شهرستانها

فرصت‌های طلایی در خراسان جنوبی از دست می‌رود

استفاده نکردن از فرصت‌های طلایی دولت آقای احمدی نژاد برای گرفتن سهم اعتبارات ملی درحوزه‌های مختلف استان خراسان جنوبی در پایین‌ترین بسته توسعه یافتگی در بین استان‌های کشور در بخش مختلف قراردارد، همچنین ظرفیت‌های استان از قبیل فعال ترشدن معادن استان، توسعه گردشگری و شناساندن ظرفیت‌های موجود استان دراین بخش ازدیگراموری است که چنان چه فعال شود می‌تواند به اقتصادمقاومتی دراستان تحرک وجهش مناسبی را به دنبال داشته باشد.
محمدعلی تابعی دبیر حزب موتلفه اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: اقتصادمقاومتی در هر منطقه و استانی به عوامل متعددی نیازدارد.

وی در پاسخ به اینکه جایگاه اقتصاد مقاومتی دراستان خراسان جنوبی را چگونه میبیند بیان داشت: ازآن جمله ظرفیتهای موجود، وجود زیرساختهای لازم، مدیران توانمند و دلسوز و با دغدغه و مسایلی ازاین قبیل است که بانگاهی به وضع موجود در استان خراسان جنوبی میتوان به این نتیجه رسید که استان ما از زیرساخت مناسبی برخوردار نیست.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان خراسان جنوبی افزود: راهها و جادههای استان که در دولت قبل طی کمتراز دو سال بنا بود دو بانده شود، ازمرکزاستان به شهرهای مواصلاتی به ده کیلومترهم نمیرسد، لذا بدیهی است که امنیت در جادههای شهرهای خراسان جنوبی در حد پایین است.

تابعی یادآور شد: درحوزه صنعت باتصویب ده هاپروژه مثل پتروشیمی، راه آهن و کارخانه فولاد، به دلیل نبود بعضی از نیازها به طور کل اجرانشد، به عنوان نمونه دریکی ازگزارشات آمده بود در طول سال۲۲۹۲ هکتارزمین برای احداث واحدهای صنعتی درشهرک صنعتی بیرجند مرکز استان واگذار شده که درمقابل ۳۰ هکتار زمین به علت فسخ قرارداد خلع یدگردیده، این امرنشان دهنده کاهش سرمایه گذاری درصنعت است و درنتیجه کاهش تولید دراستان نمایان است البته دلایل دیگری هم دارد، ازقبیل بالا بودن سطح دریافت مالیات، کمبود آب و عدم مدیریت صحیح منابع آب استان، عدم رغبت سرمایه گذاران به دلیل نبود زیرساختهای لازم و از طرفی بحران خشکسالی و شاید بتوان گفت عدم
برنامه
ریزی درست در دودهه قبل وهمچنین استفاده نکردن از فرصتهای طلایی دولت آقای احمدی نژاد برای گرفتن سهم اعتبارات ملی درحوزههای مختلف استان خراسان جنوبی در پایینترین بسته توسعه یافتگی در بین استانهای کشور در بخش مختلف قراردارد، همچنین ظرفیتهای استان از قبیل فعال ترشدن معادن استان، توسعه گردشگری و شناساندن ظرفیتهای موجود استان دراین بخش ازدیگراموری است که چنان چه فعال شود میتواند به اقتصادمقاومتی دراستان تحرک وجهش مناسبی را به دنبال داشته باشد.

امام جمعه موقت شهرستان بیرجند با گلایهمندی از شیوه مدیریت در استان گفت: درحوزه مدیریتی متاسفانه مدیریت در استان خراسان جنوبی بیشتر به صورت پایلوت بوده و وی اولین دورههای مدیریت خودراتجربه میکند و لذا راکد و بی تحرک هستند و روحیه جهادی و تهاجمی درمدیریت آن دیده نمیشود، به همین دلیل بایدگفت ما فرصتهای طلائی را در استان ازدست دادهایم و فعلا به دلیل نبود منابع و فراهم نبودن شرایط گذشته فرصتها تبدیل به تهدید شده و به جز تاسف وتاثر برگذشته کاردیگری نمیتوان کرد. البته برای این سری کافی است سری به شهرستانهای محروم استان بیندازیم تاببینیم از آن همه مصوبات درگذشته سهم شهرستان بیرجند و شهرهای محروم چقدر برخوردارشده اند و اصلا وضع ما با چندسال قبل تفاوتی هم کرده یا هنوز درهمان نقطه صفرهستیم که نیاز به بررسی دارد. البته بسیج سازندگی ازتشکیل ۲۷۰ کارگروه اقتصاد مقاومتی و هزینهای به مبلغ چهار میلیارد تومان در حوزه فعالیتهای اقتصاد مقاومتی گزارش میدهد، که حتما آثارخوبی به دنبال خواهدداشت.

تابعی در خصوص اینکه شخصیتهای طراز بالای استان و همچنین مردم انقلابی و وفادار به نظام در انتظار تشریف فرمایی مجدد رهبر معظم انقلاب به خراسان جنوبی هستند گفت: حضور مقام معظم رهبری امام خامنهای به خودی خود موضوعیت دارد. یعنی این بالاترین افتخاربرای هریک از
استان
ها است که میزبان امام ومقتدایشان باشند. به ویژه اینکه شهرهای استان خراسان جنوبی بخصوص بیرجندکه معظم له خاطرات خوبی ازدوران مبارزاتی خویش دربیرجند دارند. وی در پایان گفت: طبیعی است که حضور حضرت ایشان آثار و برکات زیادی رابه دنبال دارد. اولاباعث تحرک وفعال شدن مسئولین میشود ثانیا فرمایشات معظم له درگذشته در بیرجند و نهبندان که مطالباتی را ازمسئولین در جهت بسط و توسعه عدالت اجتماعی رفع فقر و محرومیت داشتهاند. فرصتی است تامسئولین دریک بررسی وارزیابی بیندیشندکه آیا به آن مطالبات و انتظارات دست یافتهاند یا هنوز فاصله زیادی دارند. به نظر میرسد مسئولین بایدگزارش وگزارشات منصفانه و واضح بیانی ازوضع گذشته و وضع موجود و فاصله تا نقطه مطلوب به عرض معظم له برسانند زیرا انتظار و توقع این است که بعدازگذشت بیش ازیک دهه ازسفر قبلی مسئولین توانسته باشند به اهداف ومطالبات گذشته دست یافته باشند.

https://shoma-weekly.ir/7NJOrU