اندیشه

قرآن، وسیله بصیرت و بینش

اگر می‌خواهیم قرآن بر بینایی ما بیافزاید بایستی آن را با چشم دل خواند. باید قرآن را با همه اجزا دریافت نموده و روی مفاهیم آن تامل و تدبّر کنیم. مبادا خدای ناکرده از قرآن برای رسیدن به اهداف دنیوی و قدرت و مقام بهره ببریم و واژه‌های آن را در گفتار و نوشتار و جدال‌های بیهوده‌مان صرف نماییم که اگر چنین کردیم نه تنها بر بصیرتمان افزوده نمی‌شود بلکه از بینایمان نیز کاسته‌ایم!
برای رسیدن به بصیرت چه باید کرد؟ در یادداشت گذشته بیان شد که بصیرت را باید از خداوند متعال استمداد نمود. اما راهکار عملی چیست؟ یکی رجوع به قرآن است و دیگری بهره گیری از تعالیم انبیاء و اولیاء.

در آیه ۲۰ سوره جاثیه به این موضوع اشاره شده است: «این قرآن براى مردم وسیله بصیرت و بینش و براى اهل یقین موجب هدایت و رحمت است.»

پیامبر اکرم (ص) در این رابطه میفرماید: «قرآن، از گمراهى به راه میآورَد و کوری [دل] را بینایى میبخشد.» (تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۵)

آری، قرآن روشنی بخش دلها و بیدار کننده و بصیرت دهنده است، ولی نباید از یک نکته غافل شد. اینکه در چه صورتی قرآن به دلها بینایی میبخشد؟ خیلیها قرآن میخوانند، از قرآن مینویسند و میگویند ولی بصیرت ندارند! چرا؟ اگر میخواهیم قرآن بر بینایی ما بیافزاید بایستی آن را با چشم دل خواند. باید قرآن را با همه اجزا دریافت نموده و روی مفاهیم آن تامل و تدبّر کنیم. مبادا خدای ناکرده از قرآن برای رسیدن به اهداف دنیوی و قدرت و مقام بهره ببریم و واژههای آن را در گفتار و نوشتار و جدالهای بیهودهمان صرف نماییم که اگر چنین کردیم نه تنها بر بصیرتمان افزوده نمیشود بلکه از بینایمان نیز کاستهایم!


https://shoma-weekly.ir/NdYA6g