شوند که خلاف می کنند معرفی کنیم».

مقام معظم رهبری هم فرمودند :که امروز امر به معروف و نهی از منکر هم مسئولیت شرعی و هم مسئولیت انقلابی و سیاسی است و پایه دین را امر به معروف و نهی از منکر محکم میکند. لهذا به منظور احیای معروف ها در ادارات ضرورت هست که:

1 - تمام جلسات با قرائت قرآن آغاز شود.

2 - در وقت شرعی ظهر همه جلسات خاتمه و به نماز پرداخته شود

۳- پخش صدای اذان با بلندگو توسط مسئولین ذی ربط و تشویق و ترغیب موذنان به اذان حلقومی.

4 - تابلوهای بسیار زیبا در موردخود سازی و تذکرات اخلاقی در مکان های مناسب نصب شود.

5- به شیوه های مطلوب کارمندان را به وظایف انسانی و اهمیت خدمت شرافتمندانه به مراجعین آگاه نمایند.

۶- برنامه ریزی و تبلیغات مناسب و تشویق کارکنان به تقوای الهی، مجاهدت در راه خدا ، برادری و ایثار ، حسن خلق ، حفظ بیت المال، وقت شناسی و انضباط.

۷ - شناسایی راه حل های مناسب برای تسهیل و تسریع و هدایت و راهنمایی مراجعین و دریافت و بررسی پیشنهادات و انتقادات آنها.

https://shoma-weekly.ir/8kmLRy