ورزش

فوتبال؛ نیازمند حرکات جوانمردانه

غیرممکن است که حرف از برگزاری لیگ به میان بیاید و یادی از دربی‌ها نشود، اصولاً دربی‌ها گل سرسبد هر لیگی هستند و این قاعده البته فقط مختص فوتبال ایران نیست و در هر کشوری رایج است. در فوتبال‌های مدرن هم شاهد هستیم که حضور تیم‌هایی همچون منچستریونایتد و لیورپول در انگلستان و رئال‌مادرید و بارسلونا در اسپانیا جذابیت‌های ویژه‌ای به لیگ آن کشورها می‌دهد، آری! حساب دربی‌ها از حساب بقیه بازی‌های لیگ جداست؛ حتی اگر مثل همیشه هر دو طرف بیایند و بگویند که این بازی هم مثل سایر دیدارهای لیگ دارای سه امتیاز است و هیچ فرقی با سایر مسابقات ما ندارد!
شاهین تهرانی

غیرممکن است که حرف از برگزاری لیگ به میان بیاید و یادی از دربیها نشود، اصولاً دربیها گل سرسبد هر لیگی هستند و این قاعده البته فقط مختص فوتبال ایران نیست و در هر کشوری رایج است. در فوتبالهای مدرن هم شاهد هستیم که حضور تیمهایی همچون منچستریونایتد و لیورپول در انگلستان و رئالمادرید و بارسلونا در اسپانیا جذابیتهای ویژهای به لیگ آن کشورها میدهد، آری! حساب دربیها از حساب بقیه بازیهای لیگ جداست؛ حتی اگر مثل همیشه هر دو طرف بیایند و بگویند که این بازی هم مثل سایر دیدارهای لیگ دارای سه امتیاز است و هیچ فرقی با سایر مسابقات ما ندارد!

هفتاد و ششمین دربی تهران هم از راه رسید، آن هم در شرایطی که هر دو تیم سرخابی از نظر فنی در شرایط خوبی قرار دارند. از طرفی شاهد آن هستیم که استقلال آبیپوش با امیرقلعهنویی (و به تازگی فرهاد مجیدی!) درصدرجدول ترکتازی میکند و ارائهگر یکی از جذابترین و تاکتیکیترین فوتبالهای لیگ است و از طرف دیگر پرسپولیس را میبینیم که بعد از پایان نیم فصل بدی که با «مانوئل ژوزه» داشت و بعد از پیوستن یحیی گلمحمدی به نیمکت فنی این تیم احیا شده و به کلی پوست انداخته و از اینرو به آنرو شده است. سرخها هم ارائه کننده یکی از جذابترین فوتبالهای لیگ برتر هستند و حالا که به حکم جدول باید در مقابل حریف دیرینه و قدیمی صفآرایی کنند، چهبسا بتوانند از این شرایط بهترین استفاده را ببرند و حساسترین بازی نیم فصل دوم را به نفع خودشان به پایان ببرند.این دیدار البته در جدول ردهبندی هم تأثیرگذار خواهد بود. پرسپولیس شاید با توجه به نتایج بدش در نیم فصل اول، قهرمانی را از دست داده باشد اما گلمحمدی و شاگردانش برای رسیدن دوباره به رقابتهای آسیایی بهجز جام حذفی، نیم نگاهی هم به لیگ دوختهاند و به همین دلیل سخت در پی کسب امتیازات بازیهای باقیمانده هستند، از آن طرف استقلال هم به هیچوجه دوست ندارد صدرجدول را از دست بدهد. قلعهنویی خوب میداند که کوچکترین لغزشی در لیگ، به معنای ازدسترفتن دوباره صدرنشینی است و او دوست ندارد که شاهد این اتفاق باشد.

دربی 76 شاید بر خلاف همتایان قبلیاش دیداری جذاب و دیدنی از آب دربیاید. شاید اجتماع ستارههای متعدد فوتبال ایران در تیمهای سرخابی و نیازی که دو تیم به پیروزی دارند، سبب شود که فوتبال تهاجمی در دستور کار مربیان سرخابی قرار بگیرد. شاید این دربی بهتر و زیباتر از گذشته باشد و باید خوشبین باشیم! و این را هم بدانیم که در این شهرآورد، بهترینها محک میخورند و تماشاگران در انتظار یک بازی خوب، جوانمردانه و شرافتمندانه از سوی بازیکنان هستند چون فوتبال ما نیازمند حرکات جوانمردانه است و از طرفی تماشاگران هم در برابر آزمونی دیگر هستند که با حفظ حرمتها، احترام به حریفان را هم در دستور کار خود قرار دهند و از این بازی سربلند بیرون بیایند.

https://shoma-weekly.ir/yvYSnu