وقتی برای واردات رسمی و ثبت سفارش ارز اختصاص داده نمیشود، چگونه میتوان جلوی قاچاق را گرفت؟ از یک طرف واردات خودروهای بالای 2500 سی سی را ممنوع میکنند و از طرف دیگر قانونی داریم که بهراحتی به آنهایی که اقامت خارج از کشور داشته یا دانشجویانی که برای تحصیل چند سالی از کشور خارج شدهاند، اجازه میدهد ماشینهای میلیاردی وارد کنند که در پشت پرده داستان خاص خود را دارد!
اسدالله عسگراولادی- بیشترین حجم واردات از گمرکات مواد اولیه واسطهای، مصرفی و دارویی هستند و واردات ما از مبادی رسمی و گمرکات نه بیرویه است و نه زیادی؛ بلکه مشکل قاچاق غیررسمی و رسمی است. به عنوان نمونه وقتی در مبادی گمرکی کالای وارداتی اسنادش دچار مشکل میشود باید از طریق همان کشتی که بار حمل شده به کشور مبدا برگردانده شود؛ اما به جای این کار در انبار گمرک متروکه میشود و بعد از 3 ماه به آن چوب حراج میزنند و به نوعی قاچاق رسمی اتفاق میافتد، چراکه این کالاها با قیمت ارزان وارد بازار میشود.
از طرف دیگر اگر مشکلات پیش روی صنایع کوچک را برداریم، بسیاری از موارد غیر ضرور وارداتی نیز حذف میشود؛ اما تا موقعی که صنایع کوچک داخلی با مشکلاتی مانند معوقات بانکی، مسائل مالیاتی مواجهاند یا در زنجیره کار ادعا میکنند که دو بار باید ارزش افزوده بدهند، نمیتوان بهراحتی تولید داخل را بالا برد، تا واردات کالا کم شود.
وقتی برای واردات رسمی و ثبت سفارش ارز اختصاص داده نمیشود، چگونه میتوان جلوی قاچاق را گرفت؟ از یک طرف واردات خودروهای بالای 2500 سی سی را ممنوع میکنند و از طرف دیگر قانونی داریم که بهراحتی به آنهایی که اقامت خارج از کشور داشته یا دانشجویانی که برای تحصیل چند سالی از کشور خارج شدهاند، اجازه میدهد ماشینهای میلیاردی وارد کنند که در پشت پرده داستان خاص خود را دارد!
به اعتقاد من با چنین خلأهای قانونی، منابع ارز بهراحتی از کشور خارج میشود و آن وقت برای واردات رسمی کالا با محدودیت ارزی مواجه میشویم.