شهرستانها

فقیه یاری‌گر مؤتلفه در ری

از نکات برجسته مرحوم غیوری این‌است که فعالیت سیاسی و تبلیغی خود را از سال 1340 با همکاری با فدائیان اسلام در شهر ری شروع کرد.و یکی از مواردی که از چشم نزدیکان و انقلابیون به دور نمی ماند این‌است که عامل حرکت مردمی در شهر ری پس از قیام خونین سال 42 با همراهی بعضی از بزرگان انقلاب بود که یکی از آنها مرحوم آیت الله مهدوی کنی است.
محمد مهماندوست- مرحوم آیت الله سیدعلی غیوری که برخوردار از مرتبت سیادت از اجداد طاهرینش (سلام الله علیهم) بود در کسوت روحانیت یک روحانی وارسته ای بود که با علم و عمل در جامعه میدرخشید.

آن بزرگوار دروس مقدماتی را در حوزه علمیه شهر اصفهان نزد آیات عظام صالحی، ایران زاد و توسلی طی کرد و سپس در شهر قم در خدمت مراجع و علمای بزرگواری مثل آیت الله بروجردی(ره)، آیتالله مشکینی(ره)، آیت الله امینی، آیت الله حائری(ره)، حضرت امام(ره)، آیت الله نجفی مرعشی(ره) و امام موسی صدر(ره) ادامه دادند.

از نکات برجسته مرحوم غیوری ایناست که فعالیت سیاسی و تبلیغی خود را از سال 1340 با همکاری با فدائیان اسلام در شهر ری شروع کرد.و یکی از مواردی که از چشم نزدیکان و انقلابیون به دور نمی ماند ایناست که عامل حرکت مردمی در شهر ری پس از قیام خونین سال 42 با همراهی بعضی از بزرگان انقلاب بود که یکی از آنها مرحوم آیت الله مهدوی کنی است.

مرحوم آیت الله غیوری پس از آقایان بهشتی و مطهری و مفتح جزء تشکیل دهندگان هسته اولیه تشکل جامعه روحانیت محسوب می شوند. ایشان با حزب مؤتلفه ارتباط خیلی خوبی داشت و نیز با شهید اندرزگو و شهید منتظری ارتباط نزدیکی داشت. در سال 1350 توسط رژیم پهلوی دستگیر و حدود یکسال زندان بود. پس از آزادی به مبارزات خود ادامه داد که رژیم مجبور شد ایشان را به مدت سه سال به سیرجان تبعید کرد.

مسجد امام حسن عسگری(ع) با همت ایشان در مکان شهرری محله صفائیه احداث و مسجد مزبور به عنوان محل ترویج مرجعیت امام راحل قرار گرفت و شروع به تبلیغ کرد. و همچنین ایشان دو دبستان در آن محله ایجاد و مکانی را برای سرپرستی ایتام در نظر گرفتند.

در سال 1361 به حکم حضرت امام(ره) به نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور منصوب و بعد از رحلت حضرت امام در زمان رهبری حضرت امام خامنهای هم این مسئولیت ادامه یافت. از آثار بجامانده ایشان چاپ تفسیر 13 جزء قرآن به زبان ساده است، ایشان موسس مجتمع آموزشی غیردولتی بنام شهید سید حسن غیوری ویژه ایتام محروم بنام فرزند شهیدش میباشد.

ایشان قبل از سال 61 نماینده امام راحل در کشور افریقا بودند که در این ارتباط خدمات شایانی داشتند که ازجمله آنها تاسیس بیمارستان، مدرسه و نیز یک مرکزی برای گسترش دین اسلام بود.

آیت الله غیوری عمر بابرکتش را در مبارزه با رژیم منحوس و استکبار جهانی و خدمات مهم اعتقادی اسلامی، مذهبی و سیاسی و کمک به مردم مستضعف وایتام گذرانید. خداوند روحش را شاد نماید و خداوند ایشان و فرزند شهید ایشان را با اجداد مطهرش محشور نماید.

* دبیر حزب مؤتلفه اسلامی ورامین

https://shoma-weekly.ir/GjWgN6