زنان

لایحه حمایت از تولید چادر مشکی در مجلس هشتم

با توجه به نامگذاری سال 91 توسط مقام معظم رهبری با عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، تولید و حمایت از منسوجات داخلی به ویژه چادر مشکی توسط تولید کنندگان داخلی حائز اهمیت است

با توجه به نامگذاری سال 91 توسط مقام معظم رهبری با عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، تولید و حمایت از منسوجات داخلی به ویژه چادر مشکی توسط تولید کنندگان داخلی حائز اهمیت است زیرا چادر به عنوان پوشش ملی زنان ایرانی به دلیل کمیت مصرف کنندگان این محصول می تواند نقشی محوری در توسعه ملی داشته باشد به همین منظور مجلس شورای اسلامی با  طرح لایحه حمایت از تولید چادر مشکی تلاش نمود تا این مهم محقق شود ما نیز برای آگاهی از چگونگی این طرح و سایر مسائل مربوط به حوزه زنان به سراغ خانم عفت شریعتی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی رفته و از چگونگی آن آگاه شدیم.
گفت و گو: نفیسه زارعی – اکرم یافتیان
* به عنوان یک نماینده زن در مجلس هشتم که در جریان طرح لایحه حمایت از تولید چادرمشکی هستید لزوم این طرح را برای خوانندگان شما بیان کنید؟
با نامگذاری سال 1391 که مقام معظم رهبری (دامه برکاته) در مشهد فرمودند در واقع نقطه عطفی خواهد بود در یک تحول و یک جهاد اقتصادی سالی که، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شد. جمعیت زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند لباس ملی و چادر زنان نقش مهمی در فعالیتهای اجتماعی زنان و دخترانمان دارد و متأسفانه ما تا کنون شاهد تولید چادر مشکی در کشور نبوده‌ایم.
کشورهایی مثل ژاپن، کره، تایوان و چین و امثالهم تولید کننده لباس معنوی و اجتماعی کشور بودند و این برای کشور اسلامی ما وجهه خوبی نداشته و ندارد در مجلس نهم با امید به خداوند و تلاش و کوشش نمایندگان سعی بر این خواهد شد که انشاءالله این مشکل حل شود و کشور ما خود تولید کننده این کالای اساسی و ضروری برای جامعه زنان کشور باشد البته مقدمات این امر در مجلس هشتم فراهم شد.

 * در مجموع نقش زنان در اطاعت از شعار سال که با عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیده شده است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سال تولید ملی که مقام معظم رهبری فرمودند بیانگر این است که اعتماد مردم به تولید قوت پیدا کند و تولید کنندگان و صنعت‌گران و کسانی که دستی در عرصه تولید دارند کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند. چادر مشکی، لباس ملی و لباس کار زن مسلمان است. اگر بخواهیم از تولیدات خارجی بی نیاز شویم حتماً باید کارخانه‌دار و صاحبان صنعت نساجی ما به کیفیت تولید خود اضافه کنند من امیدوارم این لایحه در آینده وارد روال کاری خود شود و ما بعد از 33 سال که از عمر انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد کالای اساسی خودمان را توسط تولید کنندگان و صنعتگران داخلی به تولید برسانیم.

 * به اعتقاد شما نقش مجلس شورای اسلامی در خصوص ارتقای سطح آگاهی و عمل مردم به شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به ویژه در بین قشر زنان چیست؟
به اعتقاد من مجلس در این زمینه نقش سازنده‌ای دارد اما باید یک نکته را در نظر داشت و آن عبارت است از اینکه مجلسی که باید در امر قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین به طور جدی پیگیر باشد باید هم حضور مردان کارآمد و با تجربه و متخصص را در خود شاهد باشد و هم زنان کارآمد و متعهد و با تجربه در خود داشته باشد. در حال حاضر مجلس نهم تعداد زنانی که در آن ورود پیدا کرده‌اند تنها سه نفر است، به اعتقاد من در یک امر اساسی که مربوط به زنان است و در سایر مسائلی که امور خاص زنان باید از منظر قانونگذاری و نظارت حسن اجرای قوانین صورت بگیرد ما نیازمند حضور کمیت قابل توجه زنان هستیم که انشاءالله امیدوارم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی زنان واجد الشرایط و با تجربه و کارآمد به مجلس راه پیدا کنند. زیرا آنها هستند که حرفشان در مسائل خاص زنان به و   یژه در پیگیری و پشتیبانی کردن از اینکه یک پوشش معنوی و اجتماعی حاصل دست صنعتگران داخلی باشد بیشتر تأثیرگذار است.

 * خانم شریعتی در خصوص اقدامات، طرح‌ها و لوایحی که در مجلس هشتم به عنوان یک مجلس اصولگرا در زمینه زنان و خانواده مطرح گردیده نظر خود را بیان کنید؟
در مجلس هفتم و هشتم با همت خوب زنان مجلس ما شاهد اصلاح موادی از قانون مدنی بودیم که می‌توان آن را اینگونه ذکر کرد؛ برای تعیین وتکلیف فرزندانی که مادران ایرانی داشته و پدرانشان غیرایرانی هستند ، افزایش مرخصی زایمان از سه ماه به شش ماه، اصلاح لایحه حمایت از حقوق خانواده به نفع جامعه زنان کشور همچنین قانون ارث زنان از عرصه و اعیان که بسیار نکته مهمی بود در مجلس هفتم و هشتم صورت پذیرفت. به هر حال این قوانینی که خاص جامعه زنان است با حضور و پیگیری زنان مجلس صورت گرفت. ما حتی در این فکر هستیم تا به حول و قوه الهی بیمه زنان خانه‌دار را در دستور کار قرار دهیم. همچنین تأمین اجتماعی، امنیت شغلی در عرصه دولتی و خصوصی و مسائل فراوانی از این دست که نیازمند پیگیری است باید در مجلس آینده مورد رسیدگی قرار گیرد و زنان مجلس در این عرصه قانونگذاری می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند.

 * پیرامون کمیسیون زنان و خانواده که در مجلس فوریت آن رأی نیاورد برای خوانندگان ما توضیح دهید؟
در مجلس هفتم هم صحبت از تشکیل کمیسیون زنان و خانواده بود که با بررسی همه جانبه دیدیم صلاح نبود این کمیسیون در آن مقطع تشکیل شود در مجلس هشتم نیز که این کمیسیون تشکیل شد به صورت یک کمیسیون فرعی و نیمه فعال با حضور مردان و زنان بود که حاضرین می‌توانستند علاوه بر حضور در این کمیسیون در کمیسیونهای خود نیز مشغول فعالیت باشند و این کمیسیون در حقیقت به صورت یک کمیسیون فرعی و کم قوت در حوزه زنان و خانواده فعالیت می کند و اگر این کمیسیون به صورت یک بخش جدی در مجلس فعالیت کند بحث‌های مرتبط با زنان و خانواده در این کمیسیون بررسی خواهد شد. مثلاً مسئله قضایی زنان که در کمیسیون قضایی مجلس بررسی می‌شود می‌بایست خودآگاه یا ناخودآگاه به کمیسیون زنان و خانواده ارجاع داده شود اما چه طور انتظار می‌رود که این مسأله در یک کمیسیون فرعی و ضعیف مورد بررسی قرار گیرد.

 * به عنوان سئوال پایانی از طرح‌ها و اقداماتی که شما بعد از کسب کرسی‌هایتان در دست اجرا خواهید داشت ذکر کنید؟
به نظر بنده یکی از کارهایی که ما باید به آن توجه کنیم آن را در مجلس هفتم به عنوان رئیس فراکسیون زنان مجلس خدمت رئیس جمهور محترم مطرح کردم مسئله حقوق زنان خانه‌دار کشور بود و این موضوع را با این استدلال مطرح نمودم که زنان خانه‌دار در تولید ناخالص ملی کشور سهم بسزایی دارند. زنان خانه دار ما به تعبیری شبانه روز شاغلند و متأسفانه به این امر توجه نمی‌شود و بهایی به تلاش زن خانه‌دار داده نمی‌شود و مساله کوشش او در نهاد خانواده مغفول مانده است.
من در آن مقطع پیشنهاد حقوق زنان خانه‌دار را خدمت رئیس جمهور عرضه کردم که ایشان اظهار داشتند می‌توان از محل صرفه جویی‌ها این کار را انجام داد و وقتی طرح هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار قرار گرفت تبعاً این مسئله تحت‌الشعاع قرار گرفت ولی من توجه به زنان خانه‌دار را از منظر بیمه و تأمین اجتماعی و حتی حقوق آنان کما‌فی‌السابق پیگیری خواهم کرد.

https://shoma-weekly.ir/hmKTga