ورزش

لذت پیروزی استقلال


علی درخشان
استقلال تهران موفق شد با غلبه بر الاتفاق عربستان رسماً راهی رقابت‌های جام قهرمانان باشگاههای آسیا شود، اما این فقط آغاز راهی دشوار برای آبی‌پوشانی است که پیش از این هم سابقه آقایی در فوتبال باشگاهی قاره کهن را در کارنامه خود به ثبت رسانده بودند و البته این بار کار آنها به آسانی دفعات گذشته نخواهد بود.
استقلال تهران در شرایطی مقابل الاتفاق قرار گرفت که تا چند ساعت قبل از آغاز بازی و با توجه به مصدومیت ناگهانی فریدون. زندی، در خطر آن بود که تیمش را بدون داشتن یک هافبک طراح وارد زمین کند. اما ناگهان ورق به نفع پرویز مظلومی و لشگر آبی پوشش برگشت و بازگشت مجتبی جباری همه چیز را عوض کرد. حضور جباری وزن خط میانی استقلال را سنگین‌تر از حریف عربستانی‌اش کرد.
با حضور مجتبی جباری، طراحی حملات استقلال بر عهده او گذاشته شد و آبی‌پوشان دوباره شبیه به همان تیم کهکشانی شدندکه در لیگ امسال طوفان به پا کرده بود. وقتی خسرو حیدری در کنار جباری قرار گرفت عملاً استقلال مرکز میدان را از آن خود کرد.
این اتفاق اگرچه در دیدار حساس آبی‌ها با الاتفاق عربستان یک رویداد مثبت تلقی شد و توانست این تیم را به آسیا برساند، اما از منظر دیگری علامت تکیه بیش از حد تیم پرویزخان بر ستاره‌های بزرگ است. ستاره‌هایی که نبودن هر کدام از آنها می‌تواند به ویرانی فنی تیمی منجر شود که نه فقط داعیه قهرمانی لیگ را در سر می‌پروراند که به درخشش در قاره کهن هم فکر می‌کند.
نزول فنی و فوتبالی استقلال از زمانی آغاز شد که آندرانیک تیموریان ستاره میانه این تیم با مصدومیت مواجه شد و پس از آن هم صدمه دیدگی مجتبی جباری مصائب این تیم را دو چندان کرد. اما اگر جباری به این بازی نمی‌رسید هم آبی‌ها می‌توانستند از سد تیم عربی گذر کنند.
استقلال در این بازی نام ایران را در کنار خود داشت و تقریبا هیچ تفاوتی با تیم ملی نداشت. همه به ورزشگاه آمده بودند و از نماینده فوتبال ایران در برابر نماینده عربستان حمایت کردند. این علاقه‌مندان فوتبال از اواسط نیمه دوم بازی با شعار «استقلال تهران – خلیج فارس ایران» مهر تأییدی بر خلیج همیشه فارس ایران زدند.
حالا استقلال با اعتماد به نفس بیشتری وارد عرصه رقابت‌های آسیایی خواهد شد  به ویژه آن که به زودی فریدون زندی و آندوتیموریان هم به ترکیب این تیم اضافه خواهند شد.
اتکای بیش از حد استقلال به ستاره‌های نامداری که در ابتدای فصل جذب کرده در روزهایی که هر کدام از آنها به دلیلی نمی‌توانند تیم آبی پوش را همراهی و یاری بدهند، برای استقلالی‌ها دردسر ساز خواهد شد. تا آنجا که حتی منجر به از دست رفتن صدر جدول لیگ برتر می‌شود. آن هم در حالی که در انتهای نیم فصل اول تیم استقلال با شش امتیاز اختلاف و با اقتدار کامل در جدول رده‌بندی لیگ صدرنشین بود!
پرویز مظلومی اگر خواهان موفقیت تیمش در لیگ برتر و رقابت‌های آسیایی است باید هر چه سریعتر راهی پیدا کند که از وابستگی بیش از حد تیمش به ستاره‌ها رهایی یابد. در غیراین صورت نه تنها موفقیت اخیر آبی‌ها در راه قهرمانی آسیا بی ثمر خواهد ماند که نزول شگفت‌انگیز آنها در لیگ برتر هم ادامه پیدا می‌کند.

 

 

https://shoma-weekly.ir/6WbZG9