شهرستانها

فریاد مردم تبریز که از حنجره شهید مدنی خارج شد

آیت الله مدنی مبارزی بی‌امان و سازش ناپذیر بود. او که از جوانی همت خود را در راه مبارزه با ستم و فساد قرار داده بود، در نخستین برخورد آشکار با رژیم طاغوتی، مردم را به مقابله با تولید و فروش محصولات کارخانه بزرگ مشروب سازی آذرشهر تشویق کرد و خواستار برچیده شدن فوری این کارخانه شد. وی در سخنرانی، با تهدید مزدوران رژیم پهلوی گفت که پانزده روز مهلت دارند تا کارخانه مشروب سازی را در آذرشهر تعطیل نمایند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی آذربایجان شرقی گفت: شهید آیت الله مدنی، در شمار عالمانی است که از عمر شریف خود در راه احیای معارف اسلامی و نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السلام بهره برد و در سنگرهای گوناگون، به ستیز با جهل و تباهی و ستم پرداخت.

رحیم جهانی با اعلام مطلب فوق افزود: شهید بزرگوار آیت الله مدنی از جوانی در مبارزه با طاغوت اهتمام فراوانی داشتند و در این راه، بارها دستگیر و تبعید شدند. هم زمان با اوج گیری قیام مردمی در خرداد ۱۳۴۲ و تبعید امام خمینی (ره) به نجف اشرف، همواره ازمدافعان اصلی حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی بود. ایشان از‌‌ همان دوران شروع نهضت اسلامی از سال ۱۳۴۲ در کنار امام (ره) بوده و در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا کردند. شهید مدنی، در طول زندگی پرثمرش، خدمات ارزندهای به اسلام و ملت ایران نمودند و سرانجام به دست منافقان کور دل، در محراب نماز جمعه تبریز به درجه شهادت نائل شدند.

وی در مورد مبارزات شهید محراب گفت: آیت الله مدنی مبارزی بیامان و سازش ناپذیر بود. او که از جوانی همت خود را در راه مبارزه با ستم و فساد قرار داده بود، در نخستین برخورد آشکار با رژیم طاغوتی، مردم را به مقابله با تولید و فروش محصولات کارخانه بزرگ مشروب سازی آذرشهر تشویق کرد و خواستار برچیده شدن فوری این کارخانه شد. وی در سخنرانی، با تهدید مزدوران رژیم پهلوی گفت که پانزده روز مهلت دارند تا کارخانه مشروب سازی را در آذرشهر تعطیل نمایند.

در غیر این صورت، مردم بساط آن را برخواهند چید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است. در آن سالهای سیاه که هیچ فریادی بلند نمیشد و هیچ ندایی برای دفاع از اسلام و مسلمانان
برنمی خاست، این تهدید
ها و سخنرانیها، از کسی جز شهید مدنی ساخته نبود.

دبیر حزب موتلفه اسلامی آذربایجان شرقی یادآورشد: رشادت و شهامت آن بزرگوار، به قدری مردم را مجذوب سیمای ملکوتی و حیات بخش او کرد که در حوادث ناگوار، همگان با پیروی از او و کلام آرامش بخش و دل نشین وی، توانستند توطئهها را سرکوب کنند.

جهانی با اشاره به شهادت شیخ محمد خیابانی یکی دیگر از مبارزان مشروطه در شهریور سال ۱۲۹۹ اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مبارزان مشروطه شیخ محمد خیابانی است که در جوانی به فراگیری علوم دینی روی آورد و به سرعت مدارج علمی را طی نمود. وی پس از محاصره تبریز در دوره استبداد صغیر نقش بسیار حساسی داشت.

وی افزود: بعد از اینکه خیابانی و پنج تن از دوستانش به مجلس شورای ملی راه یافتند،
وثوق الدوله صدر اعظم قاجار درصدد شد تا شیخ را از سر راه بردارد که برای دست یابی به این هدف، عده‏ای نظامی را به تبریز فرستاد که با ورود آنان به تبریز، شیخ محمد خیابانی بر ضد دولت قیام کرد و در کمتر از دو روز تمامی ادارات شهر را به تصرف درآورد. این پیروزی و نهضتِ خیابانی، بیش از پنج ماه ادامه پیدا کرد.

وی در جریان جنگ جهانی اول، در برابر فشار روس‏ها مقاومت نمود و در عین حال از نفوذ کمونیسم نیز جلوگیری می‏کرد. عاقبت با ورود مخبرالسلطنه، والی جدید تبریز و شکست محاصره این مبارز انقلابی، سرانجام در ۲۱ شهریور ۱۲۹۹ ش توسط نیروهای دولتی بازداشت و به شهادت رسید.

https://shoma-weekly.ir/yW0cPS