اندیشه

فرودگاه دلمان را برای فرود ملائکه خالی کنیم!

شرافت شب قدر براى نزول قرآن است که به نحو رحمت جمعى خداوندى و به نحو قرآنیت، اسماء و صفات الهیه نازل گردیده است و خداوند متعال در آن شب خواسته که درِ رحمت عامه را به روى موجودات باز کند و تمام اسماء و صفات الهیه در آن شب در دسترس بشر گذاشته شده است
انسان وقتی قصد انجام کار بسیار مهمی را داشته باشد با افراد زیادی مشورت میکند، سراغ خبره های آن فن میرود، کتاب مطالعه میکند و خلاصه از هر کاری که از دستش بر بیاید دریغ نمیکند تا مبادا آن کار مهم خوب از آب در نیاید. حتی کسی که قصد سفر دارد برای تک تک ساعات و روز و شب های طول سفرش برنامه ریزی میکند تا وقتش هدر نرود و به نحو احسن از آن بهره برداری نماید. حالا تصور کنید ما میخواهیم برای مهمترین شب سال برنامه ریزی کنیم؛ شبی که ارزشش از سی هزار شب عادی بیشتر است! مگر میشود بدون برنامه ریزی و مشورت قدم جلو گذاشت؟ پس قصد کردیم قبل از ورود به لیالی پربرکت قدر به کلام برخی بزرگان، علما و مراجع گوش جان بسپاریم و با آمادگی و شناخت مناسب به استقبال این شب های عزیز برویم.

امام خمینی (ره): شرافت شب قدر براى نزول قرآن است که به نحو رحمت جمعى خداوندى و به نحو قرآنیت، اسماء و صفات الهیه نازل گردیده است و خداوند متعال در آن شب خواسته که درِ رحمت عامه را به روى موجودات باز کند و تمام اسماء و صفات الهیه در آن شب در دسترس بشر گذاشته شده است.

رهبر معظم انقلاب: من به همه‏ شما مردم عزیزمان توصیه مى‏کنم، امشب را که شب‏ قدر است، قدر بدانید. دعا، تضرع، توبه و انابه و توجه به پروردگار، جزء وظایف همه‏ ما است. مشکلات عمومى مسلمین، مشکلات کشور، مشکلات شخصی و مشکلات دوستان و برادرانتان را با خداى خودتان مطرح کنید. از خداى متعال مغفرت بخواهید؛ از خداى متعال انابه و حال و توجه بخواهید. شب بسیار عزیزى است. به ولى عصر، أرواحنا فداه، توجه کنید؛ به در خانه‏ خدا بروید و به برکت امام زمان از خداى متعال خواسته‏هایتان را بگیرید. بنده هم از همه‏ شما ملتمس دعا هستم.

آیتالله العظمیبهجت (ره): بسیاری از بزرگان شبهای ماه رمضان را بیدار میماندند و نمیخوابیدند. هر چند از نظر ما تقریباً واضح است که شب بیست و سوم ماه رمضان شب قدر است و اول ماه باید قدری دقت شود که اول ماه دقیقاً تشخیص داده شود. قرآن سر گرفتن مخصوص شب قدر نیست، خیلی از عبادات وجود دارد که ما به جهت این که نوشته است در فلان زمان آن را باید بجا آورد، ما خود را از آن محروم میکنیم.

آیت الله سید علی قاضی (ره): دستورالعمل، قرآن کریم است؛ آن قره العیون مخلصین را همیشه جلوی چشم داشته باشید و با آن هادی طریق مقیم و صراط مستقیم سیر نمایید و از جمله سیرهای شریف آن قرائت است به حسن صورت و آداب دیگر، به خصوص در بطون لیالی. بر شما باد به قرائت قرآن کریم در شب با صدای زیبا و غم انگیز، پس آن نوشیدنی و شراب مؤمنان است.

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات: حضرت موسى(ع) عرض کرد: خداى من، نزدیک شدن به تو را خواهانم، فرمود: نزدیکى من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود. عرض کرد: رحمت تو را خواهانم، فرمود: از آن کسى است که در شب قدر به فقیرها رحم کند. عرض کرد: جواز عبور از صراط را خواهانم، فرمود: آن براى کسى است که در شب قدر صدقه‏اى بدهد. عرض کرد: از درختان بهشتى ‏خواهانم، فرمود:این مال کسى است که در شب قدر
سبحان
اللّه بگوید. عرض کرد: رضایت تو را خواهانم، فرمود: رضایت من از آن کسى است که دو رکعت نماز در شب قدر بخواند. علامه طباطبایی(ره) در تفسیر شریف المیزان: منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه، بهتر بودن از حیث فضیلت عبادت است. چه اینکه مناسب با غرض قرآن نیز چنین است. چون همه عنایت قرآن در این است که مردم را به خدا نزدیک و به وسیله عبادت زنده کند و احیا یا عبادت آن شب از عبادت هزار ماه بهتر است.

آیت الله العظمیصافی گلپایگانی: از جمله وظایف مهم دراین شبها، تجدید عهد با ولی امر، حضرت بقیه الله (عج) و خواندن دعای معروف «اَللُهَّم کُن لِوَلِیِک...» است؛ زیرا شب قدر به آن حضرت تعلق خاص دارد و در آن شب ملائکه بر آن بزرگوار نازل میشوند.

آیتالله العظمیمکارم شیرازی: در جایی که لازم بود آتشی افروخته شود پیامبر اکرم (ص) از اصحاب خواستند هر یک هر چقدر میتوانند هیزم جمع کنند و زمانی که همه آنها هیزمها را جمع کردند تا به تل بزرگی از هیزم تبدیل شد، حضرت خطاب به آنها فرمودند گناهان هم همینگونه هستند و به تدریج زیاد میشوند. در ایامی که فرصت درک شب قدر وجود دارد، بهترین کار توبه و بازگشت از گناهان است. شب قدر برای بازگشت انسان و بخشیده شدن او است. بنابراین در شبهای قدر که به احیا و شب زنده داری میپردازیم، از گناهان کوچک و بزرگ خود نیز توبه کنیم.

آیت الله العظمیجعفر سبحانی: سرنوشت همه بندگان در شب قدر رقم میخورد. برخی میگویند آدمی در تعیین سرنوشت خویش اختیاری ندارد در حالی کهاین امر صحیح نیست و این خود انسان است که راه سعادت یا شقاوت را انتخاب میکند؛ شبهای قدر فرصتی هستند تا انسان بتواند تقدیر خود را رقم بزند و به وسیله دعا و عبادات وارده آیندهای نیک را برای خود ترسیم نماید. برخی حوادث تاثیرگذار در زندگی انسان به اختیار او نیستند، بااین حال خوشبختی و بدبختی نهایی هر فرد به اختیار و انتخاب خود او بستگی دارد.

آیت الله جوادی آملی در کتاب حکمت عبادات: در
شب
هاى قدر چیزى بهتر از فراگیرى علوم الهى، گفتن و شنیدن معارف دین نیست. تشکیل یا شرکت در برنامههایى مانند جلسه تفسیر یا حدیث یا احکام، خود سعادت و توفیقى است؛ و اگر چنین برنامهاى وجود نداشت، امر به معروف و نهى از منکر داشته باشد و اگر نتوانستید لااقل ذکر بگویید. چیزى بالاتر از عالِم شدن و آگاه شدن نیست. علم است که زمینهاى براى رسیدن انسان به «عقل» مىشود؛ انسان عاقل هم آسوده است و هرگز در عذاب نخواهد بود.

آیت الله مجتبی تهرانی (ره): شب قدر باید سربه‏زیر به درگاه الهی برویم. بگوییم خدایا ما درماندهایم؛ سال گذشته به هر وسیلهای که به ذهنمان میرسید برای رفع مشکلاتمان متوسل شدیم، اما نتوانستیم؛ هر چه تدبیر کردیم کاری از پیش نبردیم؛ حالا جمع شدهایم و به سراغ تو آمدیم که کلید گشایش تمام گرفتاریها به دست قدرت تو است. خدا به ما وعده کرده است که بیا، من جوابت را میدهم. در روایت است که خدا امشب میگوید: «هَل مِن سائلٍ»؛آیا کسی هست که از من بخواهد، تا من به او بدهم؟ خودش اجازه داده است که بیاییم و با خواری و خاکساری از او درخواست کنیم. بد کردهای؟ بیا و توبه کن. «هَل مِن تائبٍ فأتوبَ عَلیه»؛ من
توبه
ات را قبول میکنم. «هَل مِن مُستغفِر»؛آیا کسی هست که بیاید از من پوزش بطلبد تا من او را بیامرزم؟

آیت الله حق شناس (ره): در روایت وارد شده است که هر کس این دو شب (نوزدهم و بیست و یکم) احیاء را به مذاکره علم بگذراند هر یک ساعت ثواب یک احیای تام و تمام را در بردارد. مذاکره علم همین است، همین «قال الصادق» و «قال الباقر»است. اگر بخواهید از امیرمؤمنان (ع) تبعیت بکنید باید بهاین نکات توجه بفرمایید. امیرمؤمنان(ع) عرضه داشت: یا رسولالله! افضل اعمال دراین ماه کدام است؟ حضرت فرمودند: «الورع عن محارم الله».آیتالله مجتهدی تهرانی (ره): شب قدر بهترین ایام سال است. ملائکه به اذن خدا به روی زمین میآیند تا مقدرات ما را معلوم کنند. ملائکه میآیند و دور دل ما میگردند اما جای خالی نمیبینند که وارد شوند. فرودگاه دل ما برای فرود ملائکه خالی نیست! امام موسی صدر: از آغاز ماه رمضان تمرین میکنیم و نتیجه این تمرین تسلط بر شهوات است. تو مختاری و میتوانی سعادت و شقاوت خود را تعیین کنی. بنابراین، میتوانیم بگوییم که سعادت و شقاوت انسان در ماه رمضان رقم میخورد. در چه مقطعی از ماه رمضان؟ در اواخر ماه رمضان، آنچنان که در احادیث آمده است. شب قدر نیز در هفته یا دهه آخر ماه رمضان واقع شده است، زیرا این تمرین در آن هنگام به اوج خود میرسد. استاد فاطمینیا: اگر ما چند شب مانده به شب قدر به فکر شب قدر هستیم هنر نمیکنیم! جمال السالکین آیت الله آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی قدس الله مینویسد یک سال مانده به شب قدر به فکر شب قدر باشید. میخواهد بگوید در طول سال کاری نکنی که آن کار شب قدر بیاید جلوی تو را بگیرد. یک دلی شکستی بدست نیاوردی همینطور که سرگرم بک یا الله هستی آن دل میآید میگوید یواش برو کجا میری! حقی رو ضایع کردی هنوز جبران نکردی، پدر را خشمگین کردی، دل مادر را شکستی و هکذا.

https://shoma-weekly.ir/VQrmqp