زنان

قفل دولت یازدهم بر تسهیلات اجتماعی مادران

ریاست جمهوری مبنی بر احتمال جایگزینی تسهیلات اجتماعی، در صورت ناکارآمدی افزایش مرخصی برای مادران بود. اما این رئیس هرگز در اخبار مشخص نکرد این تسهیلات شامل چه اموری خواهد شد. آیا این تسهیلات می تواند جایگزین ساعات روزهایی شود که یک مادر به دلایل گوناگون اعم از پزشکی و غیر آن باید در کنار فرزندش باشد و یا آیا این امور می تواند سلامت زنی را که ممکن است بعد از زایمان وشیردهی به کودکش دچار مشکلاتی شود تضمین کند؟ و آیا این مرخصی زایمان خود در زمره تسهیلات اجتماعی زنان محسوب نمی شود؟
نفیسه اقبال- وقتی نمودار رشد جمعیت آژیر کشان رو به پایین سقوط می کرد و قرار بر این شد که همه دلسوزان کشور کمک کنند تا از پدیده پیر جمعیتی که در آینده ای نه چندان دور گریبان گیرمان می شود، جلوگیری کنند دولت وقت و مجلس نیز تمام هم و غم خود را صرف کردند تا آنها هم به سهم خودشان باری را از روی دوش جامعه بردارند. یکی از طرح های تشویقی که در این بین مطرح شد، افزایش مرخصی زایمان مادران و البته دوهفته مرخصی با حقوق برای چشیدن طعم بچه داری آن هم در همان روزهای اول تولد نوزاد به پدر بود. این خبر به انضمام طرح های دیگر، درست شبیه یک رویا برای آنهایی بود که تا قبل از نمایش نمودار منفی رشد جمعیت، چند فرزندی برایشان شبیه یک کابوس شده بود تا اینکه کلید تدبیر و امید به سراغ بازکردن قفل افزایش جمعیت آمد و در قدم های اول این طرح را تا حدودی به بهانه عدم تأمین منابع مالی آن ناموفق دید و به انحاء مختلف سعی در حذف یکباره و یا حتی تدریجی این قانون نمود.

 اما آنچه در بین تمام این تلاش ها بسیار چشمگیر بود، اعلام  رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مبنی بر احتمال جایگزینی تسهیلات اجتماعی، در صورت ناکارآمدی افزایش مرخصی برای مادران بود. اما این رئیس هرگز در اخبار مشخص نکرد این تسهیلات شامل چه اموری خواهد شد. آیا این تسهیلات می تواند جایگزین ساعات روزهایی شود که یک مادر به دلایل گوناگون اعم از پزشکی و غیر آن باید در کنار فرزندش باشد  و یا آیا این امور می تواند سلامت زنی را که ممکن است بعد از زایمان وشیردهی به کودکش دچار مشکلاتی شود تضمین کند؟ و آیا این مرخصی زایمان خود در زمره تسهیلات اجتماعی زنان محسوب نمی شود؟

 به هرحال حتی با نگاه به صدمات احتمالی که ممکن است نظام اداری در اثر نبود موقت نیروی ارزان انسانیش متحمل شود و بار مالی به نظام اقتصادی کشور تحمیل کند حضور مادر در چندین ماه ابتدایی از تولد فرزند می تواند نسلی سالم را به جامعه هدیه دهد نسلی که بقای جامعه به سلامت آنها متکی است.

https://shoma-weekly.ir/kBtmQi