اندیشه

فرصت رهایی از هیاهوی دنیای حقیقی و مجازی

اعتکاف هم بی شباهت به روز مرگ نیست. هنگام مرگ نیز ما معتکف قبر و خلوتگاه تنهایی خویشیم. اما با این تفاوت که این مراسم اختیاری است و موجب می‌شود تا با عادت کردن به خدا، پس از مرگ نیز ارتباطمان برقرار باشد، اما کسی که به خدا عادت نکرده، پس از مرگ دچار مشکل می‌شود.
محمدعلی حاذقی- اسلام، دینِ انزوا و گوشه گیری نیست و حتی با آن به مخالفت پرداخته است، ولی از آن جا که دست و پا زدن در مسائل مادّی و مشاغل روزمره و معاشرت با غفلت زدگان جامعه، تمایل به دنیا و تجمل گرایی را در انسان افزایش می دهد و گاه آدمی را از یاد حق و روی کردن به حقیقت و توجه به امور معنوی بازداشته و به خود مشغول می کند، در اسلام برنامه ای داوطلبانه برای برطرف ساختن این آفت روحی تدارک دیده شده است.

حضرت صادق(ع) فرمود: «در تورات نوشته شده است: ای فرزند آدم! برای انجام عبادت من فراغتی به وجود بیاور تا من دل تو را از بی نیازی سرشار سازم و بدون اینکه تو طلب کنی، حاجتت را برآورده کنم و من خود را ملتزم می دانم که حوائج تو را برطرف نمایم.»

در عصر ما که زندگی ماشینی و پیچیدگی‏های آن، دیده‏های انسان را به خود خیره کرده، و حتی اگر از دنیای حقیقی کناره بگیریم باز غرق در دنیای مجازی خواهیم شد، اعتکاف در مسجد فرصتی است که انسانها با تمام مشکلات و مشاغل اجتماعی چند روزی هرچند کوتاه از جامعه و مردم جدا شوند و به درون گرایی روی آورند. وقتی معتکف اشتغالات روزمره زندگی را کنار بگذارد و شب و روز خود را در خانه خدا فقط برای انس و راز و نیاز با خداوند متعال صرف کند فرصت فراغتی برای عبادت به وجود آورده که در فرهنگ اهلبیت علیهم السلام جایگاه ویژه ای دارد و آثار و برکات فراوانی را برای آن بیان کرده اند.

هیچ گنجی بی دد و بی دام نیست

جز به خلوتگاه حق، دل رام نیست

معتکف غیر از اینکه به پاداش آمرزش گناهان میرسد در کنار آن به امتیازات دیگری نیز خواهد رسید، دوری از آتش جهنم، دریافت پاداش بسیار، مهمان شدن بر خدا در خانه او، شرافت یافتن به تلاوت قرآن و بهره مندی از برکات ذکر خداوند. معتکفِ پایبند به آداب، در هر کدام از نماز، دعا، تفکر، شب زنده داری و گریستن، به گنجینه هایی از رحمت خاص خداوند دست می یابد که گران بهاترین سرمایه زندگانی است.

اعتکاف هم بی شباهت به روز مرگ نیست. هنگام مرگ نیز ما معتکف قبر و خلوتگاه تنهایی خویشیم. اما با این تفاوت که این مراسم اختیاری است و موجب میشود تا با عادت کردن به خدا، پس از مرگ نیز ارتباطمان برقرار باشد، اما کسی که به خدا عادت نکرده، پس از مرگ دچار مشکل میشود.مطابق آمارها حدود هشتاد درصد معتکفان را جوانان تشکیل میدهند. این استقبال گسترده پاسخ قاطعی است بر یاوه گویانی که نسل جدید جامعه را بریده از دین و انقلاب معرفی می کنند؛ نسلی که به تعبیر مقام معظم رهبری، برخوردار از معرفت دینی بالا و ایمان عمیق است.جوانی که در مراسم اعتکاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را می‏چشد، لذت‏های مادی و شهوانی در دیدگانش، حقیر و بی‏ارزش می‏شود و به آسانی در گرداب فساد و باورهای ضد دینی گرفتار نمی‏شود.

https://shoma-weekly.ir/p45yP3