ورزش

قهرمانی جهان دور از دسترس نیست

امیدوارم با درخشش در بازی‌های آسیایی بچه‌های تیم ملی انگیزه لازم برای کسب این عنوان را پیدا کنند. به همه آنها گفته‌ام که قهرمانی جهان برای وزنه برداران ایرانی دور از دسترس نیست

گفتگو: علیرضاحاجی میرزابابا- در آستانه بازی‌های آسیایی اینچئون نگاه بسیاری از مردم به درخشش پولادمردان تیم ملی وزنه برداری است تا با بالا بردن وزنه‌های انتخابی خود بتوانند علاوه برافتخار برای این رشته‌ جایگاه ایران را در جدول توزیع مدال‌ها بالاتر ببرند. به خصوص که پرچمدار کاروان ورزشی ایران از وزنه برداران است. در این میان حسین رضازاده رییس فدراسیون وزنه برداری امیدوار است رنگ مدال‌های ملی‌ پوشان در اینچئون از گوانگ‌ژو خوشرنگ‌تر باشد.

در 2 دوره گذشته از بازی‌های آسیایی ایران در دسته خروس وزن نماینده‌ای نداشته اما قراراست در اینچئون مجید عسگری در وزن 56 کیلوگرم روی تخته برود. عسگری بختی برای کسب مدال دارد؟

هر ورزشکاری که کادرفنی تیم ملی آن را برای حضور در اینچئون انتخاب کرده است شانس کسب مدال را دارد وگرنه به همراه تیم ملی راهی مسابقات نخواهد شد. قبول دارم پیش از این در دسته‌های سبک وزن نسبت به دسته‌های سنگین وزن و فوق سنگین ضعیف‌تر عمل کرده‌ایم اما مجید عسگری پیشرفت قابل قبولی در سال‌های اخیر داشته است. ما بعد از محمد نصیری و سید مهدی پانزوان در بازی‌های آسیایی نماینده‌ای در این وزن نداشتیم که موفق به کسب مدال شود ولی عسگری این توانایی را دارد که بتواند مدال خوشرنگی را در کره‌جنوبی کسب کند.

موفقیت عسگری در کسب مدال می‌تواند آغازگر موفقیت‌های سبک وزن‌ها باشد؟

نگاهی که در چند سال اخیر در فدراسیون داشتیم این بود که تنها در دسته‌های سنگین وزن به مدال نرسیم و بتوانیم از تمام ظرفیت وزنه‌ برداری کشور درعرصه‌های بین المللی استفاده کنیم. اعزام عسگری به اینچئون هم نشان دهنده تلاش ما برای موفقیت در سبک وزن بوده است. امیدوارم عسگری بتواند با کسب مدال تلاش‌های خود و کادرفنی را به ثمر برساند.

قرار است در وزن 69 کیلوگرم جابر بهروزی به اینچئون اعزام شوداین درحالی است مرتضی رضاییان در گوانگ‌ژو توانست مدال نقره مسابقات را از آن خود کند؟

تصمیم گیری در مورد نفرات اعزامی تیم ملی برعهده کادرفنی است و من نمی‌توانم اظهارنظری در این مورد داشته باشم. البته هنوز اعزام بهروزی قطعی نشده‌است اما اگر این اتفاق هم رخ دهد صلاحدید کادرفنی بوده و مورد تایید ماست.

حضور رسول تقیان و کیانوش رستمی در دسته 85 کیلوگرم تا چه اندازه می‌تواند ایران را به کسب 2 مدال امیدوار سازد؟

ما در گوانگ‌ژو نتوانستیم در این وزن مدالی کسب کنیم اما رکوردهایی که این دو نفر زده‌اند به هم خیلی نزدیک بود کادرفنی خواست هر 2 نفر راهی مسابقات شوند.

نکته جالبی که در میان نفرات اعزامی دیده می‌شود عدم حضور نماینده‌ای دراوزان62،77 و 94 کیلوگرم است. به چه دلیل در این دسته‌ها نماینده‌ای نداریم؟

نفراتی که در این دسته‌ها در اردوها حضور داشتند در رکوردگیری که انجام شد نتوانستند به حدنصاب‌های مورد نظر کادرفنی برسند و برای همین سرمربی تیم ملی نماینده‌ای را در این اوزان انتخاب نکرد. امیدواربودیم سعید محمدپور در دسته 94 کیلوگرم وزنه‌های موردنظر را بالا ببرد اما به دلیل اینکه تازه مصدومیتش برطرف شده بود نتوانست به شرایط آرمانی خود بازگردد و ازمسابقات جا ماند.

محمدرضا براری و نواب نصیرشلال هم دونماینده ایران در دسته 105 کیلوگرم هستند. براری درشرایط خوبی است اما نصیرشلال با مصدومیتی که دارد بختی برای موفقیت دارد؟

مصدومیت نصیرشلال آنچنان جدی نیست. کشاله ران او کش آمده‌است و تا زمان شروع بازی‌ها به طور کامل برطرف خواهد شد و این وزنه بردار با تجربه به آمادگی لازم خواهد رسید. براری هم سال گذشته در لهستان برنز دو ضرب را گرفت و با تلاشی که در اردوها از خود نشان داده است می‌تواند مدال با ارزش‌تری را به دست آورد.

در دسته فوق سنگین هم دو نماینده داریم که قطعا مدال طلا و نقره اینچئون در این وزن را به دست خواهند آورد؟

خدا رو شکر خیال‌مان در دسته 105+ راحت است اما این به معنی آن نیست که ملی پوشان تیم ملی با تکبر روی تخته بروند و حریفان را دست کم بگیرند. تمامی بچه‌های تیم ملی با توکل بر خدا روی تخته خواهند رفت.

در کل چه پیش بینی از روند نتیجه گیری تیم در مسابقات آسیایی دارید؟

در ورزش‌های رکوردی نمی توان پیش بینی کرد اما احساسم این است که مدال های وزنه‌برداری ما در اینچئون خوش رنگ تر از گوانگ‌ژو خواهد بود.

پرچمدار ایران در بازی‌های آسیایی هم یکی از بچه‌های دسته فوق سنگین است. افتخاری که یک بار دیگر نصیب رشته وزنه‌برداری شد؟

جا دارد یک بار دیگر از هیات اجرایی کمیته ملی المپیک که بهداد سلیمی را انتخاب کرد تشکر کنم. قطعا این انتخاب مسئولیت بچه‌های تیم ملی وزنه برداری را سنگین‌تر می‌کند.

یکی از نگرانی‌هایی که درمورد تیم ملی وزنه برداری وجود دارد احتمال دوپینگ ناخواسته ملی پوشان است. تدبیر فدراسیون برای برنخوردن به این معضل چیست؟

مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود ورزشکاری ناخواسته مرتکب دوپینگ شود عدم شناخت آنها از مکمل‌های غذایی است که از آن استفاده می‌کنند. ما در جلساتی که با حضور مربیان سراسر کشور و وزنه برداران با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی انجام دادیم آموزش‌های لازم و جزوات کاملی پیرامون مواد ممنوعه ارائه کردیم تا آنها نسبت به استفاده از مکمل‌های موردنظر خود اطلاعات کافی و وافی را داشته باشند. ضمن اینکه در این جزوات آدرس وب سایت‌هایی که در آن مواد ممنوعه معرفی می‌شود را ذکر کردیم چون ممکن است ماده‌ای که امروز مصرف آن ممنوعیتی ندارد فردا اجازه استفاده از آن را نداشته باشی.

آخرین آزمایش دوپینگی که از ملی پوشان

وزنه برداری گرفته شده چه زمانی بوده است؟

تقریبا هر 10 روز یک بار در اردوهای تیم ملی از بچه‌ها تست گرفته می‌شود تا با کوچکترین مشکلی روبه‌رو نشویم. ضمن اینکه در اردوی مجارستان که بودیم ماموران مبارزه با دوپینگ بدون اطلاع و ناگهانی در اردوی تیم حضور یافتند و از 11 ملی‌پوش ایران تست دوپینگ گرفتند. همچنین فدراسیون جهانی و وادا آدرس محل برگزاری همه اردوهای ما و منزل ورزشکاران را دارد و هر زمان بخواهند، بدون اطلاع قبلی در محل اردو یا در خانه آنها حضور یافته و از نفرات ملی‌پوش تست دوپینگ می‌گیرند. اگر آدرس‌ها مشکل داشته باشد، حتی اجازه حضور در مسابقات بین‌المللی به افراد داده نمی‌شود.

در 2 دوره متوالی تیم ملی وزنه برداری توانست عنوان سومی جهان را کسب کند. با توجه به فاصله زمانی 45 روزه این مسابقات با بازی‌های آسیایی امیدوار به کسب عنوان بهتری هستید؟

امیدوارم با درخشش در بازی‌های آسیایی بچه‌های تیم ملی انگیزه لازم برای کسب این عنوان را پیدا کنند. به همه آنها گفته‌ام که قهرمانی جهان برای وزنه برداران ایرانی دور از دسترس نیست و انشاءالله به این هدف خود خواهیم رسید.

https://shoma-weekly.ir/73TpBq