اقتصاد

قاچاق، لطمه به حیثیت نظام است

این کار به یک سرمایه‌گذاری مفصل و بسیج عمومی نیاز دارد. اینکه جلساتی گذاشته شود و مسئولین بنشینند و درباره مضرات قاچاق حرف بزنند، این باعث جلوگیری از قاچاق نمی‌شود. وجود این مقدار کالای قاچاق در کشور، برای حیثیت نظام جمهوری اسلامی مناسب نیست
یکی از اساسی‌ترین معضل‌هایی که در ارتباط با اقتصاد کشور وجود دارد، موضوع قاچاق کالا است. با اینکه این موضوع از دیرباز مورد توجه همگان بوده و دولت‌های مختلف در خصوص مبارزه جدی با آن شعارهایی نیز داده‌اند؛ اما هنوز شاهد هستیم که این معضل قدیمی، پابرجا است؛ به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب اخیرا از آن به عنوان خنجری یاد کردند که در پشت نظام اسلامی فرو می‌رود. نظر به اهمیت این موضوع، خبرنگار روزنامه الکترونیکی «شما» به سراغ علاءالدین میرمحمدصادقی؛ عضو هیئت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی رفته است و در این خصوص گفتگویی را انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما چه ضرورت‌هایی، توجه بیش از پیش به مسئله قاچاق و لزوم مبارزه جدی با آن را موجب می‌شود؟

درصد بالایی از مشکلات اقتصادی ما به قاچاق کالا مربوط می‌شود و بخش زیادی از مشکل اقتصاد کشور ما، بازتاب موضوع قاچاق است. متأسفانه قاچاق در شریان‌های اقتصاد کشور رخنه کرده، به گونه‌ای که شغل رسمی عده‌ای، قاچاق کالا است. نکته بعد این است که برطرف‌کردن این معضل نیز امر مشکلی است و ما در ارتباط با آن، با مشکلات طبیعی نیز مواجه هستیم؛ زیرا کشور ما مرزهای زیادی با برخی کشورها علی‌الخصوص با کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم که مرز نسبتا طولانی را شامل می‌شود و همین امر موجب شده است تا قاچاق به راحتی صورت بگیرد.

دولت‌های ما تا چه میزان در امر مبارزه با قاچاق توانسته‌اند به توفیق دست یابند؟

دولت‌های ما، از ابتدا مسئله مبارزه با قاچاق را خیلی جدی نگرفتند و در این خصوص سهل‌انگاری زیادی صورت گرفته است، به گونه‌ای که در حال حاضر، جلوگیری از آن بسیار مشکل شده است. البته اگر عزم مسئولین جزم بشود و برای این کار، سرمایه‌گذاری صورت گیرد، یقینا می‌توان آن را کاهش داد؛ البته به شرطی که تصمیم قاطع برای جلوگیری از آن وجود داشته باشد.

مقام معظم رهبری، اخیرا از قاچاق به عنوان خنجری یاد کردند که در پشت نظام فرو می‌رود. به نظر شما وقتی که مشکلی با این درجه از اهمیت وجود دارد، چرا مسئولین اجرایی کشور، برای مقابله جدی با آن چاره‌اندیشی نمی‌کنند؟

همانطور که عرض کردم، مبارزه با قاچاق امر مشکلی است و برای کشور ما هزینه زیادی را در پی دارد. از طرفی، دولت‌ها به خاطر گرفتاری‌ها و مشغله‌های روزمره، خیلی به این مسئله توجهی نمی‌کنند و این مشکلی است که مربوط به این دولت یا دولت‌های قبل و حتی نظام جمهوری اسلامی نیست؛ بلکه این معضل از زمان سلطنتی در کشور ما وجود داشته است؛ منتها چون دروازه‌های ما باز بود و بازار ما به بستری برای کالاهای خارجی تبدیل شده بود، این عامل باعث شده بود که به طور طبیعی، سر و صدای زیادی در خصوص قاچاق وجود نداشته باشد. اما اکنون که مملکت دارای حساب و کتاب است، خب طبیعتا مسئولین به این نتیجه رسیده‌اند که قاچاق، مسئله مهمی است که برای جلوگیری از آن باید اقدام بشود.

رهبر انقلاب فرمودند که برای مبارزه با قاچاق باید به شیوه انقلابی وارد عمل شد. حال به نظر شما، ما اگر بخواهیم انقلابی با قاچاق مبارزه کنیم، چه اقداماتی را باید در دستور کار قرار دهیم؟

به نظر من، این کار به یک سرمایه‌گذاری مفصل و بسیج عمومی نیاز دارد. اینکه جلساتی گذاشته شود و مسئولین بنشینند و درباره مضرات قاچاق حرف بزنند، این باعث جلوگیری از قاچاق نمی‌شود. وجود این مقدار کالای قاچاق در کشور، برای حیثیت نظام جمهوری اسلامی مناسب نیست؛ لذا باید یک بسیج مردمی برای این کار تشکیل شود؛ به این صورت که عده‌ای از مردم برای مبارزه با قاچاق داوطلب شوند و دولت نیز بودجه آن را تقبل کند تا این فرهنگی که متأسفانه شیوع پیدا کرده است، از جامعه اسلامی ما رخت بر بندد. همچنین دولت باید از تجربیات گذشته نیز استفاده کند و صرفا به برگزاری جلسه اکتفا نکند.

در ارتباط با قاچاق، نگرانی مضاعفی که وجود دارد، موضوع قاچاق مواد مخدر است. به نظر شما، چرا باید شاهد ورود مقدار زیادی مواد مخدر از طریق قاچاق به کشور باشیم؟

طبیعتا زمانی که ما افرادی که کالای قاچاق وارد می‌کنند را کنترل نکنیم، در کنار سایر کالاها، مواد مخدر و اسلحه نیز وارد کشور می‌شود. قاچاق در ارتباط با هر کالایی که صورت گیرد، مشکل‌زا ست و باید از ورود آن جلوگیری کرد؛ مواد مخدر نیز از این قبیل است؛ هم فساد اجتماعی ایجاد می‌کند و هم فساد اقتصادی.

https://shoma-weekly.ir/tcGmRI