ورزش

قربانی جودو!


سعید سعیدزاده - یکی از حوادث تلخ تاریخ ورزش کشورمان در مسابقات جودوی دهه فجر به وقوع پیوست.
آنجایی که جواد رخ‌زیور جوان جودوکای آبادانی در اثر ضربه شدید مغزی و حین مسابقه جان به جان آفرین تسلیم کرد و جامعه ورزش را در اندوهی بزرگ فرو برد.
با این حال و در شرایطی که بیش از یک ماه از برگزاری مسابقات جودوی دهه فجر می‌گذرد، هنوز هیچ مسئول یا نهادی مسئولیت این اتفاق ناخوشایند و تلخ را بر عهده نگرفته و این پرونده کماکان روی میز دادگاه است.
در این میان دبیر هیات جودوی آبادان دلیل این واقعه اسفناک را استاندارد نبودن سالن مسابقات و فقدان آمبولانس و پزشک حاذق می‌داند، در حالی که مسئول کمیته داوران هیأت جودوی خوزستان مرگ جودوکای جوان آبادانی را امری عادی تلقی می‌کند که بر اثر از استفاده تکنیک «سئوده دودست» اتفاق افتاده است!
متأسفانه شنیده می‌شود شخصی که به عنوان پزشک در سالن حضور داشت بهیار بوده و تخصص خاصی نداشته است. همچنین بحث غیراستاندارد بودن تاتامی برگزاری مسابقه نیز مطرح است و خلاصه آن که صحبتهای زیادی عنوان شده که هیچ یک مرحوم جواد رخ‌زیور را زنده نمی‌کند و نمی‌تواند مرهمی بر زخم‌های فراوان خانواده این جوان آبادانی باشد. اعتقاد ما بر این است که این تراژدی نه اولین حادثه تلخ و ناگوار در ورزش ماست و نه آخرین آن خواهد بود اما نمی‌دانیم به چه علت هنوز مسئولان ما از این قبیل وقایع درس نمی‌گیرند.
شاید لازم باشد برای یکبار هم که شده مراجع قضایی نسبت به این پرونده‌ها تصمیمات قانونی و سفت و سختی بگیرند بلکه با محاکمه معترضین حادثه، مسئولان ورزش‌مان درس بگیرند و نکات ایمنی را رعایت کنند. به امید روزی که دیگر چنین اتفاقاتی را در ورزش ایران شاهد نباشیم.

https://shoma-weekly.ir/NyXLWQ