اقتصاد

فرمول رفع بیکاری سرمایه در تولید است، نه در بانک

آفت اقتصاد ما امروز زایشگاه هایی به نام بانک است، جایی که پول، پول درمی‌آورد و این در حالی است که در فرمول رفع بیکاری باید سرمایه در تولید قرار گیرد، نه در بانک.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بانکها را با شرایط موجود و نرخ بهره بالایی که دارند، آفت امروز اقتصاد کشور عنوان کرد.

به گزارش« ایسنا»، عبدالرضا مصری در نشست فعالین اقتصادی استان کرمانشاه با منتخبین استان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل اصلی کشور و استان بیکاری است، گفت: ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد، اما هشت درصد امکانات و منابع دنیا را در اختیار دارد و این باید جای سؤال باشد که چرا با وجود هشت برابری منابع نسبت به جمعیت، با مشکلاتی از جمله بیکاری مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه سالهای بسیاری بر روی این معضل کار کارشناسی و ریشه یابی صورت نگرفته بود، گفت: همین امر موجب شده بود تا نتوانیم شناخت دقیقی از این معضل و راهکارهای رفع آن داشته باشیم.

مصری به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: در ابلاغ این سیاستها سالها کار کارشناسی صورت گرفته و شاه بیت و ستون فقرات آن نیز بحث حمایت از تولید داخلی است و اجرای کامل این سیاستها می تواند تا حدزیادی به رفع معضل بیکاری کمک کند.

وی تصریح کرد: برای رفع معضل بیکاری ابتدا باید سرمایه گذاری در تولید انجام شود سپس این تولید به فروش برسد و این فروش باید سود بدهد و از سود آن مالیات گرفته شود.

وی تصریح کرد: در ابتدای امر باید سرمایه گذاری انجام شود که در این زمینه دولت بر اساس اصل 44 قانون اساسی حق ورود ندارد و برای اینکه بخش خصوصی نیز وارد کار شود نیاز است تا شرایطی برای
سرمایه گذاری آنها فراهم شود.

وی افزود: سرمایه در گام اول امنیت میخواهد و این امنیت باید در همه زمینههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای سرمایه گذار تأمین شود. وی تصریح کرد: سرمایه همچنین نیاز به ثبات دارد، لذا در جایی که مدام قوانین عوض شده و آیین نامههای جدید وضع می شود، قطعا
نمی توان سرمایه گذاری کرد.

وی افزود: باید این شرایط فراهم شود تا سرمایه گذار سرمایه خود را در تولید قرار دهد، در غیر این صورت خبری از سرمایه گذاری و تولید نخواهد بود.

مصری تأکید کرد: تنها راه حل معضل بیکاری کشور رونق تولید است، وگرنه با هیچ فرمولی نمی توان زمینه اشتغال 4.5 میلیون فارغ التحصیل بیکار را فراهم کرد و قطعا تعداد بیکاران ما در بقیه اقشار جامعه بیش از اینهاست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما این سؤال مطرح است که این سرمایه در چه شرایطی قرار است در تولید کشور قرار گیرد.

وی به نرخ بالای بهره بانکی در ایران اشاره کرد و افزود: در آلمان نرخ بهره بانکی 1.8 تا 2 درصد، در ژاپن 1.2 درصد و در چین 1.8 درصد است، اما این میزان در کشور ما 24 تا 30 درصد است و با این شرایط عملا قدرت رقابت در تولید از تولید کننده داخلی گرفته میشود.

مصری افزود: تولید زمانی اثر بخش است که به فروش برسد و برای فروش هم کالا باید مزیتی یا در کیفیت یا در قیمت داشته باشد و قطعا در شرایطی که تولید کننده باید 30درصد سود به بانک بدهد، عملا توان رقابتی در فروش نخواهد داشت.

این نماینده مجلس تصریح کرد: آفت اقتصاد ما امروز زایشگاه هایی به نام بانک است، جایی که پول، پول درمیآورد و این در حالی است که در فرمول رفع بیکاری باید سرمایه در تولید قرار گیرد، نه در بانک.

وی تصریح کرد: اما باتوجه به نرخ سود بانکی زمانی که یک فرد میتواند یک میلیارد پول خود را در بانک گذاشته و سر سال 240 میلیون تومان سود بگیرد، نیازی به کار و تولید با پول خود ندارد.

مصری تصریح کرد: زاد و ولد پول در بانک سایه شوم خود را بر اقتصاد ایران انداخته و معضلاتی از جمله بیکاری را به وجود آورده است. این زاد و ولد باید به جای بانک در تولید صورت بگیرد، وگرنه به هیچ عنوان معضل بیکاری حل نخواهد شد.

وی افزود: تا زمانی که سود بانکی کم نشود، سرمایه ای که مجبور به پرداخت 30 درصدسود بانکی باشد، فقط از طریق وارد کردن قاچاق میتواند برای صاحبش سودبخش باشد.

https://shoma-weekly.ir/GIviSf