شهرستانها

فرهنگ مقاومت،گنجینه ای برای امروز و فردا

مردم ما در دوران دفاع مقدس حتی از حداقلهایی چون سیم خاردار هم تحریم بودند اما چون آرمان و هدف داشتند از سد این تحریمها گذشتند و دشمن را با وجود تکنولوژی برتر ناچار به تسلیم نمودند.
نصرت اله حیدری- با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جزیره ثبات غرب در منطقه به خطر افتاد. استکبار جهانی برای توقف انوار انقلاب اسلامی به شیوههای مختلفی متوسل گردید تا اینکه با بهرهگیری از عنصری پلید و شرور به نام «صدام حسین» که هوای رهبری جهان عرب و تسلط بر منطقه را در سرداشت، جنگی نابرابر بر ملت انقلابی ایران تحمیل کرد.

در این جنگ تمامی جهان استکبار و دول منطقه پشت سر صدام حسین و عراق بودند. صدام از همه نوع حمایت نظامی، لجستیکی، اطلاعاتی، تبلیغاتی و... برخوردار بود.

استکبار تصور میکرد با توجه به شرایط انقلاب و نوپا بودن آن پیروزی صدام قطعی خواهد بود. لذا آنها خواب تصرف یک هفتهای «تهران» را در سر میپروراندند. با شروع تجاوز عراق به استانهای خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی، ملت به برکت رهبری امام متحد و منسجم به میادین عملیاتی شتافتند. حضور مردم تحت عنوان «بسیج» در کنار ارتش و سپاه فضایی را شکل داد که روز به روز پیروزی ملت ایران و زوال صدامیان در آن فضا رقم بخورد.

در آوردگاه دفاع مقدس ملت با بهرهگیری از آموزه های فرهنگ سرخ حسینی عرصه را بر دشمن تنگ نمود. دشمن نه تنها خوابهایش تعبیر نشد، بلکه روز به روز ضعف او در برابر رزمندگان مشهود میگردید. در سایه فرهنگ ایثار و شهادت علی رغم برتری توان لجستیکی و نظامی صدام ملت ایران متجاوز را مقتدرانه سرجایش نشاند. جنگ هشت ساله تنها جنگی در تاریخ ایران است که یک وجب ازخاک ایران واگذار نگردید.

خوشبختانه ملت ایران در سایه ولایت و گنجینهای به نام «فرهنگ دفاع مقدس» تا کنون تمامی توطئههای دشمنان انقلاب را ناکام گذاشته است. امروز که رویکردهای دشمن را با هم مرور میکنیم ضرورت رجعت به فرهنگ دوران دفاع مقدس دوصد چندان احساس میگردد.

به یقین میتوان گفت بزرگترین سرمایه انقلاب علیه جنگ نرم دشمن بهرهگیری از فرهنگ و ارزشهای اسلامی و انقلابی است. ملت ما در دوران 8 ساله دفاع مقدس با تأسی به این ارزشها، قدرت مادی و معنوی خود را ارتقاء داد و دشمن را شکست داد.

جوانان انقلابی در دوران دفاع مقدس با توکل به خدا ارزشهای دینی و فرهنگ ایثار و شهادت را نهادینه ساختند. امروز دشمن برای ضربه زدن به این سرمایه بزرگ دینی و اجتماعی ، «رفاه زدگی» را در دستور کار قرار داده است. رفاه زدگی نقطه مقابل فرهنگ ایثار و شهادت است. بی شک ملتی که بخواهد از سد تحریمها بگذرد باید «رفاه زدگی» را از خود دور سازد.

مردم ما در دوران دفاع مقدس حتی از حداقلهایی چون سیم خاردار هم تحریم بودند اما چون آرمان و هدف داشتند از سد این تحریمها گذشتند و دشمن را با وجود تکنولوژی برتر ناچار به تسلیم نمودند.

رویکرد ملت و رزمندگان در آن دوران رویکرد مقاومتی بود. امروز که راهبرد اصلی استکبار بعد از شکست در میدانهای مختلف «تحریم» است، اقتصاد مقاومتی میتواند مارا به ساحل آرامش برساند. اقتصاد مقاومتی که امروز مقام معظم رهبری مطرح کردهاند برگرفته از فرهنگ و گنجینه دفاع مقدس است، امیدواریم دانشگاهها و حوزههای علمیه و مراکز علمی و پژوهشی ما در راستای نهادینه کردن این رویکرد که یک ضرورت است تلاش و تبلیغ نمایند. امروز همه باید برای ارتقاء تولید، خودکفایی کشور و قطع وابستگی چون دوران جنگ احساس مسئولیت نمایند. یقین دارم در صورت مسئولیت پذیری در این حوزه این بار دشمن نیز شکست خواهد خورد.

مردم ما برای غلبه بر این شرایط باید چون دوران دفاع مقدس متحد و همدل باشند زیرا در سایه وحدت و همدلی در دوران جنگ بود که دشمن تسلیم اراده ملت ایران گردید و انقلاب پیروز گردید.

در پایان باید گفته شود که نبرد امروز ما با استکبار یک نبرد واقعی است و مردم ما برای غلبه بر دشمن چارهای جز رجعت به دوران دفاع  مقدس ندارند. باید برای پیروزی در این نبرد چون رزمندگان ولایت مدار و ولایت پذیر، راست قامت و مقاوم بود.

 باید از دادن جان دریغ نکرد باید برای اعتلاء و عظمت پرچمی که رزمندگان ما در سایه ولایت برافراشتند تلاش مجدانه کرد. امروز همه مسئولیم و برای عزت انقلاب باید تلاش کنیم. بی شک رمز پیروزی ما در نبرد جدید همان رمز پیروزی در دوران دفاع مقدس است. یعنی ایستادگی، مقاومت و معنویت، امیدوارم رزمندگان و خانواده بزرگ ایثارگران برای نهادینه سازی فرهنگ دفاع مقدس بیش از گذشته تلاش نمایند.

*دبیر استان ایلام

https://shoma-weekly.ir/7qdMxb