اقتصاد

فرصت سوزی، بازی با افکار عمومی یا برنامه ضد تحریم؟

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور لازمه اجرای برنامه‌های ویژه اقتصادی دولت را تعامل هر چه بیشتر دولت با مجلس دانست و گفت: رئیس جمهور برنامه‌های اقتصادی ویژه دولت را با نمایندگان مردم در مجلس در میان می‌گذارد تا این برنامه‌ها با هماهنگی بیشتری بین قوای مقننه و مجریه در کشور به اجرا درآید.
سلمان مهدوی- براساس آنچه تا کنون در اخبار منتشر شده است، رییس جمهور بنا بر درخواست خود چهارشنبه این هفته در صحن علنی مجلس حضور یافته و برای نمایندگان سخنرانی خواهد کرد و در همین حال گمانه زنی هایی درمورد سرفصل سخنان احمدی نژاد مطرح شده است.
لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی احمدی نژاد در خصوص برنامه‌های رئیس‌جمهور برای حضور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: رئیس‌جمهور با داشتن برنامه‌های ویژه اقتصادی و ارائه آن به نمایندگان مردم در روز چهارشنبه هفته آینده در صحن علنی مجلس حاضر خواهد شد.با توجه به اینکه ما در شرایط تحریم به سر می‌بریم، اداره کشور باید متناسب با شرایط فعلی و برنامه‌های خاصی صورت بپذیرد.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور لازمه اجرای برنامه‌های ویژه اقتصادی دولت را تعامل هر چه بیشتر دولت با مجلس دانست و گفت: رئیس جمهور برنامه‌های اقتصادی ویژه دولت را با نمایندگان مردم در مجلس در میان می‌گذارد تا این برنامه‌ها با هماهنگی بیشتری بین قوای مقننه و مجریه در کشور به اجرا درآید.
در همین حال با توجه به شرایط کشور، برنامه های ویژه اقتصادی چند وجه بیشتر نمی تواند داشته باشد که در صورت قانونی بودن نیازی به تحرکات خارج از چارچوب های قانونی نیست و به نظر می رسد رییس جمهور تلاش می کند با ایجاد فضاسازی در افکار عمومی از طریق سخنرانی در مجلس و به نوعی تظاهر به همفکری با نمایندگان فرصت اجرای خارج از قانون برخی برنامه های اقتصادی را برای دولت ایجاد کند، چرا که در غیر این صورت در تمام وجوه مورد نظر فرصت ارائه لایحه و حتی تعامل با مجلس برای بررسی لوایح ویژه اقتصادی به صورت فوری برای دولت وجود دارد و در واقع احمدی نژاد سعی می کند از راه خود به اجرای برنامه های مورد نظر بپردازد.
وجه اول تحریم ها است، این موضوع و بحث دور زدن تحریم ها از مسائل تکراری بین دولت و مجلس است و به هیچ وجه نمی توان از برنامه های مرتبط با آن با عنوان ویژه بهره گیری کرد، حال آنکه بارها مجلس تاکید کرده است در صورت نیاز به تصویب هر قانونی درخصوص دور زدن تحریم ها آماده همکاری همه جانبه با دولت است و تنها کافی است که دولت لایحه مورد نظر در این زمینه را به مجلس تقدیم کند تا از طریق کارگروه ویژه ای که در مجلس به همین منظور تشکیل شده به صورت فوری پیگیری شود.
وجه دوم مسائل مرتبط با قیمت ارز است که این روزها از مباحث مهم اقتصادی به شمار می رود و این تلاطم و افزایش زیاد قیمت موجب سوء استفاده برخی سودجویان و ضرر جمعی از تجار، بازرگانان و حتی تولیدکنندگان  شده است، آیا راه حل مسئله ارز از طریق سخنرانی در مجلس و توضیحاتی در این خصوص قابل حل است، آیا برای حل این مشکل ارائه برنامه های ویژه اقتصادی نیاز است، آیا مجلس تا به حال در این خصوص هیچ راهکاری به دولت پیشنهاد نکرده است؟
وجه سوم بودجه سال 92 است، تاخیر دولت در ارائه بودجه تا به این مقطع اگرچه در این سالها به نوعی طبیعی شده است، اما واقعیت این است که دولت با این روش ارائه بودجه موافق و معایب آن را نادیده می گیرد، اگرچه رییس جمهور در سخنرانی روز چهارشنبه خود درزمینه بودجه سخنانی مطرح خواهد کرد و طبق معمول از نمایندگان می خواهد تغییرات زیادی در برنامه بودجه ایجاد نکنند، اما محور برنامه ویژه اقتصادی دولت نمی تواند موضوع بودجه 92 هم باشد.
وجه چهارم موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و 5 برابر شدن مبلغ یارانه نقدی است که رییس جمهور چندی پیش در گفتگوی تلویزیونی خود نیز به آن اشاره کرده است، آنچه می تواند از نگاه دولت برنامه اقتصادی ویژه باشد بیش از بقیه وجوه همین موضوع است که دولت دهم اصرار دارد طرح هدفمندی یارانه ها به صورت کامل اجرایی و پرداخت یارانه نقدی 5 برابر شود.
این در حالی است که مجلس تا گزارش تفریغ بودجه سال 90 را در مورد اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها نداند، نمی‌تواند در مورد اجرای فاز دوم تصمیم گیری کند. هر گونه اظهارنظر هم از سوی مجلس و هم از سوی دولت بدون عنایت به گزارش تفریغ فاز اول نمی‌تواند مسموع باشد و تنها موجب یک روز فرصت سوزی نمایندگان مجلس و رییس جمهور محترم و البته بازی با افکار عمومی خواهد شد، شاید اگر هیات دولت به جای انتخاب این روش با ارائه لایحه برنامه ویژه اقتصادی را پیگیری می کردند مناسب تر و موجه تر به نظر می رسید.

https://shoma-weekly.ir/8dOWRp