اقتصاد

قطعات چینی نفس صنعت قطعه سازی را گرفته است

مهم‌ترین مشکل صنعت قطعه سازی کشور شاید موضوع واردات است. هم اکنون بخش قابل توجهی از قطعات خودروی کشور از چین وارد می‌شود و متاسفانه خودروسازان نیز به دلیل قیمت بسیار پایین محصولات چینی، سفارشات خود را به قطعه سازان چینی می‌دهند که البته افت شدید کیفیت خودروهای تولید داخل در سه سال اخیر نیز به این موضوع باز می‌گردد.
پیام واقفی- چند سالی است که بخش تولید و به ویژه صنعت کشور با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکند، مشکلاتی که دیگر نمیتوان به صورت تک بعدی به آنها نگریست و راه حلی تک بعدی برای آنها در نظر گرفت. زیرا ابعاد به وجود آمدن این مشکلات و ریشههای آن مختلف و متنوع است. از جمله یکی از مشکلات صنعت قطعه سازی کشور بحث فقدان نقدینگی است این مشکل خود از چندین عامل نشات میگیرد. بخشی از شرکتهای صنعتی در سالهای گذشته موفق به وصول معوقات خود از خودروسازان نشدند.

عامل دیگر در فقدان نقدینگی و سرمایه در شرکتهای صنعتی و تولیدی کشور عدم همکاری و همیاری بانکها و موسسات مالی و پولی کشور در ارائه تسهیلات مناسب و به صرفه به صنایع کشور است. هم اکنون بانکهای کشور علی رغم مصوبات متعدد دولت وهیئت وزیران از ارائه تسهیلات به بخش تولید و به ویژه صنعت خودداری میکنند و یا اگر تسهیلاتی به این بخش ارائه میدهند سودهای بسیار عجیبی را از صنعتگران دریافت میکنند که نه تنها گرهای از مشکلات صنایع باز نمیکند که خود به گره کوری برای صنایع بخش خصوصی تبدیل میشود.

مشکلات دیگر بخش تولید کشور تورم  لجامگسیخته اقتصاد کشور است، تورمی که تا مرز ۵۰ درصد در دو سال گذشته رسید و این موضوع هر گونه فعالیت تولیدی را ضررده و بیخاصیت کرد. افزایش بیرویه قیمت مواد اولیه در کنار رشد دستمزد و حقوق کارگران و همچنین روند صعودی نرخ مالیات و برنامههای دولت برای کسری بودجه خود از طریق مالیات بیش از هر موضوعی کمر بخش تولید و صنعت کشور را خم کرده است.

ولی مهمترین مشکل صنعت قطعه سازی کشور شاید موضوع واردات است. هم اکنون بخش قابل توجهی از قطعات خودروی کشور از چین وارد میشود و متاسفانه خودروسازان نیز به دلیل قیمت بسیار پایین محصولات چینی، سفارشات خود را به قطعه سازان چینی میدهند که البته افت شدید کیفیت خودروهای تولید داخل در سه سال اخیر نیز به این موضوع باز میگردد.

با این حال واردات گسترده قطعات از چین و برخی دیگر از کشورها صنعت قطعه سازی کشور را با مشکلات بسیار عدیدهای مواجه کرده و میتوان گفت این واردات نفس این صنعت را به شماره انداخته است.

* قطعه ساز

https://shoma-weekly.ir/KUizN5