ویژه

قصد نفوذ در خبرگان برای تضعیف ولایت فقیه را دارند

مجلس خبرگان تقویت رهبری است. برخی افراد و جریانات سیاسی در کشور ما هستند که می‌خواهند مجلس خبرگان را وسیله‌ای برای تضعیف رهبری و ولایت قرار دهند؛ در حالی که امام فرمودند مجلس خبرگان باید تقویت رهبری باشد.
از قدیم گفته‌اند، آب که سر بالا برود، قورباغه هم ابو عطا می‌خواند. حالا حکایت این روزهای ماست. کسانی که زمانی بر سر اصل نظام و اصل ولایت فقیه با آن‌ها اختلاف داشته‌ایم، آمده‌اند و صحبت از انتخابات خبرگان می‌کنند. رئیس گروهک نهضت آزادی می‌گوید «مدرسین جوانی که در حوزه رشد کرده‌اند باید برای انتخابات خبرگان کاندیدا شوند.» ابراهیم یزدی که به خاطر ارتباطاتش با دشمنان انقلاب اسلامی مطرود امت قرار گرفت، در ادامه این مسیر را تنها راه برای آنچه «اصلاح نظام» می‌نامید دانسته است. با حجت‌الاسلام والمسلمین خرسند عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این باب گفتگو کرده‌ایم. گفت وگو: امیر زینلی‌

***

افرادی مثل ملی مذهبی‌ها با چه هدفی می‌خواهند افرادی را وارد مجلس خبرگان کنند؟

همیشه، نه اینکه تازگی داشته باشد بلکه از اول انقلاب یا حتی قبل از تعیین نوع نظام جمهوری اسلامی این‌ها به‌دنبال یک جمهوری دموکراتیک اسلامی بودند و اصلا ولایت مطلقه فقیه را قبول نداشتند؛ بنابراین اکنون دنبال این هستند با رخنه در مجلس خبرگان به اسم جوانگرایی و نوآوری بتوانند کسانی را در این‌جایگاه وارد کرده و در اختیارات ولی فقیه وقفه‌ایی ایجاد کنند. بنابراین این‌ها به انتخابات خبرگان برای رسیدن به این مقصودشان چشم امید دارند. ولی قطعا با هوشیاری و بصیرت مردم و نخبگان در حوزه‌های علمیه و علماء همچنان که در گذشته به این هدف نرسیدند الان هم نخواهند رسید و این ولایت فقیه ریشه در اعتقادات ما دارد و مردم برکات ولایت را دیده و می‌بینند. امروز این امنیت و این اقتدار و یکپارچگی کشور ما مرهون ولایت فقیه است. امام فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد.

اگر ولایت فقیه نبود ما امروز وضعیتمان بد‌تر از عراق، بد‌تر از مصر و شاید بد‌تر از لیبی بود. عامل وحدت و یکپارچگی و حتی امنیت ملی ما و حفظ مرزهای ما ولایت فقیه است. ولایت فقیه اجازه نمی‌دهد دیکتاتوری به وجود بیاید، اجازه نمی‌دهد خود رایی به وجود بیاید، اجازه نمی‌دهد دولت‌های سیاسی حتی به اسم دموکراسی و به اسم آراء مردم هرچه خواستند انجام دهند. شما می‌بینید در همه دولت‌ها آمدند گفتند مدت زمان ریاست جمهوری را تمدید کنید. ولی فقیه جلوی این جریان ایستاد. آمدند خروج از حاکمیت کنند، علیه نظام در مجلس تحصن کنند به اسم نماینده مردم‌بودن. ولی فقیه جلوی این بدعت‌ها را گرفت. آمدند آراء ده‌ها میلیونی مردم را باطل کنند و انتخاباتی که نقطه قوت نظام است به نقطه ضعف و آسیب‌پذیری نظام تبدیل کنند ولایت فقیه جلوی این بدعت را نیز گرفت. بنابراین باید هم در یک جایگاه رفیع اینچنینی که اعتقادی هست، خدشه وارد کنند.

راهش ورود به خبرگان است، امام فرمودند: مجلس خبرگان تقویت رهبری است. برخی افراد و جریانات سیاسی در کشور ما هستند که می‌خواهند مجلس خبرگان را وسیله‌ای برای تضعیف رهبری و ولایت قرار دهند؛ در حالی که امام فرمودند مجلس خبرگان باید تقویت رهبری باشد.

این است که از جریانی مثل نهضت آزادی و آقای ابراهیم یزدی این‌طور حرف‌زدن‌ها بعید نیست و تازگی هم ندارد. این‌ها قبل از انقلاب نه اعتقادی به ولایت فقیه داشتند و نه اعتقادی به اسلام حکومتی و سیاسی. اسلام را یک دین فردی می‌دانستند و معتقد بودند حکومت باید براساس الگوهای غربی اداره شود. اصلا اعتقادی به استکبارستیزی و دشمن ستیزی نداشتند. این‌ها حتی می‌گفتند پهلوی حکومت نکند، سلطنت کند؛ یعنی سلطنت پهلوی را هم مشروع می‌دانستند. این‌ها قائل به مبارزه با آمریکا نبودند. می‌گفتند با آمریکا که نمی‌شود مبارزه کرد. این‌ها قائل به تساهل و تسامح در همه رشته‌های گوناگون فرهنگ، سیاست و اقتصاد هستند. بنابراین این موضع‌گیری‌ها از نهضت آزادی و آقای ابراهیم یزدی و این تکنیک‌ها بعید نیست. اما آن چیزی که یک مقدار بعید است و جای تعجب دارد این است که بعضی افراد و جریاناتی که سوابقی هم در نظام داشتند، مبارزاتی هم داشتند با این‌ها هم نوا می‌شوند، این است که جای تعجب و تاسف دارد.

سوالی که پیش می‌آید این است که امثال آقای ابراهیم یزدی که جزء ملی مذهبی‌ها هستند و وابسته به نهضت آزادی منحله، چطور برای انتخابات خبرگان این‌گونه دست و پا می‌زنند و در واقع به مجلس خبرگان چشم دوخته‌اند؟

این‌ها اصل و ماهیت نظام را فقط زمانی امکان‌پذیر می‌دانند که بتوانند به قداست و حرمت ولایت و رهبری خدشه وارد کنند و این خدشه واردکردن را از راه خبرگان دنبال می‌کنند. بنابراین از این راه می‌خواهند وارد شوند. در دوره‌های قبل هم این مباحث همیشه مطرح بوده است، از اوایل انقلاب این مباحث مطرح بوده و الان هم هست و همیشه هم ملی‌گرا‌ها دنبال این مباحث بوده‌اند. حالا می‌گویند ملی مذهبی، من این عبارت را هم قبول ندارم؛ چون این‌ها خیلی وجه مذهبی ندارند اگر خیلی پای بند باشند فقط پای بند به نماز و روزه هستند و در افکار سیاسی‌شان جایی برای مذهب قائل نیستند، ملیت‌شان هم معلوم نیست، این‌ها در روز خطر همه‌شان در اروپا بوده و اهل آنجا بودند و تابعیت‌های دوگانه دارند و ثابت هم شده که عرق ملی و وطن‌گرایی هم ندارند.

یکی از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب قبلا گفته بود برای فتح سنگر به سنگر نظام، باید اقدام کنیم و احتمالا یکی از سنگرهایی که می‌خواهند فتح کنند همین مجلس خبرگان خواهد بود‌. عبارت فتح سنگر به سنگر نظام را معنا بفرمایید.

جمعی از اصلاح‌طلبان همفکر‌‌ همان نهضت آزادی هستند و تفکراتشان‌‌ همان تفکرات است تنها اسم و تابلوشان تغییر کرده است و بنابراین نگرش سیاسی جمعی از اصلاح‌طلبان نه همه آن‌ها، جریاناتی مثل افرادی که فتنه ۸۸ را به وجود آوردند. این‌ها خیلی مشی اعتقادی و سیاسیشان با نهضت آزادی و مثل آقای ابراهیم یزدی تفاوتی ندارد‌. اینجا شاید جایی باشد که که باهم اختلاف نظر ندارند بحث تقلیل اختیارات رهبری، تضعیف جایگاه رهبری! جریان اصلاحات باید تکلیف خودشان را با این‌ها معلوم کند کسانی که پایبندی دارند و این تفکرات را قبول ندارند مرزبندی کرده، موضع‌گیری کنند. تفاوت خودشان را به آن‌ها نشان دهند و مرز‌هایشان را برجسته کنند با افراد و جریاناتی که این حرف‌ها را می‌زنند که اگر سکوت کنند، نشانه رضایت است‌.
https://shoma-weekly.ir/yqZT78