اقتصاد

فرصت قطر را باید دریافت

متاسفانه کیفیت کالای صادراتی به بازار قطر خوب نبود. این مسئله فرصت خوبی را برای رقبا ایجاد کرد تا آنها تدریجا بازار را از دست کالای ایرانی خارج کنند. همزمان فشارهای سیاسی نیز آغاز شد به گونه ای که دولت قطر بزودی برای اقامت و حتی صدور ویزای ایرانیان محدودیت هایی را قائل شد. این در حالی بود که در میانه دهه 1370 ایران فروشگاه عرضه مستقیم کالا در دوحه دایر کرده بود که البته آن هم به آرامی تعطیل شد
علاء الدین میرمحمدصادقی رئیس سابق شورای بازرگانی ایران و قطر و از اعضای شناخته شده اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا ، بازار قطر را به صورت تاریخی در تجارت با ایران دچار نوسان می داند و می گوید: این بازار برای ما گاه خیلی باز بوده و گاه خیلی بسته. از پیش از انقلاب و بعد از آن در اوائل دهه 1360 قطر برای کالاهای ایرانی بازار خوبی به حساب می آمد. در آن زمان شاید بیش از نیمی از نیاز بازار قطر از سوی ایران و با کالاهای ایرانی تامین می شد. اما بعدها و به تدریج صادرات کالای ایرانی به قطر روند کاهشی پیدا کرد.

وی بخشی از تقصیر کاهش تجارت با قطر را بر عهده خود تجار ایرانی می داند و خاطر نشان می کند: متاسفانه کیفیت کالای صادراتی به بازار قطر خوب نبود. این مسئله فرصت خوبی را برای رقبا ایجاد کرد تا آنها تدریجا بازار را از دست کالای ایرانی خارج کنند. همزمان فشارهای سیاسی نیز آغاز شد به گونه ای که دولت قطر بزودی برای اقامت و حتی صدور ویزای ایرانیان محدودیت هایی را قائل شد. این در حالی بود که در میانه دهه 1370 ایران فروشگاه عرضه مستقیم کالا در دوحه دایر کرده بود که البته آن هم به آرامی تعطیل شد.

رئیس هیئت امنای سازمان اقتصاد اسلامی با اشاره به بحران پیش آمده میان ایران و برخی کشورهای منطقه می گوید: به واسطه این بحران بازار قطر مقداری بر روی کالای تولید ایران باز شده که باید تلاش کنیم تعامل تجاری فعلی به دور از هرگونه مسائل سیاسی توسعه پیدا کند تا پای تولیدات ایرانی را دوباره در این کشور باز کنیم. به هر حال بازار قطر برای تجار ایرانی نزدیک و در دسترس است این در حالی است که بخشی از شهروندان این کشور اصالت ایرانی دارند و به قول خودشان عجم هستند و به ایران علاقه دارند. بنابراین یک پیش زمینه فرهنگی نیز برای استقبال از کالای با کیفیت ایرانی در این کشور وجود دارد.

میرمحمدصادقی مصرف کنندگان قطری را علیرغم جمعیت دو میلیون نفری این کشور به واسطه درآمد بالای سرانه آن پرمصرف ارزیابی کرده است و اظهار می دارد: صادرات میوه و تره بار و مواد غذایی که ما در تولید آن مزیت داریم باید به این کشور مدنظر باشد.

وی همچنین رقابت در این بازار پر مخاطب و ثروتمند را دشوار ارزیابی کرد و ادامه داد: باید تلاش کنیم با توجه به رقابتی که وجود دارد قیمت نهایی کالای صادراتی به قطر قابل رقابتی باشد. دولت نیز می تواند با ایجاد و ارائه تسهیلاتی در حوزه حمل و نقل برای تجار ایرانی به کاهش قیمت و سرعت عرضه کمک کند. بخش دیگری نیز که دولت می تواند در مسئله صادرات به قطر موثر باشد نظارت دقیق بر استانداردها و کیفیت کالای صادراتی است.

این فعال باسابقه حوزه بازرگانی و صادراتی کشور در پاسخ به این پرسش که چرا ترکیه در همین مدت کوتاه پس از بحران قطر، توانسته برغم دوری مسافت بخش بیشتری از بازار این کشور را نسبت به ما بدست بیاورد می گوید: ترکیه در بخش صادرات و فنون صادراتی از ما پیش است. باید قبول کرد که بخش خصوصی کشور برای توسعه بازارهای صادراتی آموزش کافی نمی بینند. دولت ترکیه طی سال های اخیر مشوق های متعددی را برای صادرکنندگان در نظر گرفته است اما ما نتوانسته ایم این تسهیلات را برای صادرکننده ایرانی فراهم کنیم. همین حالا اگر صادرکننده ای بخواهد از تسهیلات بانکی استفاده کند با نرخ بالای 25 درصد سود در بازپرداخت مواجه است که نرخ بسیار بالایی است.

رییس سابق شورای بازرگانی ایران و قطر در آخر در تشریح وضعیت این شورا تصریح می کند: متاسفانه این شورا در حال حاضر فعال نیست. واقعیت این است که مسائل سیاسی موجب شد فعالیت این شورا متوقف شود. به هر حال اتاق های بازرگانی دو کشور باید طرف یکدیگر قرار بگیرند و در زمینه تاسیس و فعالیت اتاق مشترک را فراهم کنند
https://shoma-weekly.ir/92ZIiL