ورزش

قطعا در روزهای آینده خبرهای خوبی خواهیم شنید

به سمت رئیس فدراسیون جهانی وزنه‎برداری رفتم تا با او صحبت کنم. به من می‎گوید من می‎دانم اما باید به سیستم احترام بگذاریم. به آن خوبی در یک ضرب موفق شدیم و در دو ضرب با اینکه دست بهداد مشکل داشت، باز هم خیلی خوب کار کردیم ولی متاسفانه علنی حق ما را خوردند. فکر می‌کنم باید اجازه دهیم مراحل شکایتی که انجام شده، سپری شود و اجازه دهیم مسئولان ورزش و فدراسیون پیگیر این موضوع شوند. قطعا در روزهای آینده خبرهای خوبی خواهیم شنید.
تیم ملی وزنهبرداری کشورمان در بازیهای المپیک ریو با کسب 2 مدال طلا به کار خود پایان داد. از لحاظ آماری رنگ مدالهای وزنهبرداران کشورمان مرغوبتر اما تعداد آنها کمتر بود. در این میان شاید اگر حق بهداد سلیمی خورده نمیشد کارنامه سجاد انوشیروانی پربارتر میشد. مربی که چند ماه به شروع رقابتهای المپیک جای حسین توکلی را گرفت.

به نظرتان وزنهبرداری ایران در المپیک ریو نمره قبولی گرفت؟

مسلما آماری که ما ثبت کردیم گویای تمامی اتفاقات است. شاید تا مدتها پیش از المپیک بسیاری در مصاحبههای خود اعلام میکردند که وزنهبرداری ایران در المپیک نهایتا یک مدال توسط کیانوش رستمی میگیرد که ان هم طلا نخواهد بود اما همگان دیدند که از 3 طلای کاروان ورزشی ایران 2 عدد متعلق به وزنهبرداری بود. این اتفاق در حالی افتاد که حق بهداد سلیمی را به صورت کاملا علنی خوردند و اجازه ندادند او سومین طلای تیم ورنهبرداری را به دست آورد. با این حال بهداد رکوردشکنی کرد و بههمراه کیانوش رستمی دو رکورد را به نام ایران ثبت کردند. این نتایج تایید میکند که وزنه برداری نمره قبولی گرفته است.

خودتان پیگیر حق بهداد سلیمی نمی شوید؟

پس از آن صحنه درخواست کردم که ویدیوی حرکت بهداد را ببینیم اما درخواست ما رد شد. شاید این یک دسیسه است زیرا دو نفر که دشمن ما و فدراسیون ما در آسیا و رقیب رئیس فدراسیون هستند، در هیئت ژوری حضور داشتند. به سمت رئیس فدراسیون جهانی وزنهبرداری رفتم تا با او صحبت کنم. به من میگوید من میدانم اما باید به سیستم احترام بگذاریم. به آن خوبی در یک ضرب موفق شدیم و در دو ضرب با اینکه دست بهداد مشکل داشت، باز هم خیلی خوب کار کردیم ولی متاسفانه علنی حق ما را خوردند. فکر می‌کنم باید اجازه دهیم مراحل شکایتی که انجام شده، سپری شود و اجازه دهیم مسئولان ورزش و فدراسیون پیگیر این موضوع شوند. قطعا در روزهای آینده خبرهای خوبی خواهیم شنید.

فدراسیون وزنهبرداری اعلام کرده که قرارداد شما تمدید شده است؟

من از روز اولی که پیشنهاد سرمربیگری را دریافت کردم و سرمربی تیم ملی شدم، تلاش کردم که به ورزشی که خودم روزی در آن فعالیت داشتم، در حد توانم کمک کنم. حالا که فدراسیون موافقت خود را با ادامه همکاریام اعلام کرده همه تلاشم را می کنم تا دراین راه موفق شوم و وزنه برداری کشورم را به نتایج بهتری برسانم. برنامه بلند مدتی دارم و میخواهم با تقویت کادرفنی تیم ملی وزنهبرداری پای جوانان جویای نام را به تیم ملی بازکنم و موفقیتها را افزایش دهم. ما توانایی آن را داریم که بهترین تیم جهان شویم و باید به این هدف مهم برسیم.

فکر میکنید که بتوانید جایگزینهای مناسبی را برای وزنهبرداران کنونی بسازید؟

قطعا همین‌‌طور است. ببینید من زمانی که سرمربی تیم ملی شدم به غیر از کیانوش رستمی در سایر اوزان شرایط خوبی نداشتیم. بهداد سلیمی مصدوم بود و امیدی به حضورش در المپیک نبود. سهراب مرادی به رغم شرایط خوبی که داشت اما به خاطر داستان محرومیتی که با آن مواجه بود، احتمال حضورش در المپیک بسیار پایین بود. محمدرضا براری قصد خداحافظی از وزنهبرداری داشت و با صحبتهایی که با او کردیم، آمد قهرمان آسیا شد و درالمپیک حضور یافت. علی هاشمی هم مصدوم بود و او هم خیلی امیدوار نبود به المپیک برسد. وقتی در زمانی نسبتا کوتاه موفق شد تیم خوبی را جمعوجور کنیم و به المپیک برویم، حتما میتوانیم که برای آنها جانشینهای مناسبی پیدا کنیم و آینده وزنهبرداری را تضمین کنیم.

علی هاشمی با اصرار شما المپیکی شد و عملکرد بسیار ضعیفی داشت. چرا بهادر مولایی را به تیم ملی نبردید؟

مطمئن باشید که بهادر با شرایطی که داشت، شانسی برای مدال نداشت. او رکوردهایی را زده بود که با رکورد مدال برنز فاصله داشت. به هاشمی فرصت دادم تا بتواند فضای المپیک را بهتر حس کند. او جوان است و می تواند در آینده وزنهبرداری بهتری شود.

اگر کیانوش رستمی بازهم نپذیرد که با تیم تمرین کند، شما به عنوان سرمربی مشکلی با این موضوع ندارید؟

در این رابطه تصمیم گیرنده رئیس فدراسیون وزنهبرداری است. اگر مرادی موافقت خود را با این موضوع البته اگر خواسته کیانوش رستمی این باشد، اعلام کند، من مشکلی ندارم. کیانوش شایستگیهای خود را در برزیل نشان داد و هیچ مشکلی هم با همدیگر نداریم. این مسئله کاملا فنی است و مهم موفقیت تیم ملی وزنهبرداری است.

چگونه با انتقادها از عملکردتان، کنار می‌‌‌آیید؟

انتقاد معمولا به دو شیوه بیان میشود. شیوه اول مغرضانه و از سر بی انصافی است. من سعی میکنم کوچکترین توجهی به آن نداشته باشم چون برایم سودی ندارد. بیدلیل ذهنم را مشغول میکند و تمرکزم را بهم میریزد. نوع دوم انتقاد کاملا دلسوزانه است و به سود وزنهبرداری ایران است. حتی ممکن است فردی انتقادکننده اصلا کار مرا قبول نداشته باشد ولی نکتهای را مطرح کند که به سود تیم ملی وزنهبرداری است. من با کمال میل آن را میپذیرم چون به نفع کشورم است. به طور کل هر انتقادی که به سازندگی وزنهبرداری ایران کمک میکند را مورد استفاده قرار میدهم. باید وزنه‌‌برداری ایران را قویتر از همیشه کنیم.

https://shoma-weekly.ir/Aior7M