شهرستانها

فقط تغییر عنوان پروژه‌ها به اقتصاد مقاومتی و عدم اجرای آنها!

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: مرتباً جلسات تشکیل و روند اداری کار انجام می‌شود، اما اتفاق جدیدی که نشان بدهد اقتصاد مقاومتی دارد عملاً پیاده می‌شود سراغ نداریم. اسم همان کارهایی که ادارات انجام می‌دهند گذاشته‌اند اقتصاد مقاومتی. اقتصاد مقاومتی مختصات و شاخصه‌هایی دارد. نمی‌شود اجرایی شدن هر پروژه‌ای را ـ البته اگر اجرا شود ـ صرفاً با تغییر عنوان به اسم اقتصاد مقاومتی تمام کرد.
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: دولت آمار می‌دهد که ما اشتغال ایجاد کرد‌ه‌ایم، ولی آنچه که در عمل شاهدیم کاهش اشتغال است.

مراد کاظمی، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار هفته‌نامه «شما»، خاطرنشان ساخت: روحانی در سفر سال اول یا دوم ریاست جمهوریش به استان ما وعده‌هایی داد، ولی عملی نکرد. یکی از وعده‌های عمده اتمام پروژه راه‌آهن استان از پروژه‌های دولت قبل و دیگری طرح آبرسانی بِن ـ بروجن بود. یک مقدار کار انجام دادند، اما بعد رها شد.

وی در خصوص اشتغال اظهار کرد: در این باره مدام وعده می‌دهند، ولی کاری انجام نمی‌شود. حتی زمینه‌های اشتغال قبلی دارند از بین می‌روند. کارخانه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند یا تعدیل نیرو می‌کنند یا نیمه فعال می‌شوند. روز به روز خبرهایی می‌رسد که تعدادی از کارگران فلان شرکت به خاطر اینکه یا می‌خواهند بیرونشان کنند یا بیرون کرده‌اند و تعدیل نیرو شدند، جلوی فرمانداری یا استانداری تجمع می‌کنند. دولت آمار می‌دهد که ما فلان رقم اشتغال ایجاد کرد‌ه‌ایم، ولی آنچه که در عمل شاهدیم کاهش اشتغال است.

دبیر حزب چهارمحال و بختیاری در مورد بخش کشاورزی مطرح ساخت: کارهای مثبتی که دولت‌های نهم و دهم در خصوص کشاورزی در استان ما کرد در دولت یازدهم پیگیری نشدند و متوقف ماندند.

وی به معضلات اصلی بخش کشاورزی پرداخت و افزود: علی‌رغم همت دولت‌های نهم و دهم در زمینه کشاورزی قفل‌های بزرگی وجود دارند که هیچ‌کس حتی کلید روحانی هم نمی‌تواند آنها را باز کند. آب یکی از ارکان در کشاورزی است که کمبود آب و به راحتی قرار ندادن آن در اختیار کشاورزان از مشکلات است. معضل دوم بانک‌‌هاست که 90 درصد فعالان بخش کشاورزی را در مسیر یا ناامید می‌کنند یا فشارها و رفت و آمدهای طاقت‌فرسا آنها را از پا در می‌آورد و موجب می‌شود فرد قضیه را رها کند و پیگیری نکند. شاهد این معضل زیاد بوده‌ایم.

کاظمی در خصوص موانع تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی توضیح داد: با فرض حل شدن همه مسائل و حمایت دولت برای اجرایی شدن یک طرح کشاورزی با آبیاری تحت فشار، یک پروژه مثلاً دو سه میلیارد اعتبار می‌خواهد که گرفتن این میزان تسهیلات نیاز به چندین میلیارد وثیقه است. روستاییان می‌گویند خانه‌هایمان را به عنوان وثیقه گرو بانک می‌گذاریم، ولی بانک قبول نمی‌کند. اگر هم بپذیرد مبلغ بسیار جزئی روی آن می‌گذارد، طوری که اگر همه خانه‌های یک روستا را بیاورند یک‌دهم یا یک‌بیستم مبلغ وثیقه نمی‌شود. شرایط بانکی برای کشاورزان بسیار سخت است.

وی سومین قفل کشاورزی را هزینه‌های برق دانست و بیان داشت: در هنگام اجرای طرح‌های کوچک کشاورزی در دولت‌های نهم و دهم بعد از سه ماه یا شش ماه که قبض برق می‌آمد کشاورزان ناامید می‌شدند و می‌گفتند ما نمی‌توانیم پول برق را تأمین کنیم.

دبیر حزب مؤتلفه استان در ادامه یادآور شد: دولت‌های نهم و دهم در پروژه‌های کوچک کشاورزی بسیار موفق و در پروژه‌های بزرگ 20 الی 30 درصد موفق بود، اما دولت یازدهم همان 20، 30 درصد موفقیت را هم ندارد.

کاظمی در خصوص تحقق و اجرای ملموس اقتصاد مقاومتی در استان تصریح کرد: در این باره قرارگاه تشکیل شد و رئیس قرارگاه هم استاندار است. مرتباً جلسات تشکیل و روند اداری کار انجام می‌شود، اما اتفاق جدیدی که نشان بدهد اقتصاد مقاومتی دارد عملاً پیاده می‌شود سراغ نداریم. اسم همان کارهایی که ادارات انجام می‌دهند گذاشته‌اند اقتصاد مقاومتی. اقتصاد مقاومتی مختصات و شاخصه‌هایی دارد. نمی‌شود اجرایی شدن هر پروژه‌ای را ـ البته اگر اجرا شود ـ صرفاً با تغییر عنوان به اسم اقتصاد مقاومتی تمام کرد.

https://shoma-weekly.ir/W2guWE