زنان

فعالیتهای صورت گرفته در مسیر هویت بخشی به زنان جامعه

یک حزب زمانی می‌تواند خود را مقتدر معرفی کند که جامع‌نگر و جامع‌الاطراف باشد و سطوح مختلف اعم از زنان و مردان را در برداشته باشد

حزب موتلفه اسلامی همواره با هویت‌بخشی به زنان از طریق مشارکت آنان در تصمیمات مهم حزبی و فعالیتهای حزب درصدد اجرای فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی نسبت جامعه زنان است.
در همین راستا حضور زنان در شورای مرکزی حزب به عنوان اتاق فکر تشکیلات از جایگاه در خور توجهی برخوردار است؛ چگونگی فعالیت شورای مرکزی و لزوم حضور زنان در این شورا ما را بر آن داشت تا به سراغ یکی از خواهران عضو شورا رفته و از چگونگی فعالیت بانوان در این بخش جویا شویم.
گفتگو: اکرم یافتیان
* لطفاً خودتان را برای خوانندگان شما معرفی کنید؟
طیبه حاجی محمد یزدی هستم کارشناس و مشاور خانواده. پس از انقلاب در رشته‌های الهیات حوزوی تا سطح 2، رشته حقوق قضایی در دانشگاه و دوره‌های دانشگاهی مانند روانشناسی عمومی، حقوق بشر، مسائل زنان و فمینیسم ادامه تحصیل دادم. در طول این سالها به فضل و یاری خداوند فعالیتهای تدریس در حوزه و فوق برنامه‌های دانشگاهی  ودر ادارات و... دیگر داشتم.
تحقیق در موضوعات مختلف به صورت مقالات و پژوهش‌هایی را به مراکز علمی ارائه داده و همچنین فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی داشته‌ام.

 * از چه زمان و چگونه با حزب آشنا شدید؟
از سالهای گذشته از طریق خانواده ام با فدائیان اسلام و هیئت‌های موتلفه اسلامی آشنا شدم بعد از انقلاب که با حزب جمهوری آشنا و عضو شدم و پس از تعطیلی حزب جمهوری و شروع موتلفه زمانی که واحد خواهران هم قرار شد فعالیت داشته باشند با دیگر دوستان فعالیت در حزب موتلفه اسلامی را آغاز کردیم و تا به حال به فضل حضرت حق در خدمت عزیزان هستیم.

 * چه عواملی باعث شد شما در حزب ماندگار شوید؟
در هر مجموعه و یا گروه و یا حزبی که تشکیل می‌شود و به دنبال اهداف خاصی که تدوین نموده‌اند اعضا فعالیت خود را شروع می‌کنند. به هر   حال طبیعی است که این امر ضعفها یا مواردی داشته باشد که همه اعضا با آن موافق نباشند ولی یک اصولی است که پایه های اصلی حزب را تشکیل می‌دهد و حزب موتلفه اسلامی دارای اصولی محکم و پایدار است و از مهمترین اصل‌های آن، متکی به قرآن، عترت و ولایت مداری است و پایبندی به آرمان‌های انقلاب اسلامی است و تقوا را پیشه خود قرار داده و تلاش در جهت اعتلای اسلام و قرآن دارد نه شهرت‌طلبی و به دنبال برقراری حکومت اسلامی و عدالت اجتماعی است و با فراز و نشیب‌های سیاسی و حوادث متعدد ومتغیری که در مسیر انقلاب پیش آمده و می‌آید سعی بر آن دارد که از مواضع اصولی و عقیدتی و تکلیف الهی خود عدول نکند و این از مهمترین امتیاز حزب موتلفه اسلامی است که باعث دلگرمی اعضا و از جمله اینجانب می‌باشد و گرنه موارد ضعف و یا گاهی مواضعی که ممکن است موافق اندیشه بعضی نباشد وجود دارد. مهم پایه و اساس و پایبند به اصول دینی و تقوا است که بحمدالله حزب موتلفه از آن برخوردار است و همین باعث اعتماد و اطمینان اعضا می‌باشد و نکته دیگر اینکه بزرگان حزب موتلفه اسلامی از افراد با سابقه سیاسی ویاران با وفا به امام و انقلاب و ولایت هستند و این باعث افتخار یک ملت اسلامی است و بنده هم افتخار می‌کنم.

 * از چه زمانی به فعالیت اجرایی در حزب روی آوردید؟
در یک جامعه دینی افراد معتقد به یک مکتب نمی‌توانند نسبت به مسائل و رویدادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بی تفاوت باشند و لازم است آنچه که در توان خود می‌یابند به جامعه خود خدمت کنند و همه ما به قدر توانهای خود مسئول هستیم و باید از هیچ تلاشی رویگردان نباشیم. متعاقب این امر بنده از زمانی که واحد خواهران در تهران شروع به فعالیت نمود همراه باخواهران به فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی، آموزشی ودانشجویی مشغول شدیم.

 * ماهیت وجودی شورای مرکزی در حزب موتلفه اسلامی چیست؟
ماهیت شورای مرکزی که یکی از ارکان مهم حزب است پس از مجمع عمومی و برای سیاستهای کلی و خط مشی و اهداف تشکیلاتی حزب به شور و مشورت می‌نشینند و بنابر تبادل نظر و خرد جمعی برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیم می‌نماید.

 * شما چگونه و از چه زمانی به شورای مرکزی حزب راه یافتید؟
از طریق رأی‌گیری در مجمع عمومی و از اولین دوره‌ای که خواهران نامزد شورای مرکزی شدند بنده هم یکی از آن نامزدها بودم و تا به حال در هر دوره با رأی اعضای محترم سراسر کشور در شورای مرکزی انجام وظیفه می‌کنم و جا دارد که در همین جا بار دیگر از همه عزیزان واعضاء گرامی حزب به خاطر حسن نظرشان نسبت به بنده تقدیر و تشکر نمایم و امیدوارم که خجالت زده آنان و ملت شریف ایران و دیگر انسانها در محضر حضرت حق نشوم.

 * لزوم حضور زنان در احزابی با ماهیت حزب موتلفه اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حضور زنان در حزب موتلفه که در سراسر کشور ما واحد خواهران داریم و بحمدالله از گروههای مختلف زنان، فرهنگیان، اساتیدحوزه و دانشگاه، دانشجویان، جوانان و نوجوانان و خانواده‌های مختلف حضوری فعال و پررنگ دارند وجود دارد و بسیار هم ضروری است. یک حزب زمانی می‌تواند خود را مقتدر معرفی کند که جامع‌نگر و جامع‌الاطراف باشد و سطوح مختلف اعم از زنان و مردان را در برداشته باشد و چنین حزبی حتما ً دارای اهداف و ایده های کاربردی و مؤثر برای نسل و نسلهای آینده است از تنها حزبی که دارای چنین سرمایه ملی است می‌توان از حزب موتلفه اسلامی نام برد. البته این را تحقیقی می‌گویم نه به عنوان یک عضو طرفدار و مسئول حزبی.

 * تفاوت و یا تفاوتهای حضور زنان در حزب موتلفه در قیاس با سایر احزاب سیاسی چیست؟
اولاً حزب موتلفه اسلامی را نمی‌توان با احزاب دیگر مورد مقایسه یا تطبیق قرار داد زیرا حزب موتلفه به اصول و ارزش‌های اعتقادی، مذهبی، اخلاقی و آرمان‌های انقلاب و امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری مقید و التزام عملی دارد  ولی خیلی حزب‌های دیگر روبنایی و متغییر الحال بوده‌اند و خیلی از آنها تداوم نیافته و از دست رفته‌اند زیرا بنیان صحیحی را نداشته‌اند. علاوه بر آن حزب موتلفه دارای نیروهای قوی و فعال در سراسر کشور است.

 * لزوم حضور زنان در شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را چگونه می‌بینید؟
یک حزب هدفمند و بنیادی باید از همه جهات کامل باشد و فعالیت آنان که برای آحاد و اقشار مختلف جامعه از جمله زنان و جوانان است بایستی در شورای مرکزی از وجود زنان توانمند، متفکر و متبحر و فعال بهره ببرند.

 * از چه زمانی زنان به عنوان اعضای شورای مرکزی حزب به فعالیت پرداختند؟
زنان شورای مرکزی از بدو فعالیت موتلفه و تشکیل واحد خواهران وارد شورای مرکزی شده و از سال 75 فعالیت خود را آغاز کرده و این فعالیت تا کنون ادامه دارد.

 * عملکرد زنان عضو شورای مرکزی در مقاطع حساس و تاریخی نظیر فتنه 88، حماسه 9 دی و مانند آن چگونه بوده است؟
زنان شورای مرکزی به همراه سیاستهای کلی حزب و با اعتقاد نظری و عملی به ولایتمداری در راستای اهداف تدوین شده حزب عمل می‌نمایند.

 * شما عملکرد نهمین دوره شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را در کلیه حوزه‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟
عملکرد نهمین دوره شورای مرکزی را در کل با جریانات سیاسی که در این دوره در جامعه اتفاق افتاد بحمدالله خوب ارزیابی کرده و حزب سعی در این داشته که خدای ناکرده گرفتار توطئه‌های اعتقادی، فکری، سیاسی با منحرفین و یا جریان فتنه قرار نگیرد که خداوند را از این بابت بسیار سپاسگزاریم و از او می‌خواهیم که در تمام مقاطع و لحظه‌ها ما را یاری فرماید.

 * شما لزوم پوست‌اندازی در حزب که این روزها فضای رسانه‌ها مملو از اخبار مربوط به خود کرده چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پوست‌اندازی یک تحول لازم برای هر دوره از مرحله حیات زندگی بشری است و این دگرگونی خود کمال است و یک حزب توانمند و پویا هم از چنین امری مستثنی نیست و برای ایده‌های عظیم‌تر و دستیابی به یک جامعه مقتدر نیاز است که مرحله یا مراحل خود را ارزیابی و نیازسنجی نماید و رفع نیازهای خود را بنماید. این پوست‌اندازی که از آن نام می‌برید، یک پالایش نیروی انسانی است که می‌تواند افق نگاه مردم جامعه ما را عمیق و وسیع‌تر به مسائل و جریانات سیاسی و اجتماعی سوق دهد. شاید رسانه‌ها به ذائقه و اهداف خود این کلمات را تعریف و تفسیر کند و حتی از معنای لغوی آن هم خیلی دور شود ولی حزب موتلفه اسلامی یک نگاه و ارزیابی اندیشمندانه را در پیش روی خود دارد و به امید خدا هم موفق خواهد شد.

 * تا چه میزان این پوست‌اندازی و البته جوان‌گرایی در واحد بانوان احساس می‌شود؟
در واحد بانوان این چنین تغییر و تحولی لازم است و در مسیر حرکت حزب موتلفه بانوان جدای از آقایان نیستند زیرا پیشرفت به سوی مسیر بالاتر لازمه همه انسانها اعم از مرد و زن است و بانوان حزب موتلفه اسلامی هم باید در این مسیر تلاش کنند تا بهتر و سریعتر به کمال و مقصود برسند.

 * حضور پرنشاط و پررنگ زنان در شورای مرکزی آینده تا چه میزان بر عملکرد خواهران تأثیر خواهد داشت؟
عرض کردم که جایگاه شورای مرکزی حوزه اندیشیدن و تبادل نظر و ارائه راهکار است و هر قدر اعضای شورای مرکزی مجرب، متفکر و متبحر باشند اعم از زنان یا مردان ما دارای حزب و شورای مرکزی قوی و مقتدری خواهیم بود که تمام تأثیرات آن در درون تشکیلات و برون تشکیلات خواهد بود.




https://shoma-weekly.ir/L8rAqx