اقتصاد

قیمت نفت در ایستگاه بهارستان

باید در بودجه سال آینده قیمت نفت بین 50 تا 60 دلار در نظر گرفته شود؛ چراکه بیش از این پایین نخواهد آمد.
نوسانهای قیمتی نفت در بازارهای جهانی؛ اما موجب شده تا پیشبینیهای مختلفی در رابطه با آینده بازار نفت مطرح شود. در همین رابطه ایگور سچین رئیس شرکت روسنفت گفته است قیمت نفت تا پایان نیمه اول سال آینده ممکن است به 60 دلار یا کمتر برسد. اطلاعات بازار نشان میدهد فعالان برای اوایل سال آینده روی نفت برنت 60 تا 65 دلاری حساب باز کردهاند.

مؤسسه گلدمن ساش نیز پیشبینی کرده است که نفت برنت احتمالاً برای یک دوره کوتاه به 60 دلار خواهد رسید و قیمت 70 تا 75 دلاری نفت آمریکا باعث خواهد شد که تولیدکنندگان آمریکایی حفاریهای خود را کاهش دهند.

همچنین بانک بی ان پی پاریباس پیشبینی خود برای قیمت نفت برنت را در سال آینده با 20 دلار کاهش به 77 دلار و نفت آمریکا را نیز با 18 دلار کاهش به 70 دلار رسانده است.

اما این اتفاقها در شرایطی رخ میدهد که بودجه کشور به ایستگاه مجلس شورای اسلامی رسیده است و باید نمایندگان برای قیمت نفت در سال آینده برنامهریزی و پیشبینی کنند.

بر همین اساس گمانهزنیها درباره تعیین قیمت نفت در لایحه بودجه سال آینده به اوج خود رسیده و کاهش مداوم قیمت نفت در بازارهای جهانی موجب شده تا مسئولان و کارشناسان داخلی حوزه انرژی پیشبینی خود از قیمت نفت در بودجه را تا مرز 70 دلار نیز کاهش دهند.

اینکه قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه به چه میزان باشد موضوع بحث بسیاری از کارشناسان این حوزه است. عماد حسینی در این رابطه به شما میگوید: قیمت نفت در بودجه سال آینده کل کشور باید مبتنی بر شرایط و واقعیات کشور باشد و بر همین اساس هم اکنون نمیتوان رقم دقیق را پیشبینی کرد. معاون وزیر نفت تأکید میکند: در رابطه با تعیین قیمت نفت منطقی در بودجه سال آینده کشور باید بحثهای کارشناسی و دقیق صورت بگیرد و میزان فروش جهانی و پیشبینیها و سناریوهایی محتمل بررسی شود و بعد از آن تصمیمگیری دقیق صورت بگیرد. بهنظر میرسد نمایندگان باید قیمت پایینتری برای نفت با توجه به واقعیتهای بازار تعیین کنند تا اگر قیمتها بیش از این کاهش یافت، کشور دچار کسری بودجه نشود. ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی نیز در این زمینه معتقد است: درآمدهای بودجه سال جاری به دلیل کاهش قیمت نفت با کسری مواجه خواهد شد و باید برای پرهیز این کسری بودجه در سال آینده قیمت نفت را در حدود 50 تا 60 دلار در نظر بگیریم.

فتحیپور با اشاره به سیر نزولی قیمت نفت گفته است: با وضعیتی که ایجاد شده و ما هر روز شاهد کاهش قیمت نفت هستیم باید به فکر کاهش وابستگی بودجه 94 به درآمدهای نفتی باشیم، ما میتوانیم با اجرای قانون مالیاتهای مستقیم، شفافسازی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی کشور را در سال آینده با درآمدهای مالیاتی اداره کنیم.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن، مرکز پژوهشهای مجلس نیز در این رابطه گزارشی را منتشر کرده بنابر این گزارش تأکید میکند: بانک جهانی، رشد اقتصادی جهان در سالهای ٢٠١٥ و ٢٠١٦ را بهترتیب 3.4 و ٣.٥ درصد پیشبینی کرده است. با اینحال براساس شاخص قدرت خرید رشد اقتصادی جهان در سال ٢٠١٣ برابر با 3.1 درصد و در سالهای ٢٠١٤ – ٢٠١٦ به ترتیب، ٣.٤، ٤ و ٤.٢ درصد پیشبینیشده است.

به پیشبینی کارشناسان اقتصادی روند نزولی کنونی قیمتهای نفت تا سال آینده بهصورت پیوسته ادامه مییابد. کاهش شدید قیمت نفت که از تابستان ٢٠١٤ آغاز شده است، نشاندهنده تغییرهای مهم ساختاری بازار جهانی نفت است.میزان عرضه در فصل دوم امسال برابر با ٩٢,٧٧ میلیون بشکه در روز و در فصل سوم معادل ٩٣.٦٢ میلیون بشکه در روز بوده است. در راستای این تغییرها، میزان عرضه نفت نسبتبه تقاضای آن بهسرعت در حال افزایش است.

این در حالی است که میزان تقاضای جهانی نفت در فصل دوم و سوم سال ٢٠١٤ به ترتیب ٩١,٥ و ٩٣.١ میلیون بشکه در روز بوده است. در شرایطی که نفت از ماه ژوئن تاکنون حدود ٤٠ درصد ارزش خود را از دست داده است، همه فعالان بازار و کارشناسان معتقدند که دوران تازهای در بازار نفت آغاز شده است.

اکنون که قیمت نفت ایران از رقم ١٠١ دلار در تابستان سال ٢٠١٤ با کاهشی قابل توجه به کمتر از 65 دلار رسیده است و این سیر نزولی نیز همچنان ادامه دارد و با توجه به این روند دولت باید بودجه سال آینده را بر خلاف سالهای گذشته با نگاه بسیار محتاطانهتری تدوین کند و کف قیمتها را با توجه به شرایط کنونی کل بازار جهانی نفت و روند کند رشد اقتصادی در نظر گیرد.مرکز پژوهشهای مجلس تأکید میکند: اگر قیمت نفت خام ایران در لایحه بودجه سال ١٣٩٤، ٧٠ دلار در نظر گرفته شود، حد بالای قیمت نفت در بودجه محسوب میشود؛ زیرا قیمت نفت مصوب در بودجه کشورهای صادرکننده نفت در سال ٢٠١٤، ٦٠ تا ١٠٠ دلار در هر بشکه تعیینشده است؛ ازاینرو، بیشتر کشورها قیمت٧٠ تا ٩٠ دلار برای هر بشکه را برای بودجه خود پیشبینی کردهاند.دکتر محمود جام ساز نیز در گفتگو با «شما» در این رابطه تأکید میکند: در سال 2014 میلادی که دوره شکوفایی نفت بود، کشورهای صاحب نفت مثل ونزوئلا، کویت و قطر قیمت نفت را بهصورت بسیار بدبینانه در بودجه خود وارد کردند؛ بهطوریکه ونزوئلا 60 دلار، قطر 65 دلار و کویت 70 دلار را به ازای فروش هر بشکه نفت در بودجه خود مصوب کردند.

البته کشوری مثل نروژ هم قیمت نفت را بیش از 98دلار در بودجه خود مصوب کرد که البته بودجه این کشور اصلاً به نفت وابسته نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت دلار اگر ما در مذاکرات به نتیجه نرسیم، احتمال کاهش شدید قیمت ریال وجود دارد، معتقد است: بنابراین باید در بودجه سال آینده قیمت نفت بین 50 تا 60 دلار در نظر گرفته شود؛ چراکه بیش از این پایین نخواهد آمد.

جامساز تأکید میکند: در حال حاضر اصولاً تقاضای جهانی نفت کم شده؛ زیرا اقتصاد اروپا کوچکتر شده و یورو در موقعیت ضعیفی قرار گرفته است. از سوی دیگر، تقاضا برای نفت نسبتبه پارسال کاهش یافته و نفت آمریکا نیز تولیدش افزایش پیدا کرده و به حدود 7.5 میلیون بشکه در روز رسیده است. عربستان سعودی نیز به تولید 10 میلیون بشکه در روز رسیده که این دو کشور متحد یکدیگر هستند؛ از سوی دیگر جنگ اقتصادی بین آمریکا و روسیه وجود دارد که در عین حال عربستان در اردوی آمریکا قرار گرفته است.

https://shoma-weekly.ir/8scpMJ